Stockholm Open 20xx-bygge?

Tjata om vad som helst .
Burt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 26, 2016 9:13 pm

Stockholm Open 20xx-bygge?

Inlägg av Burt »

Jag har smugit här till och från ett antal år utan att skriva en enda rad beroende på att jag är tekniskt okunnig. Jag är dock väldigt fascinerad av snabba fordon byggda av folk med begränsade medel.

Nedanstående är utifrån ett extremt okunnigt perspektiv och är säkerligen mer eller mindre skrattretande för många. Troligtvis är vissa delar sådant som kan skrivas avhandlingar om utan att man kommer fram till EN sanning. Anyway...

Om vi tänker oss att jag är Bill Gates men med aning mindre plånbok, låt oss säga 500 TSEK, och vill bygga en vinnare till Stockholm Open (rakt fram utan att svänga, minsta möjliga tid) om en två-tre år.Tänk dig alltså att jag har ett hyfsat belopp pengar men inte något tekniskt kunnande (måste köpa i princip allt, alltså).

Hur skulle du gå till väga för att spendera pengarna på bästa sätt? Det jag är ute efter är de grundläggande "sanningarna" snarare än de tekniska finesserna som antagligen i verkligheten är de sakerna som är verkligen avgörande. Hyfsat basic asså. (Nej, jag kommer troligtvis inte att lägga 500 lök på detta i verkliga livet, sorry)

Säg t ex att jag slår till på ett blocketfynd som en Ford Taunus från 67.
http://www.blocket.se/dalarna/Ford_taun ... ?ca=11&w=3

Hur gör jag detta till ett episkt vrålåk?

Jag antar att rörchassie är det enda rätta (och tar en jävla tid och kostar en del deg).

Bakvagn - hur ska den se ut?

Vad gäller motor - motorbyggare i Sverige? Crate motor (ls x etc?) Import eller ej? V8 eller annat? (jag ser gärna att duktiga svenskar får cred, oavsett typ)

Lustgas eller turbo? Varför det ena före det andra?

Transmission - öh?

Hur fan ser man till att kraften verkligen hamnar i backen och hur styr jag upp allt annat än dämpare?

Vilka uppenbara saker har jag missat att ens nämna bland frågorna? (Förutom att få stopp på rishögen?)

Som sagt - jag är rudis när det gäller hembygge/snabba fordon.

/Burt
Senast redigerad av Burt den tis jan 26, 2016 9:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Stockholm Open 20xx-bygge?

Inlägg av Steve »

Far och köp den här https://www.facebook.com/Norrlands-Asco ... 4/?fref=ts

Sen ska man ju kunna köra, ha ett bra team, m.m., m.m.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Burt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 26, 2016 9:13 pm

Re: Stockholm Open 20xx-bygge?

Inlägg av Burt »

Ok, eftersom det verkar vara en del som kollar på ovanstående men inte svarar kanske jag borde göra det enklare genom att skriva:
- Hur skulle du gå tillväga för att bygga en Stockholm Open-vinnare? (max 500 TSEK)
Burt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 26, 2016 9:13 pm

Re: Stockholm Open 20xx-bygge?

Inlägg av Burt »

Steve skrev:Far och köp den här https://www.facebook.com/Norrlands-Asco ... 4/?fref=ts

Sen ska man ju kunna köra, ha ett bra team, m.m., m.m.
Det jag mest är intresserad av är hur man skapar ett nytt team av den kalibern. Uppenbarligen visste de var de skulle lägga pengarna/vad de skulle satsa på. Jag är inte intreserad av att köpa mig framgång (har inte pengarna), jag är intresserad av vilka frågor de ställdes inför och varför de valde som de gjorde (givet begränsad budget etc).
Skriv svar