Flygande besiktning

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Åkte på en flygande och fick föreläggande om regbes (motor, erforderlig utrustning ändrad). Bilen hade körförbud pga utebliven kontrollbes. Min erfarenhet är att de ej kan ge böter för brister på bilen om den har körförbud. Frågan är då om de egentligen kan ge ett föreläggande om regbes på en bil som har körförbud?
Någon som är påläst eller har egna erfarenheter?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Flygande besiktning

Inlägg av David Herbertsson »

Jo, det kan dom. Huruvida bilen är besiktigad eller ej spelar ingen roll. Du åkte ju på en flygande besiktning och då kan (ska) dom anmärka på allt som avviker från "lagligt" skick.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Andreas Deuling
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön feb 26, 2017 9:31 am
Ort: ljungby

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Andreas Deuling »

Är väl bara o sätta dit org grejer? O åka in till bes eller kanske inte är så lätt när man fått regbes?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Flygande besiktning

Inlägg av The »

Varför skulle de inte kunna ge böter på brister på bilen för att de har körförbud?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Kwirk »

Andreas Deuling skrev:Är väl bara o sätta dit org grejer? O åka in till bes eller kanske inte är så lätt när man fått regbes?
Föreläggande kan bli riktigt jobbigt...
Om de krävs intyg
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

The skrev:Varför skulle de inte kunna ge böter på brister på bilen för att de har körförbud?
Det är min (digra) erfarenhet sedan tidigare. Har bilen körförbud får man bara böter för just det (1500kr) och inte för de brister bilen ev. har.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

David Herbertsson skrev:Jo, det kan dom. Huruvida bilen är besiktigad eller ej spelar ingen roll. Du åkte ju på en flygande besiktning och då kan (ska) dom anmärka på allt som avviker från "lagligt" skick.

/David
Det är inte min erfarenhet. När de väl fått klart för sej att bilen är belagd med körförbud har de kastat protokollet och bara skrivit ut böter för körförbudet. Men då har det handlat om omodifierade bilar.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Andreas Deuling skrev:Är väl bara o sätta dit org grejer? O åka in till bes eller kanske inte är så lätt när man fått regbes?
Ja och nej. Original grejer måste till. Det är dock inte så "bara" när ALLT är utbytt och inga originaldelar finns. Sen är det det här med intygsbiten dessutom.
I just mitt fall är det problem både att hitta originaldelar och att få intyg, då bilen bara såldes i ett land och fabrikatet inte finns längre.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Flygande besiktning

Inlägg av StefanM »

fast polisens bedömning och ett kontrollorgan kan ju skilja sig åt väldeliga. Är bilen regbesiktigad överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Sant.
Den är bara fulbesiktad av tidigare ägare. Jag hann inte ens det då jag åkte dit på väg hem efter köp.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Hittade detta, sista stycket är intressant:

18 § Flygande inspektion skall inledas med en bedömning av fordonets allmänna skick. Förrättningsmannen skall förflytta sig runt fordonet i syfte att okulärt bedöma fordonets skick, utrustningens möjlighet att fungera och om fordonet stämmer överens med registrerade uppgifter.

19 § Om fordonet bedöms vara i gott skick eller om en noggrannare kontroll inte är motiverad, skall varken en begränsad eller en fullständig flygande inspektion utföras.

Allmänt råd

En noggrannare kontroll är inte motiverad om fordonet har genomgått en kontrollbesiktning, en flygande inspektion eller en likvärdig trafiksäkerhetsprovning under de tre senaste månaderna. En noggrannare kontroll är inte heller motiverad om körförbud gäller för fordonet enligt fordonsförordningen (2002:925).

Hela dokumentet:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ra-v%E4gar
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Måhända har polisen inte handlat exakt enligt deras "allmänna råd" men de har ju uppenbarligen handlat enligt lagtexten, paragraf 18, när de kollat att bilen stämmer överens med regisrerade uppgifter.

Förstår inte heller problemet med om bilen är regbesiktad eller inte, du åker ju ändå obesiktat. Menar du sedan att polisen inte har rätt att säga "wink wink till bilprovningen, denna bil lönar sig att kolla lite noggrannare om den dyker upp för besiktning"?

Sist men inte minst, jag är ingen jurist men om du har rätt i din sak så är det väl bara att överklaga?
//MartinL
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Frågan är ju inte huruvida polisen har rätt i sak (alltså min bils beskaffenhet), utan om det är rätt eller fel att utföra flygande på ett fordon med körförbud. Hur styrande är ett "allmänt råd"? Jag vet inte, men kanske någon annan här har en uppfattning?

Det lutar ju åt ett överklagande. Men jag vet inte vad det innebär i kostnad och besvär. Det måste jag också få någorlunda klart för mej.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Jag menar att lagtexten måste ju gälla över allmänna råd och där står ju att det skall kollas att uppgifterna stämmer.
//MartinL
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

De allmänna råden ingår ju i lagtexten och säger att inspektionen ej är motiverad. Frågan är om det betyder att inspektionen är felaktig.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Skriv svar