Sida 1 av 2

Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: mån sep 30, 2019 9:53 pm
av dundersmurfen
Jag har alltid tänkt att jag vill ha max klämkraft utav momentet jag drar på viktigare detaljer som svänghjul och främre remskivan på veven. Då har jag antagit att ett bra fett i gängan och under skallen är bäst.

Visst loctite låser ju så skruven inte ska vibrera loss och det är ju bra. Men smörjer loctiten i gängorna så man får den fina "maximala" klämkraften?

Väldigt många verkar inte tänka så mycket på det utan bara drar dit det med gänglåsning och det funkar oftast.

Kan någon upplysa mig lite om detta, eller komma på något sätt jag skulle kunna mäta upp "smörjverkan" på gänglåsningen innan den stelnar. Eller hur jag skulle kunna mäta och jämföra detta?

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: mån sep 30, 2019 11:01 pm
av Thunderbo1t
Kanske man kan dra med ett visst moment och mäta längden på skruven eller hur många grader man vrider den, med olika smörjor på gängan?

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 9:15 am
av DreRacing@
har du problem med att ditt svänghjul eller remskiva lossnar? isf kolla din momentnykkel

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 9:17 am
av StefanM
Fast man kan ju se det såhär också. Skruven sitter antagligen lika bra med tex 64,0003 Nm som 65,2356 Nm som kanske blir enda skillnaden......... Ska man gå ner på såna där små skillnader så lär man nog se över verktyg och vad man drar med också, kanske kalibrera en gång i veckan så man vet att det är riktigt........

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 11:32 am
av TNordmark
använder du fett så ska bulten dras med mindre moment, oftas brukar man dra 20% mindre än med en torr bult! men det är olika från produkt till produkt samt om du väljer skruvlåsning,fett eller olja m.m

risken om du inte drar ett mindre moment blir att du kan dra av bulten eller sträcka den alldeles för mycket, som leder till att den går av under tex körning

Edit: detta eftersom att bulten går lättare/mindre friktion vid momentdragning med smörjning! och bulten utsätts för ett högre moment/sträckning än vad den är specificerad till, prova gör en snabb googling :)

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 12:51 pm
av StefanM
Fast det var väl inte det ts for efter? Nu var det ju skillnaden mellan fett och loctite det handlade om friktionsmässigt.

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 1:51 pm
av dundersmurfen
Tack för många bra svar!

Kom på det också att jag kan mäta hur många grader jag drar när jag använder önskar moment och sedan kan man ju lätt se om man kommer lika många grader med gänglåsning.

Nästa sak då, någon som vet hur många procent man ska sträcka dom vanliga kvaliteterna 8.8 10.9 och 12.9. Tänker att det är nog enklast för mig att dra så många grader så att gängstigningen blir rätt förspänning.

Vill mest lmfördjupa mig i detta då det är ett brett och intressant ämne. Har bara tappat ett svänghjul en gång och då lärde jag mig att man ska inte söla så man får gänglåsning mellan klämytorna, det lossnade efter bara några få pull i bänken. Sedan dess har jag bara använt fett. Men det var ju ett lärorikt misstag

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 2:05 pm
av dundersmurfen
Dessa brukar jag utgå ifrån:


LÄNKTEXT


LÄNKTEXT


LÄNKTEXT


Jäkla bildtagg, kan inte få bilderna i inlägget utan blir länkar.. forumbilder var ju enkelt

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tis okt 01, 2019 9:30 pm
av The
Bild

Test

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: tor okt 03, 2019 6:11 pm
av Daniel-635
Det hade vart intressant att mäta klämkraften med en lastcell.

"Precis så här"

https://www.youtube.com/watch?v=3xzS1WdYQ4c

Med / Torra / Smorda / Gänglåsta gängor.

Och hela tiden dra till samma moment med en momentnyckel.

Vi har en 5 tons lastcell på jobbet, men den är för dragande krafter, så det blir lite besvärligt att applicera kraften, för ett enkelt test.

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: sön okt 06, 2019 1:16 am
av HenrikE
Daniel-635 skrev:Det hade vart intressant att mäta klämkraften med en lastcell.

"Precis så här"

https://www.youtube.com/watch?v=3xzS1WdYQ4c

Med / Torra / Smorda / Gänglåsta gängor.

Och hela tiden dra till samma moment med en momentnyckel.

Vi har en 5 tons lastcell på jobbet, men den är för dragande krafter, så det blir lite besvärligt att applicera kraften, för ett enkelt test.
Nästan iaf :)
https://www.youtube.com/watch?v=3FofUO5Pxqo&t=916s

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: sön jan 05, 2020 9:23 pm
av Jontahan
Hade föreläsning från dom här gubbarna! http://handbok.sfnskruv.se/ Som snackade om hur man gör på volvo och scania med skruvförband. Mycket intressant och dom skriver enkelt och begripligt i handboken.
Som någon skrivit tidigare så ska man dra med lägre moment om man smörjer gängan. Vissa förband har olika åtdragningsmoment angivna vid smord/icke smord gänga.

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: lör apr 25, 2020 10:38 am
av dundersmurfen
Har inte släppt detta ännu och praktiska test kommer nog att behöva utföras.

Men tycker det är lite väl förenklat att säga si eller så om man använt smörj eller drar torrt. Det finns olika grader av torrt, en helt ny skruv har lite olja kvar från produktionen. En som legat och fått lite ytrost har troligen mer friktion än den tidigare nämnda.

Är det någon som sitter inne med info om hur många procent/ promille man ska sträcka 8.8 10.9 och 12.9 skruv? Är ju enkelt att räkna ut hur många grader man ska dra då man vet gängstigningen

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: lör apr 25, 2020 10:52 pm
av dundersmurfen
Fick ett ryck idag. Grävde fram några m12 skruv och långmutter.

En fick vara torr
En fick mollyfett under skallen och i gängorna
En fick loctite i gängorna och fett under skallen

Så kollade jag upp i tabellen att 8.8 m12 vanlig gänga skulle dras 81nm eller nåt så jag ställde in nyckeln på 90nm. Drog ett tuschstreck rakt igenom alla å sedan drog moment som vanligt. Alla ser ut att ha rört sig typ 60 grader, streckarna var horisontella innan jag började drag. Satte dit dom för hand så dom var när

Bild

Hmm, tråkiga resultat. Undrar om zinket i galven smörjde den till vänster som var "torr" för alla kändes och ser ut att ha hamnat exakt lika.

Mätte momentet som behövdes för att släppa dom senare. Ganska lika mellan torr och infettad runt 60nm. Den med loctite cirka 70nm. Glömde sen att mäta när man väl släppt spänningen hur trögt den gick med loctite i gängorna.


Sen blev det lite tester på hur hårt man kunde dra den där m12an..


Bild

Utan smörj, "torrt" så kunde jag dra upp till 200nm utan man kände att den slakade å inte blev den nå längre heller. Sen så satte jag nyckeln på 250 å då kände man att den slakade å till sist gick av.

Med smörj så sträckte den sig inget förens jag drog 140nm, då hade skruven blivit 0.2mm längre. Så 120nm var safe och jag antar att där nånstans ger den mest klämkraft. Sen kände man att den slakade mer å mer. Skrev att den sträckte sig 0.8mm vid 200nm men blir osäker, var iaf svårt att dra av en välsmord skruv. Torr så gick den mycket lättare av

Re: Loctite vs molyfett. Hur drar man bäst en skruv?

Postat: sön apr 26, 2020 7:28 am
av quattro
Det var ett rejäl genomgång i Race Engine Technology om detta för några år sen.

Minns inte allt, men en sak man sa var att om man drar samma bult 5 ggr i rad så får man inte samma moment. Det beror på att små ojämnheter i både gänga och anliggningsyta under skallen slits/jämnas ut. Därför skall man alltid dra åt och släppa ett par ggr i följd. Det ger jämnare moment/klämkraft mellan de olika bultarna i ett förband.
Smörjmedel rekommenderades starkt av samma anledningen, det ger också jämnare klämkraft. Man jämförde mellan olika smörjmedel med avseende på jämnhet i resultatet och slutsatsen var att specialsmörjmedel för just detta ändamål var bäst.

Sen kan man ju alltid fundera på hur bra det behöver vara, men i en maxad motor bör man nog vara lika noggrann med detta som med allt annat.