Haha, jo tanken på C-kort har ju slagit mig, men jag försöker samtidigt övertyga sambon om att detta är en bra bruksbil som även hon kan köra, och att få henne att ta C-kort för en bil hon redan är ...tveksam... till blir nog svårt...

Ja Jag tänket också att det kanske går men rätt besiktningsperson...
Så här såg min konversation med Transortstyrelsen ut:
Fråga: Hej, jag undrar vad som krävs för att regbesikta om en C-registrerad pick up till en personbil?
Bilen det gäller är en 1977 Dodge. Reg nummer: ******
MVH/
Svar: Den här bilen ligger ju inte så långt från 3500 kg, men om man vill registrera om den med lägre totalvikt måste man göra någon teknisk förändring som minskar bilens totalvikt med, i det här fallet, minst 130 kg. Rådgör gärna med någon kvalificerad Dodgeverkstad eller direkt med ett besiktningsorgan om vilka ombyggnader man skulle kunna göra för att minska bilens lastförmåga eller lätta bilen så tjänstevikten sjunker tillräckligt. Efter ombyggnaden ska bilen genomgå ny registreringsbesiktning.
Hej och tack för svar,
Jag har varit i kontakt med Opus bilprovning som hävdar att det krävs bromsintyg för omregistrering. Är så verkligen fallet? Varken Dodge i sverige eller någon dodgeverkstad som jag har varit i kontakt med utfärdar sådana intyg. Vissa hävdar att det bara krävs nya däck med lägre belastnings index för att regga om.
Det hela verkar väldigt godyckligt
Med vänliga hälsningar/
Svar: Det är besiktningsorganet som ställer krav på vilka intyg som behövs utöver sådant som man själva kan kontrollera för att det ska vara styrkt att bilen uppfyller gällande krav på beskaffenhet och utrustning. Bromskraven är annorlunda, strängare, för fordon med totalvikt högst 3500 kg än fordon med högre totalvikt vilket väl är anledningen till att man vill ha intyg på detta.
Små pick-uper är ju ofta byggda på samma chassi oavsett om de i slutändan registreras som tung lastbil strax över 3,5 ton eller som lätt lastbil, men besiktningsorganet måste veta att just det aktuella fordonet har bromsar som också uppfyller kraven för personbil och lätt lastbil. Besiktningsföretaget Dekra, som även är besiktningsorgan i Sverige har gjort många provningar av olika fordon, bromsar buller med mera som man kan utfärda intyg med stöd av. Hör gärna med dem om de bromsprovat en motsvarande Dodge enligt bromskraven för lätta fordon.
Med vänliga hälsningar