Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 2:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 03, 2016 9:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 498
Tjena, jag kör ett långskott här.
En gång i tiden (tidningen var från 82-85 något sådant) hade bilsport en artikel över flera sidor där man med hjälp av ett flertal accelerationstest och avsläpp mot tidtagarur höftade fram en ungefärlig effektsiffra.
Hur exakt detta var låter jag vara osagt, men vet att jag läst en scannad version på nätet på senare år, men idag hittar jag inte sidan som hade den. Någon som har någon länk?

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 6:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
hej mins jag har läst den tidningen och det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 12:13 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
hur enkelt som helst, det är simpel mattematik :hihi:

detta behöver du:

exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare

skoj att ha: varvräknare



detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7021.54/rpm=Nm

Nm*rpm/7021.54=Hk

tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc

kör försiktigt o ha skoj

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 270
Ort: Ulricehamn
Kul med lite roliga formler att labba med! Ska lätt testa detta! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 5:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
det går ju även att mäta rullmotstånd med denna formlen, då räknar man baklänges, rullar från 90-76km/h och vänder på siffrorna och låtsas att det är en acceleration ;)

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 9:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2322
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kul mätning, helt i kontrast till Jens dyno tråd :wink:

Kollade igenom lite video klipp jag hade.

Enligt formlerna är luftmotstånd och rullmotstånd tillsammans motsvarade 79 hk vid 140-160 Km/h

Låter rätt bra 160 km/h är "lagom rimlig" toppfart på en bil med 80 hk.


140-160 km/h går på 1,575 sekunder. (Kör youtube med 0,25 i hastighet och dividerar med 4)

Effekt 331 hk. + 79 = 410 hk

Bilen borde en bra dag ge 470hk i maxeffekt.

Men 410 i medel effekt mellan 140-160 låter inte så galet, detta då mätt på 3ans växel.
Mäter normalt på 4ran som är 1:1 annars.
(Utrullningen hade jag kopplingen nere på såg det ut som)

Mätt en sval och fin höstdag i oktober 2016 på 165m över havet. :hihi:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 12:25 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1319
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.
Det är när man tappar fästet och det slirar till det blir konstiga siffror.

Hjälper ju som du vet några rally åkare med mappning här omkring stan.
Och ett fint hjälpmedel när man mappar på vägen är en

http://www.aim-sportline.com/eng/out-of ... /index.htm

I programet man tittar på loggarna från den så finns det en fin
funktion där man får fram både en graf med effekt och vridmoment
samt även staplar i siffer format.

Men man skall inte bry sig så mycket vad effekten visar då det är en del parametrar som är svår att
veta..cw värdet bland annat.
Men är man på samma ställe och kör så är det ju skillnaden i grafen man är intresserad av mer effekt :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 7:42 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor apr 23, 2015 4:11 am
Inlägg: 10
Hur kan man få fram effekten genom att räkna på tiden för en acceleration utan att ha med varvtalet?
Eftersom accelerationen är mindre på en högre växel.
Lite trött nu efter att ha jobbat natt, så det kan vara så att min hjärna inte fungerar som den ska. Men är det inte så att det är kraften du kan räkna ut enligt exemplerna i SkauneJohans inlägg? F=((V2^2*M/2)-(V1^2*M/2))/T

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 9:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Varvtalet behövs inte för att räkna effekt, men om man ska plotta ut en effektkurva behövs det.

Du räknar ut rörelseenergi vid två tidpunkter. Skillnaden är hur mycket rörelseenergin har ändrats.
( Joule = kg * meter per sekund * meter per sekund / 2 )

Definitionen av effekt är enegi per tidsenhet.
( Watt = Joule per sekund )

Om du hackar upp accelerationen i småbitar, och räknar på varje del, då kan du plotta effekten för varje hastighetsintervall.
Med känd utväxling kan hastigheten räknas om till motorvarv.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 5:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 498
SkauneJohan skrev:
hur enkelt som helst, det är simpel mattematik :hihi:

detta behöver du:

exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare

skoj att ha: varvräknare



detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7021.54/rpm=Nm

Nm*rpm/7021.54=Hk

tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc

kör försiktigt o ha skoj



Hade på känn att det var simpel matematik inblandad, men kunde inte klura fram vilka formler som passar in. Hade, liksom en föregående talare, för mig att man petade i varvtalet, det har satt lite krokben.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010