Importera ett ändrat fordon.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: ons jan 10, 2007 5:11 pm
Ort: nyköping

Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av Jernström »

Har köpt en bmw 68ans 1602 ifrån åland som är reggad med en massa ändringar.
Vad tror ni dom kommer säga vid reg bes?

Ändringarna är:
Bromsar
Bur
Stolar
4p bälten (borde jag kunna bes utan med tanke på årsmodellen)
Plastskärmar+huv+vissa rutor
Stötdämpare
Fjädrar
Växellåda
Koppling
Och en m10 turbo motor (max 1bar, ca 170kw)

Allt detta är inskrivet i papprena.
Så vad tror ni vårt avlånga land kommer säga när man rullar in på reg bes? :roll:
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: ons jan 10, 2007 5:11 pm
Ort: nyköping

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av Jernström »

Importerade också en 52 ans pickup för några år sedan, den rullade igenom smärtfritt med 350/350 och orginal trumbromsar. Kanske hade tur då bara?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av therealpinto »

Det kan gå att få in som ändrat fordon, om du kan visa att det är max 150 hk (effektintyg, rimligt stor turbo osv) och om du uppfyller BMWs krav för 150 hk:

Tabell B
Länkarmar fram 31 12 2 614 006
Hjulnav fram 31 21 2 634 002
koniskt rullager yttre 31 21 2 634 103
koniskt rullager inre 31 21 2 634 106
Packbox 31 21 2 634 108
Fettkopp 31 21 2 634 120
Hjulspindelben 31 31 1 102 441
Länkarmar bak vänster 33 32 1 102 441 el. 785
Länkarmar bak höger 33 32 1 102 442 el. 786
Bakaxlar, induktionshärdade 33 41 1 102 152
Medbringarfläns 33 41 1 101 848

Att bilen är reggad med ändringarna i Finland spelar egentligen inte så stor roll.

Det kan också bli stopp, och åsikter om att bilen borde gå som ombyggt fordon, det beror lite på hur det ser ut. Som ombyggt fordon är det oftast möjligt att regga med runt 200-220 hk i alla fall om bilen är vettigt byggd.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av Kirre »

Egentligen borde de väl inte vara något problem. Borde de inte vara samma regler som det är med de nyaste saabarna som inte går att reggbesikta i Sverige. men är dom besiktade och godkända i ett annat eu land så går det ändå.
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av therealpinto »

Nej, inte riktigt, eller så tolkar inte Transportstyrelsen sakerna i alla fall. Bilar i originalskick (typgodkända) är en sak, ändrade eller ombyggda bilar en annan sak. Då ska bilen i praktiken uppfylla våra svenska regler.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av lahi »

Det där med besiktad och godkänd i annat eu-land funkar väl inte? Iallafall inte på kitcars mm från t.ex. england. Inte allt annat heller för den delen...

Hade en diskussion med Transportstyrelsen för ett tag sedan angående att importera en Noble M12 GTO från England till Sverige. Chassi byggdes i Sydafrika och skeppades till England där de fick motor monterade och såldes av Noble Cars som just en Noble. Dvs en biltillverkare. Besiktade och godkända i England som vilken annan standardbil som helst. Ingen av de 4 personerna jag pratade med på Transportstyrelsen visste om jag kunde få den godkänd i Sverige. Deras bästa råd löd så här: "Köp en och prova att regga in den i Sverige. Det kanske går, eller inte". Naj. Jag lägger inte 200000:- på en bil som kanske inte går att regga ;-) De borde ju ha koll på det där tycker jag...

Jaja, kanske lite OT men jag var tvungen att bjuda på lite onödigt vetande.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av therealpinto »

Grejen är att bilar som är typgodkända i andra EU (egentligen EES)-länder ska inte vara några problem - så länge de är reggade som vanliga, serietillverkade fordon. Det som Transportstyrelsen inte gillar att hantera är undantagen, till exempel fordon typgodkända som lågseriefordon (vilket ger vissa undantag från olika regler). Där hamnar förmodligen Noble, Westfield, Caterham med flera, liksom även många RUF och liknande. De gillar inte heller fordon som är enstycksgodkända (motsvarande vårt amatörbyggt fordon, eller ombyggt fordon - det som i England ofta kallas SVA eller X-reg).

Dock kan en del av fordonen som enstycksgodkänts (enskilt godkännande) tas in och genomgå SFRO-besiktning för att då klassas som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon. Men då måste de uppfylla våra svenska krav - oftast är problemet våra krav på "byggd av enskild person för eget bruk" dvs det ska inte vara ett företag som byggt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av lahi »

Ahaaa. På så sätt. Läste vidare lite nu. Noblebilarna såldes utan motor så köparen fick montera. Så det blev en kitcar och de har så kallad x-reg. Räcker det att man stoppar i en motor i en i övrigt färdig bil för att få anses vara "byggd av enskild person för eget bruk"? För att jag vet att det rullar en Noble M400 (en x-reg bil) strax utanför Lund i Skåne... jag pratade med ägaren för några år sedan och om jag minns rätt så gick han bara genom bilprovningen. Men han nämnde att han kan ha haft tur också ;-)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av lahi »

Jernström, ursäkta trådkapningen...
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av therealpinto »

För att bilen formellt ska klassas som ombyggt fordon ska en privatperson ha "byggt" bilen själv, det betyder att man inte kan köpa (eller ha köpt) ett komplett kit och bara monterat, eller bara monterat motor i ett färdigt bygge. Lägstanivån brukar vara att man satt ihop allt själv och själv skaffat och anpassat delar som drivlina, bromsar, styrning osv.

Motsvarande gäller ombyggt fordon kan man säga - om en firma (som RUF, AMG eller vad det kan vara) bygger om en bil kan den normalt sett inte klassas som ombyggt fordon. Om däremot herr Klaus eller Müller eller någon byggt om bilen själv kan det vara möjligt.

Sedan finns det alltid bilar som trillar igenom en regbesiktning trots att reglerna säger en annan sak, av olika anledningar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: ons jan 10, 2007 5:11 pm
Ort: nyköping

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av Jernström »

plockade bort turbon och monterade ett orginal grenrör och åkte in till besiktningen idag...
resultatet blev som ett av therealpintos alternativ Helstopp...
han menade på att bilen var såpass ombyggd och hänvisade till sfro.

det som nu är ändrat är:
coilovers fram.
bättre bromsar fram
annan bakaxel
plastskärmar/huv och plastrutor bak.
fuelcell i skuffen.
Bur.
motorn är ju i princip orginal och lämnar kanske 100-120hk.

tyckte det var lite kinkigt. :thumbdown:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Importera ett ändrat fordon.

Inlägg av therealpinto »

Jo, kanske, men det borde inte vara så jobbigt att regga den som ombyggt fordon med turbomotor då.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar