Fordonsvikter

Tjata om vad som helst .
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Så fort släpfordonet är bredare än dragbilen så borde det krävas någon form av utökad behörighet.

Vikt blir ju väldigt besvärligt koncept, iallafall när man har regler som reglerar totalvikten.
I praktiken blir det ju så att ifall man har en, iallafall teoretiskt, bättre dragbil (större och tyngre) så får man inte dra medan om man har en mindre och lättare så är det lagligt helt plötsligt.
Senast redigerad av The den ons mar 21, 2018 9:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Jag hade Inte velat dra 1500kg bakom t ex en Golf 2a... :) Ju tyngre bilen är, desto lättare att dra tungt ja. Men med tanke på hur "lätt" det är att ta utökat B-kort ser jag inte riktigt problematiken. Med fortsatt ökande tjänstevikter kommer nog gränserna flyttas mer så småningom. Samtidigt försöker biltillverkarna banta sina modeller mer och mer för att i sin tur klara de utsläppskrav som finns. Jag tror inte det är långt bort att löstagbara paneler så som dörrar, skärmar etc börjar tillverkas i olika typer av plaster i stor utsträckning just för att få ner vikterna.

Regelverket finns som sagt inte där för att begränsa de få som Kan hantera och lasta ett tungt släp! Det finns där för att skydda den stora massan från dom som Inte kan hantera och lasta ett tungt släp. Dom individerna sen är långt många fler än dom som Kan. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Googlar lite.
"Klassiskt exempel är ju Volvo 940, de flesta får dra 1600kg. Men det finns en förstärkningssats från Volvo som gör att man får dra 1800kg." BE krävs nog.

Fabrikat: VOLVO 945-853 GL
Årsmodell: 1991
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1470
Max lastvikt: 450
Kaross: Kombi (03)
Skattevikt: 1470 Tjänstevikt: 1470
Totalvikt: 1920 Sänkt totaltvikt: 1920
Om det inte är feltryck så fantastiska 30Kg med BE annars 130Kg.
Eller 330Kg med förstärkningssats. Löjligt lite enl min uppfattning.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

2210 kg Max lastvikt 1150 kg Totalvikt 3360 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 750 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 890 kg

1680 kg Max lastvikt 260 kg Totalvikt 1940 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1560 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2310 kg

790 kg Max lastvikt 190 kg Totalvikt 980 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 2520 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 3270 kg

1110 kg Max lastvikt 290 kg Totalvikt 1400 kg
Max släpvagnsvikt 1130 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 2100 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2850 kg

Va??!!! Ser ni några fel?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Ja. Dom två sista är helt banala! Men dom två kommer regleras av tillverkarens begränsningar gällande dragkroken istället.

Man ska också komma ihåg att en av de viktigaste punkterna när man tar körkort för tunga fordon (t ex lastbil, BE kort eller liknande) är att tänka på att bromssträckan förlängs kraftigt vid högre vikter. Ett ekipage på 2000kg kanske har en stoppsträcka på 50m vid godtycklig hastighet. Med 2 ton släp bakom blir den 100m. Lägg då till dom som inte respekterar hastighetsbegränsningarna med släp också. Ökad vikt förlänger stoppsträckan linjärt, ökad hastighet förlänger den exponentiellt. Sen får man faktorera in bromsarna på släpet, så i verkligenheten skulle nog exemplet ovan med 2 ton bil + 2 ton släp få en stoppsträcka på 120+ meter.

Som sagt, regelverket är inte där för att begränsa dom som kan hantera tunga släp, utan för att skydda dom som Inte kan hantera det.

Med 3360 tjänstevikt och BE kort antar jag att det är dragkrokens gräns som bestämmer totalvikten, eller?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Att bara göra ett utdrag ur bilregistret säger ju inte så mycket, i de fall det inte finns tillverkaruppgifter så fyller systemet bara på med dragvikter upp till 3500/4250kg totalvikt och har I många fall ingen koppling till vad bilen får dra I verkligheten.

Däremot blir det väldigt konstigt när man tar verkliga fall.
Min jeep grand cherokee är godkänd för 3500kg men på b kort får man inte dra min gamla husvagn (1130kg)
Däremot om man tar morsans Opel Astra så får man dra husvagnen på b kort men med begränsad last i den..

Man kan ju undra vilken som är bäst att dra med..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Borde inte utdraget ge samma siffror som på regbeviset?
Har inte släp samma bromsverkan som en bil?
Finns det en max total vikt på BE? som förstör översta exemplet?
Vad skall man ha för att dra 2000+ med den? C? CE?
Måste bilen tomme väga mer än släpet? Obs kan ha skett en ändring under 2000 talet.

