hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Tjata om vad som helst .
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Xuri »

Har fått en dum ide på huvet.

Hur mycke effekt klarar en cykelkedja vid optimala förhållande ?

funderar på att bygga en elcykel men i så fall kedjedriven.. Dock ingen ide å börja om de inte funkar att göra så :P
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Dan (gearhead) »

Nu är det väl inte direkt svindyrt med en mc kedja heller...
Z28
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Xuri »

Handlar inte om dyrt, handlar om å göra de så bolt on som möjligt.

Svårt att få en mc kedja att passa på de befintliga växelsysyemet med 27 växlar.
Jens Hedlund.
Erik T
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 12, 2015 10:18 am

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Erik T »

Det finns ett par olika bredder på "vanlig" cykelkedja. Om det ska sitta på en 9 delad krans (27 växlars) så tror jag att den är 3/32". Det är en av de smalare kedjorna.
En elitcyklist har jag för mig kan generera omkring 700 W. Brottgränsen är säkert en bra bit över detta, men det kanske är en fingervisning.
Om du ska använda hela växelsystemet så skulle jag tro att frihjulsbodyn (som kuggkransen sitter på ) är den komponent som kommer ge sig först.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Xuri »

Tack för ett vettigt svar Erik !

Hade faktiskt inte klurat på frihjulsbodyn. var mest orolig för kedjan men då är 3kw lite väl häftigt effekt misstänker jag.

1.5kw är nog bättre å börja testa med då å kanske uppgradera senare.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av lyyski »

Får man fråga vad du ska göra?

Har kikat på att använda en cykel utväxling till ett projekt jag med!
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Xuri »

Fick en idé å bygga om min mountainbike till eldrift.

Finns färdiga satser att köpa för ändamålet men dom är typ Max på 1-1500w... Å ska man ändå bygga om kan man ju göra de lite värre tänkte jag. Finns ju små motorer inom rc branschen som ger hiskliga effekter men då är drivningen värre.

Håller på å klurar vad som är enklast fortfarande
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Peter L »

Har du kollat endless sphere? https://endless-sphere.com/forums/viewf ... 4f07bed80f

Finns många som byggt på turnigys 7kw flygmotorer utan problem på mtb.
Har varit med och byggt en fyrhjulig maskin med 2st 5kw motorer. Där körde vi en gokart kedja för att kunna ha slirkoppling.
Men kedjan kommer nog vara minsta problemet :) Det är ett större problem att hitta motorstyrningar som klarar belastningen utan att brinna upp.
Flyg rc modeller har ju ingen nämnvärd belastning. Så därför är nästan alla stora motorstyrningar "sensorless" och ger full kräm hela tiden. De brukar brinna upp när man sätter dom på en cykel. Men det kanske har dykt upp bättre motorer och styrningar med sensorer. Annars måste man sätta in hall sensorer i motorn osv. Så att styrningen ger kräm på rätt ställe på motorvarvet.
Peter Lindberg
0768032059
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Xuri »

Har precis hittat till endless ! finns mycke roligt där. Speciellt imponerad av Axels 13kw elhoj med 117km/h topspeed.

Hade ju varit löjligt kul, Med hans bygge hade jag tagit mig fortare å billigare te jobbet :D


Jag klurade på att använda en lite överdimensionerad Rc fartkontroller i så fall men att programera mjukstarten lite vettigt på den å försöka få en vettig utväxling så elmotorn/fartkontrollern kanske får de lite lättare å jobba. Kanske omöjligt dock.
Som sagt de är en hel del å läsa på innan jag påbörjar ev bygge.

Skitbra tips, Tack Peter :)
Jens Hedlund.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av sylta nr1 »

Lite OT men ett par kompisar tog ett vandrarryggsäckschassie i Alu. och satte på en röjsågsmotor med en riktig träpropeller som var kanske 50cm lång. Då cyklade dom i kanske 50 km/h och 20 uppför en halvbrant backe. När det hade bromsats ett tag konstaterades att "svingen" precis där bromshävarmen sitter klämd hade krökt sej... kan ju vara bra att tänka på(detta var ju en treväxlad damcyckel)
Givetvis spårade detta försök ur också och slutade med en Hva250 2T motor med bortkapad växellåda och en större propeller rätt på veven samt ett trådgallerskydd runt propellern. Och -jodå, det gick att åka slalomskidor uppför våran slalombacke :hey:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av mauser240 »

När nu denna drogs upp så skall jag återgå till ämnet.

Vart ett par killar i skolan som skaffade varsin billig pocketbike en vacker dag. Dessa hade nog klenare kedja än en vanlig cykel. Snart tröttnade ena killen på motorsågseffekten och slängde på en lagom trimmad moppemotor (Tunturi Tiger aqua, 75 cc). De sökte sedan fram en tok som skulle pröva topphastighet och körde efter med bil för att mäta. Väl uppe i en 80-90 km/h, på högsta växeln, så började pocketbiken komma in i registret och dra iväg ordentligt men chauffören pallade inte längre så de lade av där.

Detta kördes alltså med originalkedjan som är klenare än cykelkedjan.
//MartinL
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av StefanM »

ja inte tror jag en frisk kedja brister bara sådär, den kanske slits ut fort, det är väl det enda möjligen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: hur mycket stryk pallar en cykelkedja ?

Inlägg av Kadett4wd »

Gör ett praktiskt test.
förläng en trampa (eller beräkna) till 1000mm .
sen ställer du dig på trampan(paralellt mot marken) med hjulet låst.
Väger du 100kg då har du i krokarna runt 1000Nm på kedjan(med viss omräkning pga drevets diam)

Lycka till!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar