Normal förbrukning - Audi V8?

Tjata om vad som helst .
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Cassius »

Köpte en Audi V8 nu helgen som var. Körde den direkt upp till jobbet (veckopendlar) vilket är motorväg hela vägen. Höll mig till 120-125 och inte mer. Efter det har jag kört till och från gymet 3ggr (ca 2-3km enkel väg) i sakta gemak. Det går nog inte mer än 30-50kmh på vägen dit, men de är ju småkörning lika fullt med kallstart.

totalt 26.3 mil, varav ca 25 då motorväg i 120ish. På dessa mil har jag tryckt till pedalen ordentligt kanske 4-5ggr mest bara för å se va den går för, inte hållt den i botten mer än 5-600m per gång.

Tankade nu.. 45 liter! Vilket alltså är 1.7 l/milen :shock:

Nu är ju detta en 1900kg tung automatbil med V8a och Quattro.. Och jag var beredd på hög förbrukning, men är de verkligen så här hög den är? Jag hade väntat mig någonting närmare 1.3 med den körning jag haft.

Jag har inte mycke å jämföra med, men jag har haft en Omega 3000 24v auto tidigare. Den körde jag klart hårdare än jag kört denna nu, och dessutom under norrländsk vinter. Men den ville trots 1600++kg inte ha mer än 1.2 milen. Audi själva anger 1.47 för den här modellen vid blandad körning.


Om ni också tycker det låter onormalt, är det någon som känner till något vanligt fel som kan orsaka detta? Tempgivare, LMM och liknande kan ju orsaka hög förbrukning, men brukar oftast ge andra symptom med. Kan en dåligt servad låda vara orsaken?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av The »

Du jämför en slö omega mot en s/a8 med fyrhjulsdrift och tycker den rar mycket soppa?
Om spec är 1.5 och man kör på 1.7 så känns det som att man får vara nöjd.. Tycker oftast man får räkna med blandad uppgift som landsväg..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Lillen »

Sedan gillar de INTE att vara oservade.
Drar fasen halvlitern mer per mil bara av det.
Quattron suger nån deciliter extra.

Varje gasning ger fasen virvel i tanken , tänk på det.
Testa att köra med ägg under pedalen en mängd bensin(typ 10l) tills de blir soppatorsk.
Det är enda sättet att få veta verklig förbrukning.
VW & Volvo.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Cassius »

The skrev:Du jämför en slö omega mot en s/a8 med fyrhjulsdrift och tycker den rar mycket soppa?
Om spec är 1.5 och man kör på 1.7 så känns det som att man får vara nöjd.. Tycker oftast man får räkna med blandad uppgift som landsväg..
Den Omegan var klart rappare i alla lägen än den här Quattron, så jag vet inte om jag vill kalla en Omega 3000 24v för slö... Lådan var slö på att reagera, men motorn var de bra drag i! ;)


Denna har ju minsta V8an på 3.6l, det är modellen Audi V8 (som det kördes i DTM med) inte motorn Audi V8 ifall det var oklart? :) A8/S8 är en helt annan bil.

Att fabriksuppgifter inte stämmer är väl ingen nyhet, men blandad körnings uppgifterna brukar ofta stämma bra mot vad verkligheten blir på landsväg som du säger The. Det kan som sagt vara så att den ska ha så här mycket, känns bara inte riktigt rätt :) Motorn är relativt nyservad, lådan har jag dock ingen koll på.. Jag ansträngde mig verkligen för att hålla momentanmätaren i färddatorn så låg som möjligt också..

Får väl leta upp en 40v motor framöver och en manuell låda istället. Då kanske den blir lite humanare ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av mauser240 »

Pröva vad den drar i 80 - 90. 120 är mycket vindmotstånd på ett sådant skåp.
//MartinL
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av coupe76 »

Min dodge magnum hemi drog 1.8l/mil vid sån körning. V70:n jag har idag (2.4t) ökar förbrukningen med 30-40% från 90 till 120 km/h
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av The »

Cassius skrev:
The skrev:Du jämför en slö omega mot en s/a8 med fyrhjulsdrift och tycker den rar mycket soppa?
Om spec är 1.5 och man kör på 1.7 så känns det som att man får vara nöjd.. Tycker oftast man får räkna med blandad uppgift som landsväg..
Den Omegan var klart rappare i alla lägen än den här Quattron, så jag vet inte om jag vill kalla en Omega 3000 24v för slö... Lådan var slö på att reagera, men motorn var de bra drag i! ;)


Denna har ju minsta V8an på 3.6l, det är modellen Audi V8 (som det kördes i DTM med) inte motorn Audi V8 ifall det var oklart? :) A8/S8 är en helt annan bil.

Att fabriksuppgifter inte stämmer är väl ingen nyhet, men blandad körnings uppgifterna brukar ofta stämma bra mot vad verkligheten blir på landsväg som du säger The. Det kan som sagt vara så att den ska ha så här mycket, känns bara inte riktigt rätt :) Motorn är relativt nyservad, lådan har jag dock ingen koll på.. Jag ansträngde mig verkligen för att hålla momentanmätaren i färddatorn så låg som möjligt också..

