Fordonsvikter

Tjata om vad som helst .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=7UBGRpuIMEI
You're ILLEGALLY towing your Fifth Wheel and RVs! Must watch!

Ajja bajja inte över 26,001 Pounds = 11,793.855 Kilograms.
Visst är Sverige löjligt?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Å andra sidan så med körkunskaperna hos allmänheten så känns det som att folk inte borde få dra släp alls..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Det jag stör mig mest på är att det krävs BE för några ynkliga 100kg.
Sverige 4250Kg(3500+750). USA vekar ha 11 ton plus mynt.
Det är en viss skillnad.

Har inte husvagnar egna bromsar? Min veteranvagn har det.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Fordonsvikter

Inlägg av loop »

Det dör mer än tre gånger så många per 100000 invånare i trafiken i USA.
Flera delstater har inte ens registrering på släp, så vilken idiot som helst får bygga ett.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

The: Har du sett någon olycka pga beteendet? Eller bara överträdelser av löjliga regler.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

ROD02b: Jag har inte direkt bevittnat någon olycka själv. Men jag har sett ett antal som varit nära olyckor med vobblande släpar/vagnar pga fel positionerad last och/eller för hög hastighet. (I vissa fall kanske även för hög last och då menar jag för hög för dragbilen, för hög för släpet i sig, eller för hög för däcken på släpet)

Det är inte särskilt kul att komma upp bakom en släpvagn som vandrar fram och tillbaka över 1.5 fil...

Det är ännu mer skrämmande att bli omkörd av bil och släp med bil på släpet med när man lätt kan gissa att bilen På släpet är Tyngre än bilen som drar! (I mitt fall var det en 945a som drog en bmw 7-serie på ett släp. i 110 blås. Lite lätt vinglandes..)

Det är Fan inte kul å sitta där å fundera på när de kommer gå åt helvete och vart fan man ska ta vägen!



Jag vet dock om en olycka som inträffat med släp. I det fallet var det en Golf 3a som drog en biltransport med en Opel Kadett från 1980 på. Lite vobbel på släpet pga lite för hög hastighet så skickade släpet baken åt sidan på golfen varpå hela ekipaget åkte in i vajerräcket för att sen sluta i diket. Det blev dryga böter, reparationskostnader på hyrsläpet en Golf 3a mindre och indraget körkort.

(Var jag som sålde Kadetten, köparen skulle först köra hem den men bilen ifråga hade en riktigt dålig motor så han kom inte så långt varpå han åkte ner och hämtade en bilsläp och återkom några dar senare för att hämta bilen ett par mil från där jag bodde. Hade jag sett vad han kom med för dragare vet jag inte om jag låtit honom åka.)


Sverige kan tyckas löjligt med tanke på de lastbegränsningar som vi har, men dom har ett jävligt bra syfte. Att dra ett släp tyngre än drag-ekipaget är inte alltid så lätt. Ska man lasta tungt ö.h.t på ett släp så ska man lasta rätt, hur många vet hur man faktiskt lastar ett släp Korrekt?

Ju tyngre dragbilarna blir, desto mer kan dom dra men gränser behövs fortfarande eftersom gemeneman inte har kunskapen för att kunna hantera det hela på rätt sätt. Fartdårar finns alltid, och det går också jättebra att dra en överlastad släp i långt mer än 80kmh! Men då vill det som sagt till att det är lastat på rätt sätt, att han som kör inte vevar alltför mycket med ratten och att släpen har däck som tål lasten och hastigheten.

I slutändan är de rätt många faktorer att hålla koll på.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Jag tycker att BE skall slopas för normala bilar. Tillverkaren sätter gränserna. Borde inte bli så högt. 4500Kg borde räcka som ny gräns. Skåpbilar och dyl kan behålla BE.

Jag har också sett ekipage med släp i runt 110, inga problem för mig.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Som jag sa, är släpet korrekt lastat och byggt för den lasten som är på, och bilen tillräckligt tung för att hantera lasten bakom så är det inga problem att köra 110 eller ännu fortare!

Problemet ligger i att inte ens 1 av 10 vet hur man ska göra för att det ska fungera.

