Rengöra motor

Tjata om vad som helst .
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Rengöra motor

Inlägg av bosseboi »

Håller på att renovera en 305:a. Den ska bli besiktningsmotor bara så tanken är att byta packningar och annat nödvändigt, rengöra och måla upp, inte plocka ur kolvar stakar osv. Undrar när det kommer till rengöring. Hur gör jag rent bottendelen innanför oljetråget. Har vart massor av oljeavlagringar i hela motorn. Så rengöras behövs det absolut. Men hur, kan väll inte spola ur den med vatten iaf ? ska man hälla diesel eller nått?

Bild
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Rengöra motor

Inlägg av bosseboi »

ingen som vet hur man gör på "rätt" sätt ?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Rengöra motor

Inlägg av Steve »

Ska den gå fram och tillbaks till besiktningen är det väl bara att skruva ihop den? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Rengöra motor

Inlägg av bosseboi »

Jaa man kan tycka så, Men jag kommer använda bilen med denna motor tills jag byggt den "riktiga" motorn så att säga, och då känns det lika bra att få bort dessa oljeavlagringar när man ändå har motorn isär :D Och så kanske det ser lite seriösare ut vid besiktning sen om den är fräsch :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Rengöra motor

Inlägg av David Herbertsson »

Det är bara att skruva isär och sedan använder du bensin/diesel eller starkt avfettningsmedel, diskborste, stålborste och skrapa. Ett enklare alternativ är att lämna in blocket och alla delar på någon verkstad där dom har en hetvattentvätt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Rengöra motor

Inlägg av bosseboi »

Okej tack, ska man skölja med vatten eller nått sen, eller bara låta den står uppochner och droppa av sig sen skruva ihop allt och fylla på ny olja?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rengöra motor

Inlägg av Kadett4wd »

Ett tips.
Ni kommer knappt tro det.
Men Kärcher RM776 rengöringsmedel är helt sjukt.
Det är till för att göra ren betonggolv från gummimärken etc etc.
Men det funkar sjukt bra att lösa upp sotavlagringar med.
Behövs inte ens värme.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Rengöra motor

Inlägg av J.Eklund »

Jag hade nog testat det här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 72&start=0

Grymt bra till det mesta jag provat det på hittills, men hålls gärna ute eller ha en mask på.
Bullen hävdar att det inte luktar, men jag upplever att det luktar rätt mycket då jag iaf blir lite snurrig efter en stund utan mask.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Rengöra motor

Inlägg av bosseboi »

Verkar ju hur smidigt som helst det där SPAM enligt vad man hör, letat lite efter en återförsäljare, den enda jag hittade hade inga 5l dunkar i lager just nu dock.. Men man blev ju sugen att testa om det verkligen är så bra som det verkar :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rengöra motor

Inlägg av The »

Tav 136
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Rengöra motor

Inlägg av subw000fer »

Enklast och billigast är dieselbad tycker jag. Löser ofta inte upp det som ser ut att ha etsat sig in, men allt löst kladd försvinner. Ännu bättre är JET A1 (flygbränsle). Har du någpn liten flygplats nära där de flyger med jetmotorkärror kan du ju tigga lite ;) Det blir alltid en del spill och dränerat bränsle som man måste göra sig av med på något sätt på flygverkstäder..

EDIT: vill man ändå tvätta saker så det blir sjukt rent kan jag rekommendera veidec duo-clean. Det är inga döskallar på och luktar inte starkt så man är lite skeptisk först, men satan i gatan vad bra det är! :thumbright: Det rockade vår värld i flygverkstan jag jobbar i iaf. Löser allt från sot på bränslespridarna i jetmotorerna till vår elaka hydraulolja! Dock är den inte gratis direkt.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar