Sida 3 av 5

Re: Flygande besiktning

Postat: tis maj 09, 2017 11:43 pm
av Thunderbo1t
Vad krävs av den/de som ska intyga att det är originaldelar? Kanske lösningen ligger där så att säga :whistle:
Jag har själv intygat saker vid tre reg besiktningar, fast det var 15, 10 och 3 år sen.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 3:15 am
av The
Enda egentliga lösningen är att bygga till besiktningsbart utförande, antingen original eller sfro etc.

Känns lite väl löjligt att medvetet köra en olaglig bil med körförbud och sen sitta och tro att man ska kunna övertyga myndigheten om att man har rätt och den inte alls borde vara olaglig.

Imo bör man se till att bygga på sådant sätt att fordonet går att besiktiga i snarlikt utförande (typ mindre turbo/laddtryck etc) som man tänkt använda det ifall det är avsedd för allmän väg. Blir så tråkigt annars.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 6:28 am
av Spiidfriik
Thunderbo1t skrev:Vad krävs av den/de som ska intyga att det är originaldelar? Kanske lösningen ligger där så att säga :whistle:
Jag har själv intygat saker vid tre reg besiktningar, fast det var 15, 10 och 3 år sen.
Har inte fått riktigt klart för mej vad som krävs. Det ska helst vara en märkesvärkstad, men det finns ju inga såna.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 6:36 am
av TVR
Är det en äldre bil så kan troligen MHRF duga för att ge intyg. Sen är ju frågan om de skulle tänka sig att göra ett sånt jobb och vad det i så fall skulle kosta. Dessutom ska du ju ha tag på rätt grejor också. Inte alltid helt lätt tyvärr.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 6:42 am
av Spiidfriik
The skrev:Enda egentliga lösningen är att bygga till besiktningsbart utförande, antingen original eller sfro etc.

Känns lite väl löjligt att medvetet köra en olaglig bil med körförbud och sen sitta och tro att man ska kunna övertyga myndigheten om att man har rätt och den inte alls borde vara olaglig.

Imo bör man se till att bygga på sådant sätt att fordonet går att besiktiga i snarlikt utförande (typ mindre turbo/laddtryck etc) som man tänkt använda det ifall det är avsedd för allmän väg. Blir så tråkigt annars.
Jag håller i princip med dej. Men nu sitter jag ju där jag sitter med en bil som är byggd för 10år och 3-4 ägare sedan där inga originaldelar finns längre. Min plan var att besikta som gjorts tidigare, men jag hann ju inte ens hem.
Sen handlar det inte om att övertyga nån att bilen är laglig, det handlar om huruvida föreläggandet utdelades enligt gällande regler eller ej. Om inte bör det bli hävt.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 7:18 am
av therealpinto
De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 7:24 am
av mauser240
therealpinto skrev:De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf
...dock är väl risken för en ny flygande ändå överhängande? Sen är även verkstan i smeten...

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 7:31 am
av StefanM
I vilket fall som helst, bevisbördan ligger på dig om du vill överklaga och få rätt. Det är troligen ungefär lika snårigt som att övertyga två poliser om att du som ensam verkligen hade bälte på dig och att de måste ha sett fel.

Det ska även nämnas att besiktningsorganen är bara intresserade av ett intyg, de gör inga som helst verifieringar huruvida det är ett "äkta" dokument eller inte. Det får väl sen var och en tolka som de vill. Det ska ju dock poängteras att intyg som gör gällande att bilen är original om det sitter jätteturbo och polerade grenrör såklart kraftigt kan ifrågasättas.

Re: Flygande besiktning

Postat: ons maj 10, 2017 10:00 am
av Robert Markström
Vad är det för bil??

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 11:05 am
av Spiidfriik
mauser240 skrev:
therealpinto skrev:De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf
...dock är väl risken för en ny flygande ändå överhängande? Sen är även verkstan i smeten...
Verkstan kan rimligen inte hållas ansvarig för att jag ändrat bilen efter deras intygande.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 11:06 am
av Spiidfriik
Robert Markström skrev:Vad är det för bil??
Bilen är en Eagle Talon och tillverkaren är Diamond Star Motors.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 11:20 am
av Thunderbo1t
Måste finnas Mitsubishi delar som passar för att fixa till det?

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 11:31 am
av Spiidfriik
Förvisso. Men frågan är om det accepteras som originaldelar då det inte står Mitsubishi på bilen. Och Lancer Evo har inte exakt samma delar så det blir ändå inte så lätt att hitta delar även om man räknar in Eclips:en. Jag har inte hittat nåt i Sverige iaf.
Det går att hitta Eagle-delar. I USA... Frakt tull och moms drar iväg lite.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 4:18 pm
av mauser240
Spiidfriik skrev:Verkstan kan rimligen inte hållas ansvarig för att jag ändrat bilen efter deras intygande.
Det sa jag inte heller men du hade ju inga planer på att ändra nåt och det finns metoder för att kolla om motorn skruvats i igår eller för flera år sen.

Skit samma, det finns motorer och delar i överflöd! Bara att damma av hylsnyckelsatsen och kavla upp ärmarna...

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 4:29 pm
av ROD02b
Överklaga och hoppas på att fattigsverige inte har råd att utreda, och lägger ner.