Ert favoritspackel?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Ert favoritspackel?

Inlägg av Glufsen »

Personligen så gillar jag PP Ultima. Lättarbetat, lättslipat och pallar av lite "stryk". Sen så är det inget större fel på Feltemas glasfiberspackel heller, sitter som f-n och relativt lätt att forma/slipa. Konstigt nog så lirar den bra ihop med PP's Ultima också :thumbright:

Vilket spackel föredrar ni?
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Wurth,Glasurit mfl kända lite dyrare märken :thumbright: Allt som heter Plastic Padding tex PP 100 hör hemma i soptunnan :thumbdown:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Whiplash skrev: Allt som heter Plastic Padding tex PP 100 hör hemma i soptunnan :thumbdown:
Varför det då?
Användarvisningsbild
robinmoppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: lör maj 24, 2008 9:56 am
Ort: småland

Inlägg av robinmoppe »

biltemas funkar fint o är lättjobbat! :D
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

SR skrev:
Whiplash skrev: Allt som heter Plastic Padding tex PP 100 hör hemma i soptunnan :thumbdown:
Varför det då?
Ja om du provar ett kvalitetsspackel så har det klart bättre hållfasthet,fästförmåga,konsistens,slipbarhet,sjunker mindre ! ja listan kan göras hur lång som helst :wink: PP 100 har väl bara en fördel och det är att det är billigt :lol: Men snålheten bedrar vishetenen 8)
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Wiken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 23, 2008 6:07 pm
Ort: Forsa

Inlägg av Wiken »

UPOL SMC, innehåller kolfiber och är starkare än glasfiberspackel men ändå mer lättslipad.
Wikens Racing
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

PPG Galvaplast säger jag bara...

Har provat wurth, sickens mfl. för att inte nämna alla skitspackel.. Får säga att konsistensen på PPG's är bäst och mest lättjobbad.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Mitt favorit spackel är tennet,lätt att lägga på,lätt att forma,går att forma om om det inte blir bra,bara värma på det igen vilket inte går med vanligt spackel när det vä har härdat,lättslipat,sjunker inte,enda felet är väll att det inte är så hälsosamt kanske :lol:

MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör mar 08, 2008 6:00 pm
Ort: Sörbygden

Inlägg av raceputte »

Lite jobbigt att tenna en plastfront bara :wink: Men annars är det sant som du säger, har man kunnandet för att tenna, så ger det bästa resultatet. Men innan man har lärt sig det så är det fan inte kul....
LarC

Inlägg av LarC »

Tenn är bra roligt att hålla på med om man inte har brottom. Fast det är nog det dyraste alternativet med tanke på hur många stavar som ha hamnat på golvet medan man övat.
Lätt att forma med pansarfilen är det också.

Men bra utsug och skyddsmask är att rekomendera.
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Freddas_ascona »

använt både biltemas, Novol och Berners..

Berners spackel var bäst i mina ögon, därefter Novol..
Men biltemas är inte fy skam om man använder det direkt, dvs öppna inte burken och spackla sen låta den stå i 4 veckor.. då är den mkt tungarbetad..
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

marmander skrev:PPG Galvaplast säger jag bara...

Har provat wurth, sickens mfl. för att inte nämna alla skitspackel.. Får säga att konsistensen på PPG's är bäst och mest lättjobbad.
Galvaplast tyckte jag rejält mkt om...

Nu bör jag dock erkänna att jag numer bara kör Hagmans stålplast (för att jag kan komma över det gratis) :oops:
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Har provad Wurth å kan säga att de är överreklamerat biltemas e faktiskt både mera lätt bearbetat å mera lättslipat fast finspacklet har en tendens å slå igenpappret.. Hagmas vill jag dröma mardrömar om spricker å slår igen pappret på 0 tid..
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

jag förbrukar en hel del spackel på jobbet, vi har wurths gtz plus, det är hyfsat bra, har även provat biltema packel på egna grejer, och det funkar hyvens, ganska lättjobbat.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Jansson89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 20, 2007 10:48 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Jansson89 »

Hagmans finspackel :)
Skriv svar