Undrar om någon kan säga vad som gäller.
Jag vill importera en 1998-2001 Daewoo Tico från Rumänien av sentimentala skäl.
Förgasare, ej kat.
Har pratat med en trött "besikta" tekniker som bara svarade "-Det går inte"
Har han rätt eller finns det kryphål?
Eftermontera kat, flytt gods eller liknande?
Samma motor sitter i Matiz med insprut och kat.
Importera euro 2 bil från annat eu-land.
Importera euro 2 bil från annat eu-land.
Tomas Asp
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Importera euro 2 bil från annat eu-land.
Jag borde väl inte svara när jag bara har en förnimmelse av att läst att det numera fritt ska gå att importera alla bilar inom EU, även utan kat. Flyttgods går annars "alltid".
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Importera euro 2 bil från annat eu-land.
Jag har inte tid att kolla reglerna i detalj men i praktiken kan man säga att alla EU-länder ska ha kommit överens om katalysatorkrav för serietillverkade bilar från och med 1993-01-01.
Om bilen har sålts i Rumänien efter det, utan katalysator, så bör det ha varit med stöd av någon form av nationella undantagsregler. Då är det alltid tveksamt med import, eftersom reglerna om "fri rörlighet" (EU-import) i praktiken förutsätter att det är en bil som godkänts enligt motsvarande regler som vi har i vårt land. I detta fall skulle man förmodligen hävda att bilen haft undantag som inte finns i Sverige.
Vill man verkligen absolut ta in bilen så kan ju ett motorbyte till en kattad motor vara en variant men ska man vara 100% säker på att det ska funka, så ska man bygga om så mycket att det blir ombyggt fordon (byt minst motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet).
Gustaf
Om bilen har sålts i Rumänien efter det, utan katalysator, så bör det ha varit med stöd av någon form av nationella undantagsregler. Då är det alltid tveksamt med import, eftersom reglerna om "fri rörlighet" (EU-import) i praktiken förutsätter att det är en bil som godkänts enligt motsvarande regler som vi har i vårt land. I detta fall skulle man förmodligen hävda att bilen haft undantag som inte finns i Sverige.
Vill man verkligen absolut ta in bilen så kan ju ett motorbyte till en kattad motor vara en variant men ska man vara 100% säker på att det ska funka, så ska man bygga om så mycket att det blir ombyggt fordon (byt minst motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå