Sida 5 av 5

Re: Flygande besiktning

Postat: mån maj 15, 2017 8:05 am
av StefanM
Spiidfriik skrev:
StefanM skrev:Jag skulle nog tro att det räcker att skaffa rätt delar och få tillbaks det mesta till ursprunget. Jag vet inte ens vad ts har under huven nu? Kanske sticker det lite väl i ögonen rent besiktningsmässigt.

Läser man om dem på wiki så verkar ju bilarna och modellerna vara helt lika förutom nå kosmetiskt. Mitsubishi Eclipse är alltså samma bil och i det stora hela är det ju Mitsubishi komponenter alltihop. Det kommer alltså inte att vara komponenter märkta Eagle Talon på något vis utan det lär nog stå Mitsubishi på det mesta mekaniskt.
Det räcker inte med att återställa den till ursprungligt utförande. Jag måste även bevisa att den är i just ursprungligt utförande. Det är det intyget är till för. Intyget ska helst komma från märkesverkstad. På Chrysler i Sverige har man möjligen sett en Talon på bild. Större chans på Mitsubishi, men jag befarar att det blir svårt att få någon att skriva ett intyg även om den faktiskt skulle vara återställd.

Finns ju dock några olika andra alternativ att fundera på.
Det är inte säkert att det måste vara så..........Om du skaffar delar som är original och det verkligen ser original ut i motorrumet så kan den som regbesiktigar ändå gå på enbart detta. Intygskravet kommer ju oftast när man har komponenter som uppenbart inte är original och då ligger bevisbördan på dig att de uppfyller motsvarande original. Att de kräver intyg är nog bara en naturlig påföljd på anmärkningen i sig. Antingen det eller så se till att det verkligen ÄR original under huven.
Annars skulle ju var och en behöva intyg på att saker är original under huven. Svenne kommer in med weber 36/36 på sin fiat 124 och nån nitisk inspektör slår bakut och begär regbesiktning eller intyg på saken. Ska han då behöva begära in intyg på att förgasaren han skruvar dit igen är original fiat och att den hör till bilen? Nej jag tror inte det.

Re: Flygande besiktning

Postat: mån maj 15, 2017 10:13 am
av Spiidfriik
Det är tyvärr säkert att det är så. Intygskravet är uttalat från besiktningsorganet.

Re: Flygande besiktning

Postat: mån maj 15, 2017 2:02 pm
av TVR
StefanM skrev: Det är inte säkert att det måste vara så..........Om du skaffar delar som är original och det verkligen ser original ut i motorrumet så kan den som regbesiktigar ändå gå på enbart detta. Intygskravet kommer ju oftast när man har komponenter som uppenbart inte är original och då ligger bevisbördan på dig att de uppfyller motsvarande original. Att de kräver intyg är nog bara en naturlig påföljd på anmärkningen i sig. Antingen det eller så se till att det verkligen ÄR original under huven.
Annars skulle ju var och en behöva intyg på att saker är original under huven. Svenne kommer in med weber 36/36 på sin fiat 124 och nån nitisk inspektör slår bakut och begär regbesiktning eller intyg på saken. Ska han då behöva begära in intyg på att förgasaren han skruvar dit igen är original fiat och att den hör till bilen? Nej jag tror inte det.
Jag tror att skillnaden är att i det exempel du beskriver avbryter man besiktningen och inget skrivs in eller dokumenteras någonstans. Därför krävs inget intyg utan man återvänder bara för en ny kontrollbesiktning med bilen i ordning. I alla fall lär det vara så i majoriteten av fallen.
Spiidfriiks bil har däremot fått anmärkningen inskriven av polisen och det kommer han inte undan. Ja såvida inte han kan komma på något sätt att ogltigförklara själva den flygande besiktningen helt.

Postat: tis maj 16, 2017 3:59 am
av Big Al
-

Re: Flygande besiktning

Postat: tis maj 16, 2017 7:31 am
av StefanM
Spiidfriik skrev:Det är tyvärr säkert att det är så. Intygskravet är uttalat från besiktningsorganet.
jag tror ändå att det går att komma runt detta. Det är ändå personen som regbesiktigar som avgör vilka intyg som behövs och vad denne kan släppa igenom. Att man får en anmodan om regbesiktning betyder inte på långa vägar att en massa intyg krävs. Möjligen då om du vill bevisa att nånting du har på motorn ÄR original. En besiktningstekniker som utför en regbesiktning kan mycket väl bedöma saken utan intyg om det verkligen är original under huven och inga tveksamheter alls.

Att de kräver intyg i det här läget är ju för att du uppenbarligen HAR förändrat motorn och dess komponenter.

Re: Flygande besiktning

Postat: tis maj 16, 2017 12:33 pm
av TVR
Det finns alltid personer som inte är noga med reglerna så, visst.
Har du tips på en lämplig station med "smidig" personal så tror jag Spiidfriik uppskattar tips i detta läge. Fast ni ska nog ta det i PM-form i så fall.

Re: Flygande besiktning

Postat: tor maj 18, 2017 7:20 am
av StefanM
Jag har inga direkta tips men jag tror rent generellt att han läser intygskravet lite väl hårt. Att de kräver intyg i det här läget är ju troligen för att det är uppenbart ombyggt och då ligger det ju på bilägaren att bevisa att det uppfyller reglerna och då kommer ju intygsbehovet automatiskt.
Om man bygger tillbaks så det verkligen är original allting och då menar jag ju allting så tror jag ärligt talat att besiktningsteknikern kan avgöra om det är okej utan intyg.