Sida 4 av 5

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 7:12 pm
av Daniel-635
En bekant köpte en Volvo 850 som fått denna dom.

Anledningen var att den hade en annan turbo monterad.
Samt stolar som det var någon anmärkning på. (rörande bältes dragning)

Original turbo köptes på Bildels basen, rätt Chip monterades, original stolar monterades.

Han rullade in hos bilprovningen, med en då helt standard bil.


Inspektören lyste ner på motor numret, konstaterade att motor ej var bytt, därmed var bilen fortfarande ansedd modifierad.
Vid föreläggandet om reg.bes. hade tydligen motornumret noterats. och dom krävde ett annat motornummer OCH intyg från Volvo verkstad.

Mycket dyrt och komplicerat.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 7:43 pm
av Robert Markström
vilka ho--r. jag hade blitt galen :p Måst ju gå få fram på motornumret att den motorn satt i bilen då den var ny??

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 7:51 pm
av Daniel-635
Satt fortfarande samma motor som när den vart ny ju :doh:

Men det motornumret hade blivit typ svartlistat.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 11, 2017 11:01 pm
av Thunderbo1t
Men hur dumt kan det vara, man blir ju jättetrött :thumbdown:

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 5:11 am
av TVR
Hade han haft ett intyg från en Volvoverkstad så hade det ju inte varit något problem men nu chansade han istället.
När man har med myndigheter att göra gäller det att framstå som trovärdig. Så även med Eageln som tråden handlar om.


Även om Eagle som märke är nedlagt så har Chrysler det jruidiska ansvaret för märket. Dock bara i USA eftersom de inte såldes här. En Chryslerverkstad kan säkert accepteras som kontrollant men frågan är om det går att hitta någon som vill göra det eftersom de inte har kännedom om bilen.

Om utvägen blir att bygga tillbaka bilen till original är mitt råd att göra följande:
1, Kontakta en lämplig bilprovning och diskutera med dem. Var ärlig och förklara ditt problem och fråga vad de behöver för dokumentation. Utifrån det så agerar du vidare. Skäll inte på myndigheter i allmänhet och polisen i synnerhet när du tar kontakt. De gör bara sitt jobb.

2. Kontakta Chrysler i USA och be om artikelnummer på relevanta komponenter, t ex motorblock, topplock, insug, turbo, wastgate, styrbox mm. Inte varenda skruv och mutter på motorn men relevanta komponenter. Kanske finns reservdelslistor? Om man beskriver problemet i korrekta och korta ordalag är tillverkare normalt mycket hjälpsamma. Kan inte Chrysler hjälpa dig så prova med Eagle-klubben. Det finns garanterat en sån. Det bästa är om din bils chassienummer finns med i doumenten men i värsta fall får man väl se till att det framgår att det är rätt årsmodell och typ.
Huvudsaken är att de papper du kommer att presentera verkar vara legitima och korrekta, i så fall kommer myndigheterna att acceptera dem.

3. Se till att rätt saker sitter på bilen. Alla nummer som nämns i intyget ska vara rätt. Släng alla siliconeslangar och annan bling. Tyvärr blir det kanske dyrt att återställa allt men du har inget val om den ska bli laglig igen.

4. Ordna någon som intygar att de delar som sitter i bilen är samma som de som står i pappren.
Hittar du ingen trovärdig som vill/kan göra det så är sista utvägen att själv skriva ett välformulerat intyg själv där alla nummer finns med med referens till det du fått från Chrysler eller Eagle-klubben och att du intygar att de är checkade mot det som sitter på bilen.

5. Åk till bilprovningen med alla dokument och bilen i ett korrekt utförande. Undvik bakåtvända kepsar och andra kläder som eventuella äldre bilprovare kan finna oseriöst. Här gäller som sagt att du ska visa att du har gjort allt rätt och har ordning på grejorna.

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 9:32 am
av StefanM
Jag skulle nog tro att det räcker att skaffa rätt delar och få tillbaks det mesta till ursprunget. Jag vet inte ens vad ts har under huven nu? Kanske sticker det lite väl i ögonen rent besiktningsmässigt.

Läser man om dem på wiki så verkar ju bilarna och modellerna vara helt lika förutom nå kosmetiskt. Mitsubishi Eclipse är alltså samma bil och i det stora hela är det ju Mitsubishi komponenter alltihop. Det kommer alltså inte att vara komponenter märkta Eagle Talon på något vis utan det lär nog stå Mitsubishi på det mesta mekaniskt.

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 8:58 pm
av fugazi
Spekulerar/funderar lite på om det kan va den här du har köpt...
I.s.f. får man väl typ... gratulera... länge sen man hörde nåt om den (tyvärr!).

Som StefanM skriver, så är en Talon (TSi) "bara" en helt "vanlig" Eclipse (GSX) rent mekaniskt, med lite annan kosmetika.
Mitsunördar finns det gott om (jag får väl bekänna mig som en) på MCS och jag hänvisar gärna hit, och dit!

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 10:59 pm
av Thunderbo1t
Är inte 1992 sista året som man enkelt får byta motor? Bara stoppa i valfritt komplett kat renat motorpaket med lagom effekt, eller?

Hämtat från SFRO:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 11:08 pm
av Spiidfriik
Thunderbo1t skrev:Men hur dumt kan det vara, man blir ju jättetrött :thumbdown:
Precis!

