Sida 1 av 1

Bromsa styra eller...

Postat: tis maj 09, 2017 6:04 pm
av ROD02b
... minska risken för sladd? Jag väljer broms och styrning före minimal minskning av sladd risken. Bästa däcken fram. Att välja förutsätter samma dimension fram och bak, vilket det inte alltid är.

Re: Bromsa styra eller...

Postat: ons maj 10, 2017 7:20 am
av mauser240
Jag brukar också köra bästa däcken fram men tyvärr har jag erfarenhet av vad det kan innebära. Låste backdäcken i 200 blås på en motorväg en gång när en tog ut framför mig och det råkade vara lite regnvatten kvar just där. Jag redde upp det hela men det var en hårfin balans mellan att köra bilen framför i baken eller bromsa och sladda åt h#lvete. Man lär sig av sina misstag.

Re: Bromsa styra eller...

Postat: ons maj 10, 2017 4:36 pm
av The
Den bästa lösningen är såklart att köra på bra däck runtom.

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 9:44 am
av StefanM
Fast det är faktiskt så att man till 99% alltid får sladd i bakvagnen så det är därför de bästa däcken ska vara bak. Det betyder såklart inte att man kan ha slicks fram och klara sig.
Tester har ju visat att kör man igenom en vattensamling och i teorin får vattenplaning så kan man faktiskt ha ganska dåliga däck fram men det är hur det ser ut bak som spelar in för det är baken som drar iväg först.

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 11:21 am
av ROD02b
Det är ganska mycket av bromsverkan som ligger fram. Och styrning är också bra att ha. Vi vänjer oss fort vid bilens kapacitet. Bra däck bak gör bara att vi har högre hastighet när vi sladdar av. Sen har vissa RWD och sladdar redan...

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 11:57 am
av TVR
Det är de oväntade sladdarna som är farliga. De uppkommer lätt om man har dåliga däck bak! Ni kan ju testa att bromsa och svänga när ni redan har fått en överaskning och åker på tvären.
Fast som redan konstaterats är det ett icke-problem. Sätt bra däck runt om! Allt annat är bara dumt.

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 1:01 pm
av DreRacing@
Att rikta upp en sladd om enbart bakdäcken släpper borde vara minimum krav på ett förarprov.
alla svenska 740 åkare åker ju så hela året.
om framvagnen skulle släppa däremot.
bästa däcken fram på mig

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 1:41 pm
av Oskar Johansson
Jo men att rikta upp en sladd när du är beredd på det och rikta upp en sladd som oväntad som tvr skrev är två helt olika saker

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 1:47 pm
av jonas landin
Fram känner man mycket fortare om det släpper, och då går det rakt fram!

Om röven kommer först så hinner man inte känna det och är man inte beredd går det snabbt åt helvete!

Vet inte hur många gånger jag har förklarat att det inte spelar någon roll vilken ände bilen driver i för IDIOTER som inte förstår sig på trafiksäkerhet, det är en helt annan sak att köra inspirerat å känna vad bilen gör!

Re: Bromsa styra eller...

Postat: fre maj 12, 2017 7:39 pm
av ROD02b
Jag körde en tid med Escort MK II och pintomotor 150hkr. För detta krävdes bättre bromsar bak. Men inte bromsvåg. Den nöp snabbt bak, så mycket att man fick släppa på bromsen. Vilket i sin tur gav sämre broms fram.

Sen kan man undra hur mycket det kan skilja på lagliga däck. Lite tror jag.