Jag påstår att man får dra ett släp med för hög totalvikt, om vagn+last hamnar inom gränserna. En lag som ändrats minst 2 ggr. Rätta mig gärna om jag har fel.

The: Du verkar inte helt emot lagändringar ändå. Tex höjning av totalvikten. Förutsatt att släpet inte väger för mycket mer än bilen tomme.

Det finns "utökad behörighet" nu som liknar BE. Hur tar man det? Det skall inte innebära nått treoriprov. Man betalar och kör upp. Behöver man eget fordon?
Vad händer om man klantar till det rejält? Riskerar man sitt B kort?
Vad skiljer mot BE?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Fordonsvikter

Inlägg av fugazi »

http://www.ntssmedjebacken.se/priser

"Framkörningsavgift (lån av fordon + försäkring) BE 1200.-

B 96 (Utökad B) körning,Teori,säkerhetskontroll ,lån av fordon med försäkring under körprov 3400.-"
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Bromsar på ett släp är inte i närheten av lika effektiva som på bilen. Dom ska endast hjälpa till och är väl i regel trumbromsar?

På transportstyrelsen står att läsa att med BE kort får släpvagnen eller släpvagnarnas totala vikt inkl last inte överstiga 3500kg. Det finns ingen begränsning för det kompletta ekipagets vikt. Mao kan du köra en bil som väger 3500kg i totalvikt (tyngre än så får man ju inte köra på B kort, då är det C kort istället) och bakom den bilen koppla ett släp på 3500kg. Totalt 7000kg.

fugazi: Jag vet inte om jag tolkade ditt inlägg rätt? Men för Utökad B-kort krävs inget körkortstillstånd, eller teoriprov. Endast en uppkörning. För BE-kort krävs ett aktivt körkortstillstånd (kommer inte ihåg om dom gäller i 2 år?) samt ett aktivt teoriprov (som väl också gäller i 2 år när man klarat det?) samt uppkörning.

M.a.o måste man ansöka om körkortstillstånd samt klara teoriprovet innan man kan köra upp för BE, detta behövs Inte för utökat B-kort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... t-lastbil/

EDIT:
Ett körkortstillstånd är giltigt i 5 år från det att det utfärdats och kan inte förlängas.
Ett teoriprov är giltigt i 2 månader från det att man klarat provet.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
pvnorr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 12, 2012 9:57 pm

Re: Fordonsvikter

Inlägg av pvnorr »

För uppkörning till vissa högre behörigheter måste dessutom fordonet vara på förhand godkänt av trafikverket/transportstyrelsen som uppkörningsfordon
Du får inte dra ett släp med för hög totalvikt med någon last alls!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Fordonsvikter

Inlägg av fugazi »

Cassius: Du har säkert rätt (jag har ingen koll på detta), jag citerade bara vad som står på deras hemsida och menade att det finns ställen som man kan låna/hyra ekipage på.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

7000Kg med rätt ekipage och BE.
2210 kg Max lastvikt 1150 kg Totalvikt 3360 kg utökad körkortsbehörighet B 890 kg.
Det finns kanske hopp för mitt exempel.

Vad skiljer BE och B 96 när det gäller vikter?
Jag får det till att fugazi vänt på det hela. U 96 borde vara det enkla att ta.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Vad som skiljer b96 och BE beror ju helt på dragfordonet. Med b96 får du ha en sammanlagd totalvikt på 4250kg och med BE får du ha så tungt släp som fordonet får dra.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

B96 begränsas ju också i vissa fall av tillverkaren. Ta t ex en bil som väger 1200kg, har en godkänd dragvikt på 1200kg t ex för B-kort och ett drag godkänt för 1500kg. Även om totalvikten "bara" blir 2700kg med ett sånt släp får du inte framföra den med ett tyngre eftersom draget inte är klassat för den vikten.

Har bilen en tjänstevikt och en viktklassning på kroken som tillsammans överstiger 4250kg får totalvikten på hela ekipaget fortfarande inte överstiga 4250 dock.


Så riktigt tunga bilar får trots B96 kort inte dra vettiga släp, anledningen till det gissar jag är för att personer som inte tänker på att stoppsträckan ökar rätt snabbt med ökande vikt inte ska hålla på med dumheter. Vill man framföra ekipage som väger mer än 4250 blir de alltså BE kort.

Fordon som väger mer än 3500 kräver ju C kort så jag ser egentligen inget konstigt i regleringarna :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Släp vägs "på plats" och inte teoretiskt med totalvikt.
Hur är det med dragfordonet? Praktiskt som den står eller teoretiskt(totalvikt).
Skriv svar