Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 11:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 04, 2016 7:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 371
Ort: Lule
Om man ska para ihop en motorcykelmotor med en låda för montering i en bil, vilken låda ska man fundera på då? Som är vettig i pris alltså. Eller är det bara köra på med vilken som helst? Bara lite funderingar efter nån öl och läsning av era byggen:-)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: tor aug 04, 2016 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1204
Ort: Varberg
Sätt motorn på tvären och långt bak, sen fixar du en medbringare på utgående axel och en längre kardan så kan du använda allt som det är. Förutsatt att du använder en Mc motor med växellåda.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: tor aug 04, 2016 9:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 371
Ort: Lule
Fortsätter med korkade frågor, brukar man inte slakta bort växellådan som är? Man vill ju gärna kunna backa med en bil.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: tor aug 04, 2016 10:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 235
Ort: Stigtomta
Att slakta bort lådan är inte så lätt, allt är ju ihopbyggt. Det vanligaste är att ha motorcykellådan kvar och för att fixa back så sätter man en elmotor nånstans. Startmotor med krans på kardanen eller så.

Jag har även sett en Golf eller Polo med motorcykelns utgående axel från växellådan kopplat in på ingående axel i bilens originalväxellåda. Dvs dubbla lådor! I med lämplig växel i standardlådan och sen är det bara att mata på med sekvensiell spak till hojlådan. Även på backen! Ja det var en folkracebil.

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: fre aug 05, 2016 5:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 499
Skulle nog också lägga i en medbringare till original billåda och sen ha en spak till den så man kan växla mellan 1:1 vväxel och back och sen köra hojens låda i övrigt.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: fre aug 05, 2016 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 371
Ort: Lule
Lät enklast.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: fre aug 05, 2016 3:44 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2397
Ort: Skellefteå
Det finns också speciella backväxellådor, oftast framtagna för sevenbilar. Men de brukar vara rätt dyra, och med lite tveksam kvalitet. Har man plats och utrymme i viktbudgeten är ofta en enklare rwd-låda som det beskrivs ovan ett bra alternativ.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Noobfråga
InläggPostat: fre aug 05, 2016 4:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 371
Ort: Lule
Håller kopplingen på motorn? En bil är ju bra mycket tyngre än hojen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 7:06 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2397
Ort: Skellefteå
De jag har besiktat har varit sevenbilar med vikter runt 700-900 kg men de brukar skaffa förstärkta kopplingar för att det ska hålla i längden.

Om man googlar en del på BEC - bike engined car - kan man nog hitta mer specifik info. Det skiljer också en del på vilka hojmotorer som tål att svängas med, i motorcykeln lutar ju motorn när man svänger - oljan beter sig lite annorlunda i en bil. Den lutas ju inte på samma sätt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 8:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 371
Ort: Lule
Tackar, ska kolla in det.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 1:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 162
Yamha R1 1998 -2003 er mye benyttet i Sevenbiler, og fungerer fint uten tørrsump. Adapter på fordrev for mellomaskel. Kjør std clutch og spar gearkassa. Går fint å bygge en slik bil med vekt 5-600 kg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010