Får väl leta upp en 40v motor framöver och en manuell låda istället. Då kanske den blir lite humanare ;)
Hur mycket mer bil (i kg) släpar en A8 med fyrhjulsdrift på jämfört en omega?
rumpdynon visar sällan speciellt rätt i en komfortabel fyrhjulsdriven bil kontra en mindre komfortabel 2wd dito.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av mauser240 »

Hmm vad har A8 med saken att göra? Min Omega vägde 1320 kg om jag minns rätt med den var utrustad med en fyra. 1500 kg kanske för en 3000. Tycker dock att Omegan var rätt komfortabel den med.
//MartinL
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Dennis M »

1.7 liter på mestadels landsväg är törstigt som fan även om du höll 120.

Vet inte vad en Audi brukar dra men som coupe76 säger så är det nog vad man kan vänta sig av en rejäl jänkepickis med feta hjul och rejält luftmotstånd.

Dessutom går inte en 3000 24v dåligt, 0-100 på 7.5 se om jag minns rätt vilket inte var dåligt sent åttiotal och motsvarande en BMW 24v 3.0.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Cassius »

The skrev:Hur mycket mer bil (i kg) släpar en A8 med fyrhjulsdrift på jämfört en omega?
rumpdynon visar sällan speciellt rätt i en komfortabel fyrhjulsdriven bil kontra en mindre komfortabel 2wd dito.
Audi A8 och V8 är fortfarande inte samma sak :) Den ene är baserad på Audi C3 och byggd i stål, den andre en egen plattform byggd i alu till största del ;)

Viktskillnaden är ca 300kg, Omegorna med Manuell har ofta klockats till lägre tider än 7.5 0-100, en Audi V8 med manuell ska göra samma stint på 8sek enligt fabriksuppgifterna. Audi V8 auto ska göra det på 10sek, Omegan med auto hittar jag inget om men kan tänka mig att det är runt 9 sek där.


Jag ska undersöka oljan samt service intervall för lådan i alla fall, tycker det ska gå köra billigare än så här i alla fall.. Från 120 till 130 gick momentanmätaren från 1.45-1.5 upp till 1.6 ca så det är klart farten påverkar! Men i 120 har jag inte mycke mer än 3000rpm på motorn vilket jag inte tycker är högt heller :/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Kadett4wd »

Lägger in en annan v8 bil i debatten.
Min C55 AMG, normal stadstrafik drar den ganska precis 1.3l/mil
Landsväg drar den runt 0.85L/mil.
Med kompressor drog den mindre på landsväg faktiskt.

Vikt 1830kg med all stereo jag plockat i och med mig i.
5.45l motyorvolym, automat.
19" hjul med bredare däck än std

Cassius, har du kollat lockupen,,, så den funkar som den ska?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av The »

Cassius skrev:
The skrev:Hur mycket mer bil (i kg) släpar en A8 med fyrhjulsdrift på jämfört en omega?
rumpdynon visar sällan speciellt rätt i en komfortabel fyrhjulsdriven bil kontra en mindre komfortabel 2wd dito.
Audi A8 och V8 är fortfarande inte samma sak :) Den ene är baserad på Audi C3 och byggd i stål, den andre en egen plattform byggd i alu till största del ;)

Viktskillnaden är ca 300kg, Omegorna med Manuell har ofta klockats till lägre tider än 7.5 0-100, en Audi V8 med manuell ska göra samma stint på 8sek enligt fabriksuppgifterna. Audi V8 auto ska göra det på 10sek, Omegan med auto hittar jag inget om men kan tänka mig att det är runt 9 sek där.


Jag ska undersöka oljan samt service intervall för lådan i alla fall, tycker det ska gå köra billigare än så här i alla fall.. Från 120 till 130 gick momentanmätaren från 1.45-1.5 upp till 1.6 ca så det är klart farten påverkar! Men i 120 har jag inte mycke mer än 3000rpm på motorn vilket jag inte tycker är högt heller :/

Nä helt klart, fel av mig. Jag tänkte i modernare termer. :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Sjoblom »

De är kända för att dra mycket.. Men som jämförelse så drog min a8 4.2 40v auto med dubbelglas osv (tjänstevikt 2050kg) samt 32,000 mil på mätaren ca 1.2 motorväg, detta med 255/55/19 runtom samt farthållaren på 125 allt som oftast.
Stadskörning låg runt 1.7-2l/milen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Cassius »

Låter ju som att den är lite törstigare än den behöver vara då.. :)

Patrik (Kadett4wd): Jag har aldrig sysslat med automater så helt ärligt vet jag inte ens hur jag gör för att kolla det! :) Den är ju 4 stegad, har 3 "lägen" som är Sport, Ekonomi och Manuel. Växlar mjukt och fint, de enda jag reagerat på är att man måste upp en del i fart innan 4an går i, det går inte ligga å puttra på 12-1300rpm i 50kmh utan då ligger den på 3an istället och 2000+rpm.
Det gör ju ingen skillnad för motorvägsfart men..

Får kanske sätta mig in lite i hur auton fungerar.. så kanske den går få ner till fabriksuppgifter i alla fall på motorväg :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Normal förbrukning - Audi V8?

Inlägg av Kadett4wd »

vad är det för årsmodell?
I min ML350 suv exempelvis så kan jag gå in med autocom och rensa adaptminnet för växellådan.
Gjorde det nu i sommar och lockupen går i lite tidigare faktiskt.
Det sänkte förbrukningen nästan en dl.

Det kan vara svårt att känna när den går i, men om den INTE går i brukar motorn varva några hundra varv mer än vad den bör om den hade varit manuell med samma utväxlingar.
När den går i så blir det lika som på en manuell.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar