bergman skrev:tennspackel vad annars?
Ert favoritspackel?
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
nä man får ju rikta såpass bra att de bara krävs ett litet ytskicktWhiplash skrev:bergman skrev:tennspackel vad annars?
plast spackel.. vi brukar tenna på jobbet då de är en gammal bil (jobbar som bilplåtis) som de kanske inte är värt att byta tex ett hund ben som är intryckt.. Då riktar man så gott de går sedan tennar, men de brukar ändå krävas lite plast spackel för att få till finishen..
Skulle vilja se den som tennar en hel bakskärm som är riktat
som de bara är att lägga lack sedan på.. tänk på att när man tennar så använder man sej av en gassvets när man smälter ut tennet och de blir
lätt lite för varmt.. och vips så ser plåten ut som ett russin..
ride hard die free!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
ride hard die free!!
Sällan vi på skolan / jobbet spackla upp div skador. vi bytte oftast dörrar/skärmar. då de är både billigare/snabbare tids mässigt för oss iaf._night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
Ja tenna det engagerar jag mig endast till att göra på mina egna projekt då det kräver att man har koll på värmen mm samt att det är giftigt som fan att suga i sig Övriga får nöja sig med standardförfarande_night rider_ skrev:nä man får ju rikta såpass bra att de bara krävs ett litet ytskicktWhiplash skrev:
plast spackel.. vi brukar tenna på jobbet då de är en gammal bil (jobbar som bilplåtis) som de kanske inte är värt att byta tex ett hund ben som är intryckt.. Då riktar man så gott de går sedan tennar, men de brukar ändå krävas lite plast spackel för att få till finishen..
Skulle vilja se den som tennar en hel bakskärm som är riktat
som de bara är att lägga lack sedan på.. tänk på att när man tennar så använder man sej av en gassvets när man smälter ut tennet och de blir
lätt lite för varmt.. och vips så ser plåten ut som ett russin..
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En bieffekt med tenn är ju att det är inte så mycket tenn, utan snarare bly..
Som sagt giftigt, men hur tungt är det inte då?!
Man bygger bil och försöker hitta ställen att bli av med vikt, och sedan smälter man på en massa bly?
Som sagt giftigt, men hur tungt är det inte då?!
Man bygger bil och försöker hitta ställen att bli av med vikt, och sedan smälter man på en massa bly?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
vanligt är även att när man inte låter ngt sätta sej utan allt sker i ett svep så brukar de träda fram mkt konstigheter i lacken efter ett tag.. tex när man slipar upp en grov yta och spacklar och nästan direkt efter lackar så brukar de träda fram en ring runt spacklet med sliprepor som syns i lacken.. detta har jag sett på många bilar.. sliprepor är vanligast dessa syns nästan aldrig när bilen är nylackad..THE SHOP skrev:Tenn är bra, men man bör låta bilen stå flera månader hellst ett år! tennet släpper ut olja som ger små bubblor i lacken, förövrigt så bör allt spackel få tid på sig att sätta sig, om man är noga.
ride hard die free!!
Det fenomenet fick vi på tjejens bil, lackade direkt efter spackling i stort sett, men det var för att få den klar till utställningen, ska lackas om nu i vinter_night rider_ skrev:vanligt är även att när man inte låter ngt sätta sej utan allt sker i ett svep så brukar de träda fram mkt konstigheter i lacken efter ett tag.. tex när man slipar upp en grov yta och spacklar och nästan direkt efter lackar så brukar de träda fram en ring runt spacklet med sliprepor som syns i lacken.. detta har jag sett på många bilar.. sliprepor är vanligast dessa syns nästan aldrig när bilen är nylackad..THE SHOP skrev:Tenn är bra, men man bör låta bilen stå flera månader hellst ett år! tennet släpper ut olja som ger små bubblor i lacken, förövrigt så bör allt spackel få tid på sig att sätta sig, om man är noga.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Försäkringsbolagen blir inte så nöjda om man byter alla delar istället för att rikta.krillian skrev:Sällan vi på skolan / jobbet spackla upp div skador. vi bytte oftast dörrar/skärmar. då de är både billigare/snabbare tids mässigt för oss iaf._night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
5e rules
Förra modellen av Mazda 6 hade fabriksfel med rostskyddet i bakskärmkanterna,_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
exakt alla Mazda 6 i hela sverige från 2006-2008 ungefär åkte in på bakskärmsbyte på garantin för alla började rosta direkt.
Då KRÄVDE Mazda tennspackling i fogen trots att det redan då var förbjudet enligt arbetsmiljöverket. Jag har själv tennspacklat sådana bakskärmar.
Sånt här skiljer så mycket från bil till bil, går inte att yttra något säkert svar.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
Re:
Emilius skrev:Förra modellen av Mazda 6 hade fabriksfel med rostskyddet i bakskärmkanterna,_night rider_ skrev:man ska inte vara rädd för spackel.. nästan alla bilar i dagens bilindustri som repareras snabb riktas och spacklas.. att man bara byter ut dörrarna och skärmar är en myt de spacklas otroligt mkt.. vet inte hur mkt spackel de går åt på en vecka.. även splitter nya bilar bara riktas snabbt upp och spacklas.. allt ska gå så fort som möjligt.. skulle kunderna se sina nya bilar hur dem repas så skulle de gråta:) haha så fungerar de idag...
tennspackel används knappt idag då de är för tidskrävande
lite offtopic kanske
exakt alla Mazda 6 i hela sverige från 2006-2008 ungefär åkte in på bakskärmsbyte på garantin för alla började rosta direkt.
Då KRÄVDE Mazda tennspackling i fogen trots att det redan då var förbjudet enligt arbetsmiljöverket. Jag har själv tennspacklat sådana bakskärmar.
Sånt här skiljer så mycket från bil till bil, går inte att yttra något säkert svar.
ja man bör ju alltid tenna svetsfogen om man svetsat i en bakskärm vanligast skarvar man ju vid c och d stolpe om vi pratar kombi.. själv så brukar jag miglöda skarvarna. den svetsen jobbar på ca 800* och iom att du löder den så bränner man inte
bort galvaniseringen. ett alt för tenn är metallspackel el glasfiber
ride hard die free!!