Dashcam som aktiveras av rörelse?

Tjata om vad som helst .
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Thed_J »

Hallå.
Jag behöver tips om nån form av liten kamera som aktiveras av att bilen kommer i rörelse. Går det tex koppla en mercury-switch att aktivera en dashcam för att filma säg 20 sekunder eller nåt?

Bakgrunden till denna fråga är att jag på en vecka nu har fått frontplåt, grill och bakljus på min Amazon sönderkört för tredje respektive fjärde gången när den stått parkerad ute i gatan. Det skulle vara värt mycket för mig att få knacka på dörren hos nån som fuckat upp min bil för ett samtal mellan fyra ögon.

Tips mottages tacksamt!
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Thed_J »

Okej.. kvicksilver kanske inte är det solklara alternativet idag. Men den det borde väl finnas nån form av brytare som kan styra ett simpelt 12v relä? Tiltströmställare verkar det heta, men måste jag ha nåt fancy styreri då?
Startar en dashcam automatiskt när den får 12v eller måste den startas med knapp?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av The »

De flesta riktiga dashcams har väl "impact sensor", de kräver väl dock att strömmen är igång (och kanske hårdare stöt än en påbackning)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av mauser240 »

Har nog sett dashcams som kan styras med cigguttaget. Vibration switch + frånslagsfördröjt relä kanske?
//MartinL
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av dahla »

En viltkamera kanske kan göra jobbet enkelt.
Patrik Dahlström
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Thed_J »

En viltkamera aktiveras väl av "visuell" rörelse? Det är alltför mycket rörelse i gatan för att det ska gå.
Vibration switch tror jag kan vara grejen. Det verkar vara så att en dashcam startar när man vrider på tändningen så det borde gå att köra över relä. Vet inte hur man begränsar tiden den filmar däremot.
Hur bestäms känsligheten i en vibration switch? Finns dom reglerbara?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av dahla »

Thed_J skrev:En viltkamera aktiveras väl av "visuell" rörelse? Det är alltför mycket rörelse i gatan för att det ska gå.
Jo, men man får plats med mycket film på ett SD-kort numera :) Dom fotar/filmar även med IR eller motsvarande i mörker. Om den riktas i rätt riktning (skygglappar) behöver den inte aktiveras av allt som rör sig runtomkring.
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Steve »

Använder du bilen dagligen som brukis lär väl det enklaste vara att spela in hela tiden, men funkar ju sämre om den oftast bara står parkerad
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Thed_J »

Tack för tips! Ska kolla upp dessa. Den G-sensorn som sitter inbyggd i dom är kanske känsligare än jag trott. Det står i produktbeskrivningen på nån kamera jag läst om att den startar när bilen kommer i rörelse. Kan hända jag gör det svårare än vad det behöver vara?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dashcam som aktiveras av rörelse?

Inlägg av Steve »

Fast på det sättet är den väl kanske igång hela tiden och förbrukar ström, enda som händer är att den sparar till minneskortet när den känner av nåt och då kan man kanske lika gärna spela in hela tiden(mindre risk att man missar när det verkligen har hänt nåt).
Fast jag vet inte säkert, spånar bara :P
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar