Skolprojekt (Hemi)

Tjata om vad som helst .
voisatain
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 19, 2015 11:47 am

Skolprojekt (Hemi)

Inlägg av voisatain »

Hallå!

Jag pluggar till maskiningenjör på Umeå Universitet och läser nu en kurs som heter Produktionsteknologi, jag har fått som projekt att konstruera en cylinderkolv samt kolvbult för en 7.0 liters 426 Hemi Cuda kallad the Elephant engine. Är helt grön när det gäller bilar överhuvudtaget. Så tänkte vända mig till er för hjälp!

Det jag söker efter är tips vad gällande saker som är kritiskt när det kommer till att tillverka en cylinderkolv, vad ska man tänka på när man väljer material, form m.m Hur beräknar man det tryck som kommer ligga på cylinderkolven?

Tack för svar! :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Skolprojekt (Hemi)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej hade jag varit yngre och smartare så hade jag gått den utbildningen med :lol: mycket roliga grejor man får lära sig där :thumbright:

tur du har ju en del motor nördar där som bygden och fredde :thumbright:

annars ta en sväng ut till sävar nån dag här möts ofta ingenjörer och bond jäklar i soffan och dricker kaffe och snackar motorer i praktik och teori :lol:

har du nån motor där kolven gått sönder eller varför just den motorn? du kan ju annars göra 4 st B18 kolvar så kan jag belastnings prova de åt dig sen :)

matreal är ofta 4032 i gat motorer och 2618 i race motorer med överladdning.

är det pik cylinder tryck du undrar över? går att hitta rätt bra siffror på det om man vet mer vad den ska beräknas till.

mvh jens
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Skolprojekt (Hemi)

Inlägg av Ersviken »

hehe, låter som det är Lars.A som lagt in den uppgiften, han gillar ju gamla hemis :)

Kompressionsförhållande, kompressionstryck och varvtal brukar väl vara bra saker att ta reda på för att räkna på krafterna som kolvbulten utsätts för.
Sen blir väl som Jens säger materialvalet till kolven, att man väljer utifrån vad motorn skall (utsättas för) användas till. :)
Till en ren sugmotorkolv så borde det gå att spara mycket vikt jämfört med en std kolv.

Ska ni köra den i bromsbänken sen också?
Skriv svar