Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 10, 2016 1:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Har fått en dum ide på huvet.

Hur mycke effekt klarar en cykelkedja vid optimala förhållande ?

funderar på att bygga en elcykel men i så fall kedjedriven.. Dock ingen ide å börja om de inte funkar att göra så :P

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 11, 2016 11:19 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Inlägg: 97
Ort: Långsele
Nu är det väl inte direkt svindyrt med en mc kedja heller...

_________________
Z28


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 11, 2016 11:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Handlar inte om dyrt, handlar om å göra de så bolt on som möjligt.

Svårt att få en mc kedja att passa på de befintliga växelsysyemet med 27 växlar.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 11, 2016 6:53 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jul 12, 2015 10:18 am
Inlägg: 5
Det finns ett par olika bredder på "vanlig" cykelkedja. Om det ska sitta på en 9 delad krans (27 växlars) så tror jag att den är 3/32". Det är en av de smalare kedjorna.
En elitcyklist har jag för mig kan generera omkring 700 W. Brottgränsen är säkert en bra bit över detta, men det kanske är en fingervisning.
Om du ska använda hela växelsystemet så skulle jag tro att frihjulsbodyn (som kuggkransen sitter på ) är den komponent som kommer ge sig först.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2016 10:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Tack för ett vettigt svar Erik !

Hade faktiskt inte klurat på frihjulsbodyn. var mest orolig för kedjan men då är 3kw lite väl häftigt effekt misstänker jag.

1.5kw är nog bättre å börja testa med då å kanske uppgradera senare.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 14, 2016 3:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Får man fråga vad du ska göra?

Har kikat på att använda en cykel utväxling till ett projekt jag med!

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 14, 2016 7:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Fick en idé å bygga om min mountainbike till eldrift.

Finns färdiga satser att köpa för ändamålet men dom är typ Max på 1-1500w... Å ska man ändå bygga om kan man ju göra de lite värre tänkte jag. Finns ju små motorer inom rc branschen som ger hiskliga effekter men då är drivningen värre.

Håller på å klurar vad som är enklast fortfarande

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 14, 2016 10:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Inlägg: 298
Ort: Umeå
Har du kollat endless sphere? https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=21&sid=cb716625288433bbc424424f07bed80f

Finns många som byggt på turnigys 7kw flygmotorer utan problem på mtb.
Har varit med och byggt en fyrhjulig maskin med 2st 5kw motorer. Där körde vi en gokart kedja för att kunna ha slirkoppling.
Men kedjan kommer nog vara minsta problemet :) Det är ett större problem att hitta motorstyrningar som klarar belastningen utan att brinna upp.
Flyg rc modeller har ju ingen nämnvärd belastning. Så därför är nästan alla stora motorstyrningar "sensorless" och ger full kräm hela tiden. De brukar brinna upp när man sätter dom på en cykel. Men det kanske har dykt upp bättre motorer och styrningar med sensorer. Annars måste man sätta in hall sensorer i motorn osv. Så att styrningen ger kräm på rätt ställe på motorvarvet.

_________________
Peter Lindberg
0768032059


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 14, 2016 10:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Har precis hittat till endless ! finns mycke roligt där. Speciellt imponerad av Axels 13kw elhoj med 117km/h topspeed.

Hade ju varit löjligt kul, Med hans bygge hade jag tagit mig fortare å billigare te jobbet :D


Jag klurade på att använda en lite överdimensionerad Rc fartkontroller i så fall men att programera mjukstarten lite vettigt på den å försöka få en vettig utväxling så elmotorn/fartkontrollern kanske får de lite lättare å jobba. Kanske omöjligt dock.
Som sagt de är en hel del å läsa på innan jag påbörjar ev bygge.

Skitbra tips, Tack Peter :)

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 8:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 141
Ort: Ulricehamn
Lite OT men ett par kompisar tog ett vandrarryggsäckschassie i Alu. och satte på en röjsågsmotor med en riktig träpropeller som var kanske 50cm lång. Då cyklade dom i kanske 50 km/h och 20 uppför en halvbrant backe. När det hade bromsats ett tag konstaterades att "svingen" precis där bromshävarmen sitter klämd hade krökt sej... kan ju vara bra att tänka på(detta var ju en treväxlad damcyckel)
Givetvis spårade detta försök ur också och slutade med en Hva250 2T motor med bortkapad växellåda och en större propeller rätt på veven samt ett trådgallerskydd runt propellern. Och -jodå, det gick att åka slalomskidor uppför våran slalombacke :hey:

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1302
När nu denna drogs upp så skall jag återgå till ämnet.

Vart ett par killar i skolan som skaffade varsin billig pocketbike en vacker dag. Dessa hade nog klenare kedja än en vanlig cykel. Snart tröttnade ena killen på motorsågseffekten och slängde på en lagom trimmad moppemotor (Tunturi Tiger aqua, 75 cc). De sökte sedan fram en tok som skulle pröva topphastighet och körde efter med bil för att mäta. Väl uppe i en 80-90 km/h, på högsta växeln, så började pocketbiken komma in i registret och dra iväg ordentligt men chauffören pallade inte längre så de lade av där.

Detta kördes alltså med originalkedjan som är klenare än cykelkedjan.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 11:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1022
Ort: Torpshammar
ja inte tror jag en frisk kedja brister bara sådär, den kanske slits ut fort, det är väl det enda möjligen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 5:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8880
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Gör ett praktiskt test.
förläng en trampa (eller beräkna) till 1000mm .
sen ställer du dig på trampan(paralellt mot marken) med hjulet låst.
Väger du 100kg då har du i krokarna runt 1000Nm på kedjan(med viss omräkning pga drevets diam)

Lycka till!

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010