Sida 1 av 1

"effektmätning" med accelerationstest

Postat: lör dec 03, 2016 9:01 am
av Falkenrejsing
Tjena, jag kör ett långskott här.
En gång i tiden (tidningen var från 82-85 något sådant) hade bilsport en artikel över flera sidor där man med hjälp av ett flertal accelerationstest och avsläpp mot tidtagarur höftade fram en ungefärlig effektsiffra.
Hur exakt detta var låter jag vara osagt, men vet att jag läst en scannad version på nätet på senare år, men idag hittar jag inte sidan som hade den. Någon som har någon länk?

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: mån jan 02, 2017 6:45 pm
av Jens Gustavsson
hej mins jag har läst den tidningen och det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: tis jan 03, 2017 12:13 am
av SkauneJohan
hur enkelt som helst, det är simpel mattematik :hihi:

detta behöver du:

exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare

skoj att ha: varvräknare



detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7021.54/rpm=Nm

Nm*rpm/7021.54=Hk

tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc

kör försiktigt o ha skoj

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: tis jan 03, 2017 9:46 am
av MVA-Productions
Kul med lite roliga formler att labba med! Ska lätt testa detta! :thumbright:

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: tis jan 03, 2017 5:27 pm
av SkauneJohan
det går ju även att mäta rullmotstånd med denna formlen, då räknar man baklänges, rullar från 90-76km/h och vänder på siffrorna och låtsas att det är en acceleration ;)

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: tis jan 03, 2017 9:59 pm
av Daniel-635
Kul mätning, helt i kontrast till Jens dyno tråd :wink:

Kollade igenom lite video klipp jag hade.

Enligt formlerna är luftmotstånd och rullmotstånd tillsammans motsvarade 79 hk vid 140-160 Km/h

Låter rätt bra 160 km/h är "lagom rimlig" toppfart på en bil med 80 hk.


140-160 km/h går på 1,575 sekunder. (Kör youtube med 0,25 i hastighet och dividerar med 4)

Effekt 331 hk. + 79 = 410 hk

Bilen borde en bra dag ge 470hk i maxeffekt.

Men 410 i medel effekt mellan 140-160 låter inte så galet, detta då mätt på 3ans växel.
Mäter normalt på 4ran som är 1:1 annars.
(Utrullningen hade jag kopplingen nere på såg det ut som)

Mätt en sval och fin höstdag i oktober 2016 på 165m över havet. :hihi:

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: ons jan 04, 2017 12:25 am
av super7
Jens Gustavsson skrev:det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.
Det är när man tappar fästet och det slirar till det blir konstiga siffror.

Hjälper ju som du vet några rally åkare med mappning här omkring stan.
Och ett fint hjälpmedel när man mappar på vägen är en

http://www.aim-sportline.com/eng/out-of ... /index.htm

I programet man tittar på loggarna från den så finns det en fin
funktion där man får fram både en graf med effekt och vridmoment
samt även staplar i siffer format.

Men man skall inte bry sig så mycket vad effekten visar då det är en del parametrar som är svår att
veta..cw värdet bland annat.
Men är man på samma ställe och kör så är det ju skillnaden i grafen man är intresserad av mer effekt :thumbright:

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: ons jan 04, 2017 7:42 am
av Tempelriddaren
Hur kan man få fram effekten genom att räkna på tiden för en acceleration utan att ha med varvtalet?
Eftersom accelerationen är mindre på en högre växel.
Lite trött nu efter att ha jobbat natt, så det kan vara så att min hjärna inte fungerar som den ska. Men är det inte så att det är kraften du kan räkna ut enligt exemplerna i SkauneJohans inlägg? F=((V2^2*M/2)-(V1^2*M/2))/T

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: ons jan 04, 2017 9:44 am
av JoBy
Varvtalet behövs inte för att räkna effekt, men om man ska plotta ut en effektkurva behövs det.

Du räknar ut rörelseenergi vid två tidpunkter. Skillnaden är hur mycket rörelseenergin har ändrats.
( Joule = kg * meter per sekund * meter per sekund / 2 )

Definitionen av effekt är enegi per tidsenhet.
( Watt = Joule per sekund )

Om du hackar upp accelerationen i småbitar, och räknar på varje del, då kan du plotta effekten för varje hastighetsintervall.
Med känd utväxling kan hastigheten räknas om till motorvarv.

Re: "effektmätning" med accelerationstest

Postat: ons jan 04, 2017 5:35 pm
av Falkenrejsing
SkauneJohan skrev:hur enkelt som helst, det är simpel mattematik :hihi:

detta behöver du:

exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare

skoj att ha: varvräknare



detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7021.54/rpm=Nm

Nm*rpm/7021.54=Hk

tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc

kör försiktigt o ha skoj

Hade på känn att det var simpel matematik inblandad, men kunde inte klura fram vilka formler som passar in. Hade, liksom en föregående talare, för mig att man petade i varvtalet, det har satt lite krokben.