varför vill volvo 850 varva ut ibland??

Tjata om vad som helst .
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

varför vill volvo 850 varva ut ibland??

Inlägg av Kulan »

Hejsan, som rubriken säger. Varför vill t.ex volvo 850 varva ut ibland som bruksmotor för att kunna gå bra??

Man har ju varit med om 850s som gå dåligt, sen ger man sig ut och ”provkör” och då varvar man 3500-4k RPM några km sen går dem bra igen, precis som ny. Vad beror detta på?? Man upplever ju inte b230s eller liknande är lika känslig, och den enda jättestora skillnaden egentligen mellan dessa 2 motorer är väl ena motortypen har mekaniska tryckare och den andra har hydrauliska. Motorstyrningen skiljer ju givetvis och antalet cyl samt antalet ventiler per cyl, men det ska ju inte påverka detta va??

Är det någon som vet varför t.ex 850n är mer känslig än andra på detta??

Mvh kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: varför vill volvo 850 varva ut ibland??

Inlägg av Cassius »

Är nog ganska mycke mer som skiljer en 850 motor från en B230.. :)

Det låter ungefär som att den sotar, bränner man ur så går den bättre sen igen. Du skulle kunna kolla hur spjällhuset ser ut t ex, samt vevhusventen. På V70 har jag hört att spjällhuset till slut geggar ihop så en rengöring behövs.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: varför vill volvo 850 varva ut ibland??

Inlägg av Kadett4wd »

adaptiv motorstyrning....
För långa perioder med fiskörning gör att motorstyrningen hela tiden jobbat mot att minska utsläpp och förbrukning.
Lite piskande gör att motorstyrningen börjar beräkna fram rätta värdena igen för 'önskande av full effekt'.

Lite luddigt skrivet.
Men, motorstyrningarna idag är programmerade så,, att då du trycker ned gasen i botten ger du signal att du vill ha max effekt.
Och LTFT(long term fuel trim) måste programmeras om lite.

Min merca exempelvis kan man göra en reset på gasspjället om den börjar kännas trög.
Mao då man har fly by wire så är även spjällets programmering adaptiv.
Om man fiskört länge så tillåts inte spjället slå upp snabbt till fullgas.
Efter ett par tre urgasningar gör den detta automatiskt dock.
Men det finns knep att göra för att reseta direkt före uppstart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: varför vill volvo 850 varva ut ibland??

Inlägg av anglia-61 »

När 850 var nya -92 -93 typ, så bytades det toppar på garantin pga ventil tick orsakat av sot på ventilskaften vid för ”gubbig” körning.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Skriv svar