Sida 1 av 1

Växellåda till motorcykelmotor

Postat: tor aug 04, 2016 7:42 pm
av MatsN
Om man ska para ihop en motorcykelmotor med en låda för montering i en bil, vilken låda ska man fundera på då? Som är vettig i pris alltså. Eller är det bara köra på med vilken som helst? Bara lite funderingar efter nån öl och läsning av era byggen:-)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Noobfråga

Postat: tor aug 04, 2016 8:50 pm
av David Herbertsson
Sätt motorn på tvären och långt bak, sen fixar du en medbringare på utgående axel och en längre kardan så kan du använda allt som det är. Förutsatt att du använder en Mc motor med växellåda.

/David

Re: Noobfråga

Postat: tor aug 04, 2016 9:31 pm
av MatsN
Fortsätter med korkade frågor, brukar man inte slakta bort växellådan som är? Man vill ju gärna kunna backa med en bil.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Noobfråga

Postat: tor aug 04, 2016 10:55 pm
av David V
Att slakta bort lådan är inte så lätt, allt är ju ihopbyggt. Det vanligaste är att ha motorcykellådan kvar och för att fixa back så sätter man en elmotor nånstans. Startmotor med krans på kardanen eller så.

Jag har även sett en Golf eller Polo med motorcykelns utgående axel från växellådan kopplat in på ingående axel i bilens originalväxellåda. Dvs dubbla lådor! I med lämplig växel i standardlådan och sen är det bara att mata på med sekvensiell spak till hojlådan. Även på backen! Ja det var en folkracebil.

/David

Re: Noobfråga

Postat: fre aug 05, 2016 5:23 am
av Falkenrejsing
Skulle nog också lägga i en medbringare till original billåda och sen ha en spak till den så man kan växla mellan 1:1 vväxel och back och sen köra hojens låda i övrigt.

Re: Noobfråga

Postat: fre aug 05, 2016 10:31 am
av MatsN
Lät enklast.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Noobfråga

Postat: fre aug 05, 2016 3:44 pm
av therealpinto
Det finns också speciella backväxellådor, oftast framtagna för sevenbilar. Men de brukar vara rätt dyra, och med lite tveksam kvalitet. Har man plats och utrymme i viktbudgeten är ofta en enklare rwd-låda som det beskrivs ovan ett bra alternativ.

Gustaf

Re: Noobfråga

Postat: fre aug 05, 2016 4:19 pm
av MatsN
Håller kopplingen på motorn? En bil är ju bra mycket tyngre än hojen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Postat: mån aug 08, 2016 7:06 am
av therealpinto
De jag har besiktat har varit sevenbilar med vikter runt 700-900 kg men de brukar skaffa förstärkta kopplingar för att det ska hålla i längden.

Om man googlar en del på BEC - bike engined car - kan man nog hitta mer specifik info. Det skiljer också en del på vilka hojmotorer som tål att svängas med, i motorcykeln lutar ju motorn när man svänger - oljan beter sig lite annorlunda i en bil. Den lutas ju inte på samma sätt.

Gustaf

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Postat: mån aug 08, 2016 8:26 am
av MatsN
Tackar, ska kolla in det.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Växellåda till motorcykelmotor

Postat: mån aug 08, 2016 1:34 pm
av Tore Bjerke
Yamha R1 1998 -2003 er mye benyttet i Sevenbiler, og fungerer fint uten tørrsump. Adapter på fordrev for mellomaskel. Kjør std clutch og spar gearkassa. Går fint å bygge en slik bil med vekt 5-600 kg.