Ett annat exempel som jag brottats med till och från kommer från dimensionering av t ex bärarmar. SFRO rekommenderar 30x3 material i bärarmar. Räknar jag på vad jag ska klara mig med och använder 5 faldig säkerhetsfaktor kommer jag fram till att 18x1 rör håller för min applikation. Problemet är bara att SFRO aldrig skulle godta dom dimensionerna med mina uträkningar. Det i sin tur beror på att jag behöver faktorera in utmattning i materialet med.

Säg att jag då går upp till 20x2, då klarar jag även den biten, men jag tror inte att SFRO skulle godta det heller, för har jag misslyckats det minsta med svetsningen blir de svårt ändå!

Med 30x3 är riskerna för att handhavandet och svetsandet är undermåligt mycket mindre än vid framförallt tunnare godstjocklek. Jag hade också kunnat använda en bättre stålkvalitet och kört med ännu tunnare rör i teorin, men åter igen. Svetsen måste vara perfekt i så fall! Hur många "svenssons" som håller på med bilar kan svetsa en sådan sak Perfekt?

Detsamma gäller släpvikterna. Om alla hade kunskapen för att kunna lasta rätt skulle det inte vara något större bekymmer med högre lastvikter, men så är inte fallet. Reglerna fyller en bra funktion och Transportstyrelsen har ju tagit in i sina begränsningar att bilar idag är tyngre än vad dom var förr. Kunskapen för att lasta rätt får man när man tar utökat B-kort vilket inte är särskilt svårt, och då får man ju framföra exipage med en totalvikt av 4250kg.

Med BE är det ju totalvikten av släpet som inte får överstiga 3.5 ton, sen ska bilens tillverkare ha klassat bil och drag för att kunna hantera den vikten på kulan. Med andra ord precis så som du önskar att det ska vara. I teorin kan du alltså köra en Hummer som väger vad typ 3 ton tjänstevikt? Med 3.5 ton på kulan = totalvikt av 6.5ton. Så jag ser inte riktigt problemet.

Reglerna är ju satte med den mänskliga faktorn i åtanke, då blir den lägre av vad dom som kan lasta rätt klarar av att köra med, men åter igen det är inte många på totalen som vet hur man gör det.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Ett lätt släp max 750Kg får alltid dras, även om fordonets vikt är 3500Kg.
Alltså 4250Kg på b-kort.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Att dra en släp på 750kg bakom en så tung bil blir sällan ett problem även om släpet är fellastat då vikten på släpet är väl liten för att kunna påverka dragfordonet. Så det ser jag inget konstigt i, men de är ju inte det du verkar vara upprörd över heller? :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Men polisen gnäller redan vid 3600Kg bil+husvagn.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Jag tror vi behöver en referens bil. Jag väljer Volvo 940 RWD. Ytterligheter tar vi senare.
Vad får denna dra med B och BE? Min gissning är att det skiljer mindre än 300Kg.
Annars får vi gå tillbaka till 240 :-) .

Jag gissar också att de senaste 20 åren har gett oss mer alternativ. Som får dra 1600Kg+ med BE.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Det är ju inte direkt svenska lagar som är problemet med dragvikter angivna av tillverkaren?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Fordonsvikter

Inlägg av SevenEight »

https://www.economist.com/blogs/economi ... xplains-16

Lätt att gnälla, men nog fan bettar 0-visionen. Jag tycker då det är bra att vi har regler och jag tycker vi ska vara tacksamma för att vi har SFRO. Tänk Gustav som huserar på alla dessa forum och som hoppar in i diskussionen så fort SFRO - han har svarat på samma frågor tuuuuusen ggr men fortsätter ändå svara! Det är riktigt fantastiskt bra! Nu var ju inte frågan SFRO specifikt, men det slog mig att vi verkligen måste stötta dem för de bidrar till att minimera idiotiska byggen och maximera chansen för oss att faktiskt komma ut med våra....vrålåk!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Fordonsvikter

Inlägg av ROD02b »

Lite förtydligande.
Jag är inte ute efter USA regler rakt av.
Inte heller ändra fabrikantens beräkningar utan ordentlig matte bakom.

Men flytta upp till tex 4000Kg på B. Och låta släpet vara ca 400Kg tyngre än dragfordonet. Vad skulle hända då?

Vi kan ta ett exempel till VW touareg, som jag tror är en bra dragare. Jag skall försöka googla vikter på den och ovan Volvo¨s.
Skriv svar