Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 11:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: mån maj 15, 2017 8:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
Spiidfriik skrev:
StefanM skrev:
Jag skulle nog tro att det räcker att skaffa rätt delar och få tillbaks det mesta till ursprunget. Jag vet inte ens vad ts har under huven nu? Kanske sticker det lite väl i ögonen rent besiktningsmässigt.

Läser man om dem på wiki så verkar ju bilarna och modellerna vara helt lika förutom nå kosmetiskt. Mitsubishi Eclipse är alltså samma bil och i det stora hela är det ju Mitsubishi komponenter alltihop. Det kommer alltså inte att vara komponenter märkta Eagle Talon på något vis utan det lär nog stå Mitsubishi på det mesta mekaniskt.


Det räcker inte med att återställa den till ursprungligt utförande. Jag måste även bevisa att den är i just ursprungligt utförande. Det är det intyget är till för. Intyget ska helst komma från märkesverkstad. På Chrysler i Sverige har man möjligen sett en Talon på bild. Större chans på Mitsubishi, men jag befarar att det blir svårt att få någon att skriva ett intyg även om den faktiskt skulle vara återställd.

Finns ju dock några olika andra alternativ att fundera på.


Det är inte säkert att det måste vara så..........Om du skaffar delar som är original och det verkligen ser original ut i motorrumet så kan den som regbesiktigar ändå gå på enbart detta. Intygskravet kommer ju oftast när man har komponenter som uppenbart inte är original och då ligger bevisbördan på dig att de uppfyller motsvarande original. Att de kräver intyg är nog bara en naturlig påföljd på anmärkningen i sig. Antingen det eller så se till att det verkligen ÄR original under huven.
Annars skulle ju var och en behöva intyg på att saker är original under huven. Svenne kommer in med weber 36/36 på sin fiat 124 och nån nitisk inspektör slår bakut och begär regbesiktning eller intyg på saken. Ska han då behöva begära in intyg på att förgasaren han skruvar dit igen är original fiat och att den hör till bilen? Nej jag tror inte det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: mån maj 15, 2017 10:13 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 119
Ort: Piteå
Det är tyvärr säkert att det är så. Intygskravet är uttalat från besiktningsorganet.

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
BMW M5 Touring -92
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: mån maj 15, 2017 2:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Inlägg: 200
Ort: Göteborg
StefanM skrev:
Det är inte säkert att det måste vara så..........Om du skaffar delar som är original och det verkligen ser original ut i motorrumet så kan den som regbesiktigar ändå gå på enbart detta. Intygskravet kommer ju oftast när man har komponenter som uppenbart inte är original och då ligger bevisbördan på dig att de uppfyller motsvarande original. Att de kräver intyg är nog bara en naturlig påföljd på anmärkningen i sig. Antingen det eller så se till att det verkligen ÄR original under huven.
Annars skulle ju var och en behöva intyg på att saker är original under huven. Svenne kommer in med weber 36/36 på sin fiat 124 och nån nitisk inspektör slår bakut och begär regbesiktning eller intyg på saken. Ska han då behöva begära in intyg på att förgasaren han skruvar dit igen är original fiat och att den hör till bilen? Nej jag tror inte det.

Jag tror att skillnaden är att i det exempel du beskriver avbryter man besiktningen och inget skrivs in eller dokumenteras någonstans. Därför krävs inget intyg utan man återvänder bara för en ny kontrollbesiktning med bilen i ordning. I alla fall lär det vara så i majoriteten av fallen.
Spiidfriiks bil har däremot fått anmärkningen inskriven av polisen och det kommer han inte undan. Ja såvida inte han kan komma på något sätt att ogltigförklara själva den flygande besiktningen helt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: tis maj 16, 2017 3:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1436
Ort: Skelleftehamn
Jag har kommit runt en regbes, dock var min fördel att det var det då enda besiktningsorgan som fanns som gett ut det. Jag åkte helt sonika tillbaka och krävde att om det nu är "ändring motor" då vill jag veta vad som är ändrat så jag kan återställa till original eftersom "vad jag vet så är den det" . (det var snack även då att inga papper ges ut från biltillverkaren ) De insåg efter att ha kikat på bilen att de hade ingen aning om vad de anmärkt på och valde då att ta bort föreläggandet.
Blir lite svårt för dig att åka tillbaka till polisen och gnälla på att de gjort fel.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: tis maj 16, 2017 7:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
Spiidfriik skrev:
Det är tyvärr säkert att det är så. Intygskravet är uttalat från besiktningsorganet.


jag tror ändå att det går att komma runt detta. Det är ändå personen som regbesiktigar som avgör vilka intyg som behövs och vad denne kan släppa igenom. Att man får en anmodan om regbesiktning betyder inte på långa vägar att en massa intyg krävs. Möjligen då om du vill bevisa att nånting du har på motorn ÄR original. En besiktningstekniker som utför en regbesiktning kan mycket väl bedöma saken utan intyg om det verkligen är original under huven och inga tveksamheter alls.

Att de kräver intyg i det här läget är ju för att du uppenbarligen HAR förändrat motorn och dess komponenter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: tis maj 16, 2017 12:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Inlägg: 200
Ort: Göteborg
Det finns alltid personer som inte är noga med reglerna så, visst.
Har du tips på en lämplig station med "smidig" personal så tror jag Spiidfriik uppskattar tips i detta läge. Fast ni ska nog ta det i PM-form i så fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygande besiktning
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
Jag har inga direkta tips men jag tror rent generellt att han läser intygskravet lite väl hårt. Att de kräver intyg i det här läget är ju troligen för att det är uppenbart ombyggt och då ligger det ju på bilägaren att bevisa att det uppfyller reglerna och då kommer ju intygsbehovet automatiskt.
Om man bygger tillbaks så det verkligen är original allting och då menar jag ju allting så tror jag ärligt talat att besiktningsteknikern kan avgöra om det är okej utan intyg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010