T31A

Tjata om vad som helst .
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

T31A

Inlägg av MatsN »

Är väl bra att ha i papprena? Hämtade we Amazon kombi idag och blev glatt överraskad att det stod det. Det innebär väl att man kan knöla ner vad som under huven?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: T31A

Inlägg av Steve »

Hästkrafterna lär ju begränsa, men snör ner nånting rimligt när du besiktar(om den inte redan är besiktad och därmed besiktningsbefriad) så lär det vara liten risk att en polis säger nåt sen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: T31A

Inlägg av MatsN »

Tanken var en B230FT. Men vet inte om det blir för mycket med 165 vilda. Vet inte riktigt historien om bilen men sitter en B20 nu. Är en - 64 och dom hade väl B18? Sitter skivbromsar fram.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: T31A

Inlägg av Thunderbo1t »

Om jag inte minns fel så är 150Hk och 196Nm max godkänt i Amazon med skivbromsar, men det kanske ingen bes. man känner till längre :lol:
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: T31A

Inlägg av TVR »

Du kan ju titta på vilket datum den regbesiktades senast. Var det långt innan B230FT motorer ens existerade så är är det ju ganska avslöjande för att det är fel motor...
Vad står det för effekt angivet i pappren?
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: T31A

Inlägg av MatsN »

Inte 165 iaf BildBildBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: T31A

Inlägg av therealpinto »

T31A anger bara att bilen är regbesiktad med utbytt motor. Förut skrev man inte in motortyp, det gör man nu.

Men bilen som regbeviset ovan avser är ju reggad med 60 kW (82 hk ungefär). Har du en motor som ger (ser ut att ge) ungefär 80 hk är det säkert inga problem men en B230FT är ju rätt långt från det. Fastnar du i en kontroll på vägen är risken rätt stor för ett föreläggande om registreringsbesiktning om det är helt fel motor i bilen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: T31A

Inlägg av MatsN »

Jo insåg det när jag såg effekten. Godkänner sfro 165 hk i en Amazon med skivor? Måste det uppgraderas med bättre bromsar?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: T31A

Inlägg av therealpinto »

För att man ska kunna gå över Volvos intyg (150 hk, 196 Nm), måste det bli ombyggt fordon, och då måste man byta även bakaxel, samt bromsar runtom.

Det är ju inte ovanligt med Amazonbyggen med 240 bakaxel och 240 bromsar fram. Bygger man så med den nyare Amazonbakvagnen eller en riktig (bra) fyrlänk brukar 200-220 hk gå utmärkt. Vill man behålla den gamla Amazonbakvagnen bör man hålla ned effekt och vridmoment men en standard B230 turbo på 165 hk och 230 Nm eller vad det är brukar gå bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: T31A

Inlägg av MatsN »

Tack för info. Ska bara ta hand om lite rost först BildBildBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Skriv svar