Nästa projekt (och Sävar flytt)

Tjata om vad som helst .
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Nästa projekt (och Sävar flytt)

Inlägg av SevenEight »

Har ju sålt allt i garaget (typ) inför flytten till Sävar. Inge läge att ha kvar en banrejs bil när alla banor är så långt söderut - en flytt 60mil norrut gör ju inte direkt att det blir enklare. Har lovat mig sjävl att aldrig mera dra igång ett projekt så...nu drar jag igång ett ändå. Min tanke var att köpa en e46 330 men jag får inte tag i nån. Så det får blir en 320 - då har jag ju anledning att byta motor. Men, hur fasen gör man med en EU4 M54 motor? Känns ju trist och enkelt att bara lyfta i en M54B30 men jag tänkte att om jag köper en bil efter 2002 så är det ju ingen avgasmätning utan bara koll av felkoder. Om jag då flashar ecu:n med EU2, dvs utan kattar, mjukvara - då borde ju felkoderna vara okej? Eller? M54 har ju kattarna inbygda i grenröret och jag tänkte ju skippa det och köra ett S50 eller kina rör och biltema kattar typ. vad tror ni, går den genom besiktning då? Min tanke var att klämma i en M52TUB28 med M54 insug och elektonik, nåt skojigt grenrör och sen trycka i M54B25 EU2 mjukvara och en mappning på det. Grejen är att jag gillar varv och ljud... Så... Har hellre en bil med effekten högt upp än nåt super-körbart. Det var ju det fränaste med räser, den drog jag till åtta-å-fem och det var ju fan eargasm vid varje växling...fattar ju att det inte kommer vara hanterbart på gata, men åt det hållet vill jag. Å andra sidan, va fan, en M54B30 betingar ju inget större värde så det är väl det vettiga egentligen. Där är det dock samma fundering, hur fasen få man den genom besiktning med tanke på byte av grenrör och kattar. Nån som har nån tanke?
Senast redigerad av SevenEight den tis mar 20, 2018 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Nästa projekt

Inlägg av Cassius »

Nu vet jag inte hur mycket som hände mellan år ~2000 och ~2006. Men jag har själv en Audi V8 som jag stoppar ner en RS4 B7 motor i, tänkt bruksbil framöver :) Den har dock original startspärren inbyggd i instrumentclustret så vad nätet först sa var att jag behövde hela instrumentclustret + nycklarna som matchade ECU'erna (den motorn har två).

Jag hittade sen en annan som hade gjort samma operation i en gammal UrQuattro, han hade skickat in boxarna och fått startspärren bortkopplad i mjukvaran.


Vad jag tänker är att det bör gå ta bort varningssignalen som du är oroad för i mjukvaran du redan har, då slipper du oroa dig för den biten :)


(Sen i Sävar... får jag väl som en stark förespråkare av fyrhjulsdrift föreslå att du överväger en BMW IX :) Fyrhjulsdriften är bra att hitta vintertid ;))
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nästa projekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du flyttat till sävar? då måste du komma och ta en kaffe nån dag i verkstan. (vi har väl aldrig träffats? jag blandar ihop folk rätt ofta haha) har du bytt jobb och hamnat här uppe eller?

mvh jens
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Nästa projekt

Inlägg av SevenEight »

Jo men visst, köpt hus (Hällebergsvägen), inflytt i början på april. Har tänkt komma förbi faktiskt. Ja, jag slutar efter 15år med hjullastare och börjar på Komatsu Forest i maj. Har jobbat med drivlineutlägg för hjullastare - har varit ansvarig för motorkurvor, momentomvandlare och utväxlingar och matchning mot hydraulik. Har faktiskt lagt min hand på alla maskiner för generation G och H ink update på dessa. Nu blir det skogsmaskiner istället! Känns jävligt bra faktiskt, även om hjullastare är väldigt roliga produkter så är det definitivt dags för nåt nytt.

Rätt kul faktiskt - när vi var och kollade på huset och skrev kontrakt så frågade tjejen "men asså är det här själva sävarturbo håller till eller? Måste vi inte åka och kolla exakt var..."
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nästa projekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir det nya huset som byggs där? du är välkommen sen på besök ute i tomterna där jag har verkstan (förort till sävar haha). fins nog mycket att snacka om allt från traktorer till banrace bilar mm. tyvär är jag inte jätte insatt i nyare bmw men fina bilar och motorer i dem. jag har avgastestare iallafall så man ser hur cat jobbar innan man åker in till bilprovnigen. jag kan följa dig runt på lite garage besök sen här fins många tokiga motorheads här i byn

mvh jens
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Nästa projekt

Inlägg av Ersviken »

Välkommen till Komatsu också, jag jobbar med utveckling på arbetshydrauliken på skördare där sedan några år :)
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Nästa projekt

Inlägg av SevenEight »

Ah men det här blir ju bara bättre och bättre!

Ja jag hör av mig när jag är på plats! nej inte helt nybyggt men hyfsat, 2013. Vitt hus, rött tak hörntomt.

Oskar, vi lär ju ses då antar jag! (för visst var det Oskar Ersviken?)
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Nästa projekt

Inlägg av Ersviken »

Det gör vi! (Oskar stämmer bra)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nästa projekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har snackat med några andra motornördar jag träffa på återvinningen i sävar (sävars gubb skvaller ställe nr 1 haha) vet vilket hus det är nu. du får trevliga grannar där med mycket turbo tryck ska du se :thumbright:
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Nästa projekt

Inlägg av SevenEight »

Förresten finns det nån i trakten som kan bakaxlar? Ska ev byta diff i den och tänker att det kan vara bra att få en bedömning på grejerna när man skruvat ihop dem. Ska ju inte siär med pinjongen så egentligen är det ju bara backlash som blir viktigt och det kan man ju mäta själv. Man ska ju ha bra mycket otur om greppbilden ändras tänker jag.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nästa projekt (och Sävar flytt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har skruvat volvo axlar tidigare men tar mycket tid och svårt att ta betalt för. vi har en gubbe i hörnefors som är expert han heter axel men kallas axelbakaxel han kan säkert hjälpa dig :thumbright:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Nästa projekt (och Sävar flytt)

Inlägg av super7 »

Kjell är ganska duktig på bakaxlar också, men för tillfället så är han rätt så mör efter en otäck krasch
i Is-racing Sm.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: Nästa projekt (och Sävar flytt)

Inlägg av Jesper Mäki »

Jag har en 330i med original styrsystem, turbogrenrör och ett 2,5” adapterrör med en 2,5” Simons universalkatt å den gick igenom bes med blanka papper. :)
Finns ju fekzen som håller på med mappning och omprogramering av originalboxar för att bland annat ta bort startspärr, ta bort så man bara kör två lambdasonder å endel annat.

Diffbromssituationen till e46 är ju däremot lite besvärlig då det inte funnits några icke M e46or med diffbroms. Om det är nåt du tänkt skafffa till e46an alltså.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Nästa projekt (och Sävar flytt)

Inlägg av JonasW »

Finns några eftermarknasdiffar, t.ex. denna:
https://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e46/1 ... ukt=QUA829

Finns även från Turner motorsport, Performance gearing, Koala motorsport, Metric mechanic, Cusco.
Cusco har tre olika modeller som beter sig lite olika gällande funktion.
https://www.cusco.co.jp/en/news/bmw_lsd ... ybrid.html

Men Schmiedmanns är nog den billigaste jag sett gällande nypris.
Skriv svar