Fordonsvikter

Tjata om vad som helst .
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Fordonsvikter

Inlägg av Cassius »

Hur det fungerar i praktiken om du blir stoppad kan jag inte svara på. Men regelverket är ju satt efter totalvikt dvs tjänstevikt+lastvikt väl? Då borde det ju egentligen vara totalvikten man tittar på för fordonet och inte den faktiska vikten på plats. Sen kan de säkerligen tolkas åt alla håll men.. så hade jag tolkat det som står hos transportstyrlesen :)

Jag har dock för mig att det åtminstone tidigare varit så att man inte får dra ett släp som är klassat för högre totalvikt än bilen får dra, om släpet är annat än tomt? Jag minns att jag haft en diskussion om detta med någon för många år sen.. den gången gällande en dragbil som fick dra 1490 och ett släp klassat till 1500.. men jag minns inte vad vi kom fram till, eller vem de var jag pratade med..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
pvnorr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 12, 2012 9:57 pm

Re: Fordonsvikter

Inlägg av pvnorr »

Alla släpar som dras efter Personbil eller lätt lastbil betraktas som att de har maxlast så fort de har någon last över huvud taget!
Tidigare var det i alla fall så att man fick dock dra ett helt olastat "för tungt släp" efter ett lätt fordon men jag undrar om inte detta försvann i och med de nyare varianterna på b behörigheten.
Vägning av fordon sker väl endast i undantagsfall på lätta fordon då det inte finns nämnvärda resurser för detta hos polisen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fordonsvikter

Inlägg av The »

Du får inte dra ett olastat släp alls om totalvikten kliver över 3500 och man bara har b kort.

Mig veterligen har man inte fått dra ett "för tungt" släp någonsin (eller från 90 talet när jag tog körkort) med b kort utan även tomt räknas totalvikten.

Med b96 och be så får man dra släpet även om totalvikten blir för hög, men med reducerad last, max 4250kg eller max vad bilen är godkänd för
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar