Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil
Postat: ons jul 19, 2017 2:25 pm
Hej,
Jag försöker efterforska vad som krävs för att regga om en Dodge pickup (77) från lastbil till lätt lastbil.
Den har nu:
Tjänstevikt 2240 kg
Max lastvikt 1390 kg
Totalvikt 3630 kg
Jag har pratat med transportstyrelsen och dom säger att det går men måste göras en "Teknisk förändring", dvs att man ändrar fordornet så att lastvikten sänks (i detta fall med minst 130 kg) så att totalvikten är max 3500 kg.
Så långt allt väl.
När jag sedan frågar vilka förändringar som skall göras så säger dom a det är helt upp till varje enskilld besiktningsman att göra en bedömning över vad som skall ändras och att jag eventuellt kunde rådfråga en Dodgeverkstad om rekomendationer... (det finns tydligen inget exakt regelverk)
Jag har nu ringt runt till en mängd besiktningsstaioner för få ta på en "Besiktningsingenjör" vilket verkar omöjligt just nu i semestern.
Jag blev kopplad till en butter central besiktningsingenjör för Opus som sa att det först och främst krävdes ett bromsintyg.
Suck...
Efter en snabb googling så får jag fram att intyg till lastbilar verkar vara de dyraste på runt 4000 kr.
Nu är det så att jag tog hem en 74s Dodge från USA 2008 och då fixade broms och bullerintyg från Chrysler Sverige och tanken väcktes att nu modifiera detta för pickupen...
I detta intyg så står det bland annat:
Fordornet uppfyllde vi tillverkningspunkten nedstående krav.
Kap VVFS 2003:22 ______ Punkt VVFS 2003:22 _____ Omfattning
10 ____________________ 3 ____________________ Yttre fordornsbuller
12 ____________________ 3/3 ___________________ Bromsutrustning
Nu är mina frågor:
Ser bromsintygen fortfarande likadana ut? mitt är ju som sagt från 2008 och hänvisar till VVFS 2003.
Har någon gjort något liknande och har råd att ge?
Tack! / Dagge
Jag försöker efterforska vad som krävs för att regga om en Dodge pickup (77) från lastbil till lätt lastbil.
Den har nu:
Tjänstevikt 2240 kg
Max lastvikt 1390 kg
Totalvikt 3630 kg
Jag har pratat med transportstyrelsen och dom säger att det går men måste göras en "Teknisk förändring", dvs att man ändrar fordornet så att lastvikten sänks (i detta fall med minst 130 kg) så att totalvikten är max 3500 kg.
Så långt allt väl.
När jag sedan frågar vilka förändringar som skall göras så säger dom a det är helt upp till varje enskilld besiktningsman att göra en bedömning över vad som skall ändras och att jag eventuellt kunde rådfråga en Dodgeverkstad om rekomendationer... (det finns tydligen inget exakt regelverk)
Jag har nu ringt runt till en mängd besiktningsstaioner för få ta på en "Besiktningsingenjör" vilket verkar omöjligt just nu i semestern.
Jag blev kopplad till en butter central besiktningsingenjör för Opus som sa att det först och främst krävdes ett bromsintyg.
Suck...
Efter en snabb googling så får jag fram att intyg till lastbilar verkar vara de dyraste på runt 4000 kr.
Nu är det så att jag tog hem en 74s Dodge från USA 2008 och då fixade broms och bullerintyg från Chrysler Sverige och tanken väcktes att nu modifiera detta för pickupen...
I detta intyg så står det bland annat:
Fordornet uppfyllde vi tillverkningspunkten nedstående krav.
Kap VVFS 2003:22 ______ Punkt VVFS 2003:22 _____ Omfattning
10 ____________________ 3 ____________________ Yttre fordornsbuller
12 ____________________ 3/3 ___________________ Bromsutrustning
Nu är mina frågor:
Ser bromsintygen fortfarande likadana ut? mitt är ju som sagt från 2008 och hänvisar till VVFS 2003.
Har någon gjort något liknande och har råd att ge?
Tack! / Dagge