scanna stort original, 2D

Tjata om vad som helst .
jesper13
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 16, 2011 10:39 am

scanna stort original, 2D

Inlägg av jesper13 »

jag har ett stort original som är målat på masonit 80x120.

någon som har ett bra förslag hur jag på ett prisvärt sätt kan göra reproduktioner av den?
lokala tryckeriet kunde inte scanna något så stort och även om jag själv fotade och gjorde en digital kopia på så sätt skulle utskriften kosta några hundra per styck.

reproduktionerna måste inte nödvändigtvis bli lika stora men gärna större än A3 iaf
Erik T
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 12, 2015 10:18 am

Re: scanna stort original, 2D

Inlägg av Erik T »

Om ytan inte är för blank eller inglasad så blir en bra avfotografering lika bra som en scanning. Det beror såklart på din kunskapsnivå och hur bra kamera du har, men A3 klarar de flesta kameror utan problem. Har du en bättre systemkamera och kan efterbehandla bilden lite så kan du få bra kvalitet i metersformat.

Försök hitta ett jämt ljus, exempelvis i skuggan i ett rum med mycket dagsljus (typ norrfönster)
Använd ett stativ, eller ställ kameran på ett lämpligt jämt underlag. En pall eller ett bord brukar funka. Placera kameran och parallellt med det som ska fotograferas av. Överkurs är manuella inställningar och RAW format.

Själva utskriftskostnaden är tyvärr densamma oavsett om du fotograferat av orgninalet eller scannat det, men om du letar runt så borde det gå att hitta en del på nätet som exempelvis
http://www.egenposter.se/
Användarvisningsbild
Kim H
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: ons sep 25, 2013 10:01 pm
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: scanna stort original, 2D

Inlägg av Kim H »

Håller med Erik här.
Om du har tillgång till en vettig digital systemkamera så kan du lätt ta några tiotal bilder och sy ihop dom i Photoshop eller nåt gratis program.
Då kan du skala ner eller upp formatet mycket bättre än att försöka ta en superfin one-shot bild.
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.6 sekunder
- Min Projekttråd på Mitsubishi Club Sweden - Min Websida - Mina Videos - Min bil på Garaget
Skriv svar