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 11:20 pm
av Spiidfriik
StefanM skrev:Jag skulle nog tro att det räcker att skaffa rätt delar och få tillbaks det mesta till ursprunget. Jag vet inte ens vad ts har under huven nu? Kanske sticker det lite väl i ögonen rent besiktningsmässigt.

Läser man om dem på wiki så verkar ju bilarna och modellerna vara helt lika förutom nå kosmetiskt. Mitsubishi Eclipse är alltså samma bil och i det stora hela är det ju Mitsubishi komponenter alltihop. Det kommer alltså inte att vara komponenter märkta Eagle Talon på något vis utan det lär nog stå Mitsubishi på det mesta mekaniskt.
Det räcker inte med att återställa den till ursprungligt utförande. Jag måste även bevisa att den är i just ursprungligt utförande. Det är det intyget är till för. Intyget ska helst komma från märkesverkstad. På Chrysler i Sverige har man möjligen sett en Talon på bild. Större chans på Mitsubishi, men jag befarar att det blir svårt att få någon att skriva ett intyg även om den faktiskt skulle vara återställd.

Finns ju dock några olika andra alternativ att fundera på.

Re: Flygande besiktning

Postat: fre maj 12, 2017 11:30 pm
av Spiidfriik
TVR skrev:5. Åk till bilprovningen med alla dokument och bilen i ett korrekt utförande. Undvik bakåtvända kepsar och andra kläder som eventuella äldre bilprovare kan finna oseriöst. Här gäller som sagt att du ska visa att du har gjort allt rätt och har ordning på grejorna.
Detta är förvisso ett mycket gott råd, men det får mej att le lite. Det är nämligen 25år sedan jag var 18... =)

Re: Flygande besiktning

Postat: lör maj 13, 2017 9:12 am
av Kwirk
Thunderbo1t skrev:Är inte 1992 sista året som man enkelt får byta motor? Bara stoppa i valfritt komplett kat renat motorpaket med lagom effekt, eller?

Hämtat från SFRO:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Njah. Polare reggadd en 2003 års modell.
Samma jobb som min 86a.

Men ombyggd fordon lär ju inte va nåt alternativ för trådskaparen ? Blir ju byta ut hela drivlinan m.m

Re: Flygande besiktning

Postat: lör maj 13, 2017 9:23 pm
av j björk
Jag var själv lite halvt med om ett fall där de hade bytt från aut till manuell och det uppmärksammades på bilprovningen. Det var rätt länge sedan men bilprovingen ville då ha intyg från märkesverkstaden att det satt kompatibla delar i bilen för övrigt för att kunna godkänna den som manuell.

Vad jag minns hade vi inne bilen och anmärkte på ett par grejer som skilde, och jag tror att vi sedan skrev intyg och bilen godkändes.

Jag tror nog att med ett vettigt intyg (och hyfsat standard delar) borde det gå att få den besiktad.
Jag skulle börja med att prata med en besiktningsman som utför regbes och vara hyfsat påläst hur bilen ser ut och vad det finns som är så lika som möjligt, gärna ha med lite på papper från trovärdiga källor. Och föreslå, om intyg blir nödvändigt, att försöka få det från en märkesverkstad på en så lik bil som möjligt. Sedan besöka sådana verkstäder och prata med verkmästare och se om du hittar en som är hyfsat kunnig och förstående.
Visa honom vad som ska sitta på bilen och vad som går att få fram som motsvarar de svåra bitarna. Och diskutera vad som krävs för att få dem att skriva ett intyg. Vill de se delar som tar tid att kontrollera (dyra verkstadstimmar) Som styrdon, kamaxel, kolvar etc. föreslå att du filmar, fotar eller tar bort sådant som behövs för att se grejerna.
Min erfarenhet är att har man bara trovärdiga intyg (så inte besiktningsmannen kan få problem senare för att ha godkänt något som inte borde ha godkänts) så accepterar de ofta dem och blir av med problemet. De flesta väljer minsta motståndets lag ;-)

Re: Flygande besiktning

Postat: lör maj 13, 2017 9:34 pm
av j björk
Det går väl inte riktigt jämföra, då det var ett ombyggt fordon som inte omfattades av avgaskrav el dyl. Men jag besiktade själv en bil där besiktningsmannen tyckte att den kändes för pigg och ville ha effektintyg.
Jag gick fortfarande i skolan, och vi hade en rullande landsväg. Jag pratade med läraren, och han gick med på att göra ett effektprov och skriva intyg. När vi skulle köra fungerade inte bänken.
Han frågade då om den var trimmad, och jag svarade att inte fanken trimmar jag innan reg bes.
Han skrev då ett intyg, utan bromspapper eller något i den stilen där det väl mest stod att motorn var i orginalskick.
Jag antar att bes. mannen inte ville vara för jävlig mot en stackars nervös 18-19 åring med sitt första bilbygge så han godtog intyget utan tjafs.

Re: Flygande besiktning

Postat: lör maj 13, 2017 10:32 pm
av Steve
Det är ju så när man reggar en A-traktor också. Har man ett seriöst skrivet papper med uppgifter som verkar stämma så får man igenom traktorn utan att den nödvändigtvis behöver stämma exakt med papperet man skrivit