Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Tjata om vad som helst .
Dagge
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 18, 2014 9:01 pm

Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av Dagge »

Hej,
Jag försöker efterforska vad som krävs för att regga om en Dodge pickup (77) från lastbil till lätt lastbil.
Den har nu:

Tjänstevikt 2240 kg
Max lastvikt 1390 kg
Totalvikt 3630 kg

Jag har pratat med transportstyrelsen och dom säger att det går men måste göras en "Teknisk förändring", dvs att man ändrar fordornet så att lastvikten sänks (i detta fall med minst 130 kg) så att totalvikten är max 3500 kg.
Så långt allt väl.
När jag sedan frågar vilka förändringar som skall göras så säger dom a det är helt upp till varje enskilld besiktningsman att göra en bedömning över vad som skall ändras och att jag eventuellt kunde rådfråga en Dodgeverkstad om rekomendationer... (det finns tydligen inget exakt regelverk)

Jag har nu ringt runt till en mängd besiktningsstaioner för få ta på en "Besiktningsingenjör" vilket verkar omöjligt just nu i semestern.
Jag blev kopplad till en butter central besiktningsingenjör för Opus som sa att det först och främst krävdes ett bromsintyg.
Suck...

Efter en snabb googling så får jag fram att intyg till lastbilar verkar vara de dyraste på runt 4000 kr.

Nu är det så att jag tog hem en 74s Dodge från USA 2008 och då fixade broms och bullerintyg från Chrysler Sverige och tanken väcktes att nu modifiera detta för pickupen...
I detta intyg så står det bland annat:

Fordornet uppfyllde vi tillverkningspunkten nedstående krav.

Kap VVFS 2003:22 ______ Punkt VVFS 2003:22 _____ Omfattning
10 ____________________ 3 ____________________ Yttre fordornsbuller
12 ____________________ 3/3 ___________________ Bromsutrustning


Nu är mina frågor:

Ser bromsintygen fortfarande likadana ut? mitt är ju som sagt från 2008 och hänvisar till VVFS 2003.

Har någon gjort något liknande och har råd att ge?

Tack! / Dagge
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av Thunderbo1t »

Kan det verkligen krävas ett bromsintyg för detta, vilka regler :doh:
Förr gick det ju bra att byta till däck som tål mindre belastning för att minska lastvikten, kanske fortf. går med "rätt personal"?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av The »

Ta c1 körkort istället :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Dagge
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 18, 2014 9:01 pm

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av Dagge »

Haha, jo tanken på C-kort har ju slagit mig, men jag försöker samtidigt övertyga sambon om att detta är en bra bruksbil som även hon kan köra, och att få henne att ta C-kort för en bil hon redan är ...tveksam... till blir nog svårt... :mrgreen:


Ja Jag tänket också att det kanske går men rätt besiktningsperson... :?

Så här såg min konversation med Transortstyrelsen ut:


Fråga: Hej, jag undrar vad som krävs för att regbesikta om en C-registrerad pick up till en personbil?
Bilen det gäller är en 1977 Dodge. Reg nummer: ******
MVH/

Svar: Den här bilen ligger ju inte så långt från 3500 kg, men om man vill registrera om den med lägre totalvikt måste man göra någon teknisk förändring som minskar bilens totalvikt med, i det här fallet, minst 130 kg. Rådgör gärna med någon kvalificerad Dodgeverkstad eller direkt med ett besiktningsorgan om vilka ombyggnader man skulle kunna göra för att minska bilens lastförmåga eller lätta bilen så tjänstevikten sjunker tillräckligt. Efter ombyggnaden ska bilen genomgå ny registreringsbesiktning.

Hej och tack för svar,
Jag har varit i kontakt med Opus bilprovning som hävdar att det krävs bromsintyg för omregistrering. Är så verkligen fallet? Varken Dodge i sverige eller någon dodgeverkstad som jag har varit i kontakt med utfärdar sådana intyg. Vissa hävdar att det bara krävs nya däck med lägre belastnings index för att regga om.
Det hela verkar väldigt godyckligt
Med vänliga hälsningar/


Svar: Det är besiktningsorganet som ställer krav på vilka intyg som behövs utöver sådant som man själva kan kontrollera för att det ska vara styrkt att bilen uppfyller gällande krav på beskaffenhet och utrustning. Bromskraven är annorlunda, strängare, för fordon med totalvikt högst 3500 kg än fordon med högre totalvikt vilket väl är anledningen till att man vill ha intyg på detta.

Små pick-uper är ju ofta byggda på samma chassi oavsett om de i slutändan registreras som tung lastbil strax över 3,5 ton eller som lätt lastbil, men besiktningsorganet måste veta att just det aktuella fordonet har bromsar som också uppfyller kraven för personbil och lätt lastbil. Besiktningsföretaget Dekra, som även är besiktningsorgan i Sverige har gjort många provningar av olika fordon, bromsar buller med mera som man kan utfärda intyg med stöd av. Hör gärna med dem om de bromsprovat en motsvarande Dodge enligt bromskraven för lätta fordon.


Med vänliga hälsningar
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av jonas landin »

Jag har reggat ner min cheva -45 från 6,3t till 3,5t tot.vikt, då det inte finns några intyg från tillverkaren om vad som bestämmer totalvikten så var däck med tillräckligt lågt lastindex ända vägen, i mitt fall 2st 102 och 2st 104!

Men på tex volvos tgb13 finns det uppgifter om hur bladfjäderpaketen ska vara för en viss tot.vikt, så där är bara att ta väck några blad!

Tycker ju att bromsarna ska räcka att provas, nog nån som tänker att bromsarna är olika på "tyngre" fordon, men så är det ju inte i detta fallet!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Dagge
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 18, 2014 9:01 pm

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av Dagge »

Ok, vilket år var det du gjorde det med chevan? var det länge sedan?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av jonas landin »

De va våren 2016.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Registreringsbesiktning från lastbil till lätt lastbil

Inlägg av therealpinto »

En väg kan ju vara en bakaxel från en bil som har lägre tillåtet axeltryck, det är ju en klar teknisk förändring.

Vill ingen Dodgeverkstad intyga kan det funka med tekniskt utlåtande från SFRO, kolla det direkt med "din" besiktningsingenjör på ett besiktningsorgan. SFRO kan också göra bromsprovet om BI accepterar det.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar