Finns det några sfro kunniga här?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av Runeson »

Finns det någon sfro kunnig här eller till och med en sfro besiktningsman? Har lite frågor om En bmw med årsmodell 2001 bensin 6cyl o automat. Bör väll gå att ta en 540 framvagn,motor,låda,m5 bakvagn(modifierad),m5 bromsar eller liknande,coilovers och sen till den stora frågan.. Turbo på m62an? Är det E85 och 15kw per 100kg som gäller?Sedan ett bänkpapper på maskin med rätt kw? Bör väll bli 277.5kw då bilen har en tjänstevikt av 1850kg?Alltså 371.98hp max och motorn har 281hk (m62b44) så en lagom turbo med lågtladd kommer ju att fungera ! Är det något annat att tänka på? Läste på sfro att reglerna angående bränslebyte och turbo konvertering inte gällde längre..
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av mauser240 »

therealpinto
//MartinL
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av therealpinto »

För att det säkert ska räknas som ombyggt fordon så ska du byta till motor, växellåda, bakaxel och bromssystem som inte fanns i din kaross från fabrik. Bygger man på en 5-serie är det alltså klokt att ta delar från 7-serie, etc.

Ska man kunna regga med turbo så är det E85 och ombyggt fordon som gäller. Normalt sett 15 kW/100 kg tjänstevikt, så på 1850 kg blir det som sagt 277,5 kW (377 hk) som är teoretiskt max. Men det förutsätter ju också att bilen är byggd för att klara effekten.

Stor motor (som 540 V8) med turbo är alltid känsligt, vi vill ju se minst 0,4-0,5 bars laddtryck vilket bör ge 40-50% effektökning som minst. 281 hk utan turbo betyder alltså minst cirka 390-420 hk med turbo vilket blir lite för mycket i detta fall. Antingen får man bygga på en tyngre bil eller en motor med lägre effekt från början. Samtidigt är det troligt att tjänstevikten ökar lite efter ombyggnaden, kommer man uppåt 1900 kg är det inte helt orimligt längre.

Men, då bör bromsar, hjulupphängningar etc komma från en tung bil (runt 2000 kg tjänstevikt) med mycket effekt (runt 400 hk)...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av Steve »

En 3 liters v8 har ju mindre effekt ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av Runeson »

Kan bli lite lättare med en m62b35! 173kw /231hk så teoretiskt sett 0.5bar 346,5hk mer rimligt ?fram, bakvagn och bromsar från 735 (e38) ?
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av Runeson »

Såg nu att 540 manuell har en tjänstevikt på 1940kg! 390hk då bör det väll att fjös ladda? 0.3-0.4


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det några sfro kunniga här?

Inlägg av therealpinto »

Tja, kanske det. Tänk bara på att en tung bil med mycket effekt (och effektpotential) kräver mer av precis allt, bromsar, väghållning etc.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar