Sida 1 av 1

Vad tänka på? - Köpa båt med B20/B230

Postat: tor jul 21, 2016 1:34 pm
av Johan
Planerar att köpa en båt. En HT eller daycruiser. Prisklass någonstans 30-50 000kr Gärna med inombordare Volvo B20 eller B230. Jag tänker att det är mest lättmeckat och enklast att hitta delar till Volvo i Sverige. Har aldrig skruvat båt förut. Men däremot gamla Volvobilar.

Är det något särskilt att tänka på när man köper båt med dessa motorer?
Är dom lika driftsäkra som gamla Volvobilar?
Är det något som bör servas eller bytas direkt vid köp?
Rekommenderar ni någon form av trimning för att båten ska bli snabbare eller få bättre gång?

Re: Vad tänka på? - Köpa båt med B20/B230

Postat: fre jul 22, 2016 9:26 am
av smidy
Vad gäller B20 (aq 130) så rostar topparna sönder vid fyrans cylinder om dom är saltvattenkylda, i övrigt så skulle jag påstå att en B20 och en aq130 är lika pålitliga. Biltopparna går att konvertera till marin rätt enkelt. Angående trimning så är det väl att börja med limpan, har för mig att Chrysler sb har rätt nära portavstånd, så att ta ett marin hedders från en sådan och byta fläns borde vara rätt enkelt, antagligen så är rörlängderna helt fel från en V8 men nästan vad som helst blir bättre än original limpan :hihi:

Re: Vad tänka på? - Köpa båt med B20/B230

Postat: fre jul 22, 2016 2:00 pm
av mauser240
Även B230ns topp lider av korrosion, och det även vid sötvattenkyld maskin. Gäller oftast / mest fyrans avgaskanal. Tyvärr svårt att kolla före köp.

Förstås bör slitagedelarna hållas koll på men inget speciellt annars vad jag kan komma på.

Bästa / enklaste / billigaste "trimmet" skulle jag säga är brytarlöst system. T.ex. 123. Satte dock brytarlöst färdigt på AQ171. (2,5 l 16v). Ev. på AQ151 med?