Vattenfri kylvätska?

Tjata om vad som helst .
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Vattenfri kylvätska?

Inlägg av Joakim Borg »

Nån som testat evans kylvätska?
Inge vatten i vätskan, fryspunkt -40 och kokpunkt +180.
20+ Års hållbarhet. Inge korrition i motorn m.m

Låter de för bra för att vara sant?
Hur skulle de fungera i en trimmad motor?

Lite länkar.

http://www.evanscooling.se

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=2199
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av dundersmurfen »

Det är fina grejer, men har inte lika bra värmelednings förmåga som vanliga grejer.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
AqNilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 27, 2017 11:47 pm

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av AqNilsson »

Helt värdelöst....

Det kokar ju iof inte men det leder värme avsevärt sämre så man höjer motortemperaturen. Att sminka över kokproblem med Evans är en nödlösning
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av OttoB »

Vi rejsar med Triumph Dolomite Sprint, Gr-1 historic banbil. Vi hade ganska mycket värmeproblem. Provade med Evans, och efter två varv hade motortemp stigit upp till 130C. Den kokade inte, med det blev motorrenovering istället.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av blackadder »

Finns nästan inget som har bättre värmebärarkapacitet än vatten.

/Peter
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av quattro »

En stor del av idén med Evans är att det inte skall bildas små ångblåsor på de varmaste ställena, för de leder till att kylöverföringen försämras, vilket leder till accelererande överhettning, vilket leder till att vattnet trycks bort av ångbildningen och då blir det full kokning. Förstadierna till kokning kommer ju klart tidigare än själva kokningen och du märker dem inte förrän de vuxit till sig och då är det för sent.
Man kan säga att Evans pga sämre värmeöverföringskoefficient leder till högre motortemp men det skall en motor i bra skick tåla och om den gör det så blir den tåligare med Evans än med vatten.

Men har du en motor med dålig kolvringstätning så kan kolvarna bli så varma att de överhettar, deformeras och nyper. Med vatten i motorn kokar den oftast innan det händer.

Så en motor med kylproblem riskerar att bli sämre med Evans. En motor i bra skick kan bli tåligare med Evans. Men mer effekt tror jag inte den ger, tvärtom. En varm motor värmer insugsluften mer.
Det jag skrivit här ovan är mina egna erfarenheter efter att ha kört med Evans i Audin.

Jag kommer inte gå tillbaka till Evans, utan skall prova Motul Motocool istället. Färdigblandad kylarvätska avsett för MC som kokar vid 135 grader. https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3664

Annars finns ju Engine Ice som jag tror fungerar på liknande sätt som Motocool. Färdig vattenblandad glykol. Men den bästa glykolen och det renaste vattnet i optimala proportioner. Bör vara bättre än att blanda själv. Man kan ju också köra med bara vatten och Red Line water wetter, vilket påstås ge allra bäst kylning, men då måste man i princip tappa ur systemet så fort man kört färdigt för dagen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vattenfri kylvätska?

Inlägg av dundersmurfen »

Som Erland har sagt tidigare så innehåller Biltemas vattenpumpsmörjning rostskydd så då kan man köra rent vatten och water wetter utan korrosionsproblem. Har själv testat och var nöjd, annars har jag kört med 15 till 20% glykol för lite frostskydd och faktiskt tillräckligt korrosionsskydd. Blir inget att sanera heller om man spiller ut det på asfalt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar