Växellåda till motorcykelmotor

Tjata om vad som helst .
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Växellåda till motorcykelmotor

Inlägg av MatsN »

Om man ska para ihop en motorcykelmotor med en låda för montering i en bil, vilken låda ska man fundera på då? Som är vettig i pris alltså. Eller är det bara köra på med vilken som helst? Bara lite funderingar efter nån öl och läsning av era byggen:-)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Noobfråga

Inlägg av David Herbertsson »

Sätt motorn på tvären och långt bak, sen fixar du en medbringare på utgående axel och en längre kardan så kan du använda allt som det är. Förutsatt att du använder en Mc motor med växellåda.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Noobfråga

Inlägg av MatsN »

Fortsätter med korkade frågor, brukar man inte slakta bort växellådan som är? Man vill ju gärna kunna backa med en bil.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Noobfråga

Inlägg av David V »

Att slakta bort lådan är inte så lätt, allt är ju ihopbyggt. Det vanligaste är att ha motorcykellådan kvar och för att fixa back så sätter man en elmotor nånstans. Startmotor med krans på kardanen eller så.

Jag har även sett en Golf eller Polo med motorcykelns utgående axel från växellådan kopplat in på ingående axel i bilens originalväxellåda. Dvs dubbla lådor! I med lämplig växel i standardlådan och sen är det bara att mata på med sekvensiell spak till hojlådan. Även på backen! Ja det var en folkracebil.

/David
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Noobfråga

Inlägg av Falkenrejsing »

Skulle nog också lägga i en medbringare till original billåda och sen ha en spak till den så man kan växla mellan 1:1 vväxel och back och sen köra hojens låda i övrigt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Noobfråga

Inlägg av MatsN »

Lät enklast.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Noobfråga

Inlägg av therealpinto »

Det finns också speciella backväxellådor, oftast framtagna för sevenbilar. Men de brukar vara rätt dyra, och med lite tveksam kvalitet. Har man plats och utrymme i viktbudgeten är ofta en enklare rwd-låda som det beskrivs ovan ett bra alternativ.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Noobfråga

Inlägg av MatsN »

Håller kopplingen på motorn? En bil är ju bra mycket tyngre än hojen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Inlägg av therealpinto »

De jag har besiktat har varit sevenbilar med vikter runt 700-900 kg men de brukar skaffa förstärkta kopplingar för att det ska hålla i längden.

Om man googlar en del på BEC - bike engined car - kan man nog hitta mer specifik info. Det skiljer också en del på vilka hojmotorer som tål att svängas med, i motorcykeln lutar ju motorn när man svänger - oljan beter sig lite annorlunda i en bil. Den lutas ju inte på samma sätt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Inlägg av MatsN »

Tackar, ska kolla in det.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Inlägg av Tore Bjerke »

Yamha R1 1998 -2003 er mye benyttet i Sevenbiler, og fungerer fint uten tørrsump. Adapter på fordrev for mellomaskel. Kjør std clutch og spar gearkassa. Går fint å bygge en slik bil med vekt 5-600 kg.
Skriv svar