Får bort underredsmassan smidigast??
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 8:45 pm
Får bort underredsmassan smidigast??
Tjenna fan!!
sitter här o funderar på att skrapa bort all underredsmassa under bilen (Volvo 740) o målar allt under i svart hammarlack eller nån snygg svart nån som har några knep på hur man får bort den??
eller är det varmepistol och skrapa som gäller??
för man har ju inte tillgång till nån varmvattens tvätt ju
ha det fint
//Woxter
sitter här o funderar på att skrapa bort all underredsmassa under bilen (Volvo 740) o målar allt under i svart hammarlack eller nån snygg svart nån som har några knep på hur man får bort den??
eller är det varmepistol och skrapa som gäller??
för man har ju inte tillgång till nån varmvattens tvätt ju
ha det fint
//Woxter
Senast redigerad av Woxter_740 den fre nov 14, 2008 8:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 8:45 pm
okej okej :/ var skulle du ha istället då?? vill liksom inte ha den fula/tunga underredsmassan.. finns det nån svart färg som håller bättre än hammarlack??The skrev:värmepistol och skrapa...
Personligen skulle jag inte hammarlacka av två anledningar, hammarlack innehåller silicon och går inte att lacka över med vanlig färg samt att den brukar på att vilja spricka av grussprut.
//Woxter
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
International Kombi funkar ju, om den finns kvar...
Så här gjorde jag på PV:n
Steg 1, värmepistol och skrapa
Steg 2, tvätta med lantmannas Avfettning X, som tar bort hinnan som återstår.
Steg 3, slipa de rester som finns med stålborste på vinkelslipen...
Du kanske kan hoppa över steg 3 då din bil är minst 20 år nyare än min...
Så här gjorde jag på PV:n
Steg 1, värmepistol och skrapa
Steg 2, tvätta med lantmannas Avfettning X, som tar bort hinnan som återstår.
Steg 3, slipa de rester som finns med stålborste på vinkelslipen...
Du kanske kan hoppa över steg 3 då din bil är minst 20 år nyare än min...
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 8:45 pm
okej okej.. låter ungefär så jag tänkte göra fast ska tvätta av allt under med tinner:) nån förlusaförtunning eller var det heter starkt är det ialla fall heheCpt Tuttle skrev:International Kombi funkar ju, om den finns kvar...
Så här gjorde jag på PV:n
Steg 1, värmepistol och skrapa
Steg 2, tvätta med lantmannas Avfettning X, som tar bort hinnan som återstår.
Steg 3, slipa de rester som finns med stålborste på vinkelslipen...
Du kanske kan hoppa över steg 3 då din bil är minst 20 år nyare än min...
ingen annan som ha fler knep??
//Woxter
Jag använder en sån här:
Perago "sandbläster", går VÄLDIGT fort att rensa bort massan med en sån. Dock så kommer man inte åt i hörn... Finns bla på Jula, personligen tycker jag den är väl värd pengarna.
Holländaren här på sävar gjorde en film som visar hur fort det går:
http://www.youtube.com/watch?v=IVSxFj9RCTw
Edit: Bör nämnas att det blir en ganska grov yta efter några varv med "blästern", inget finkänsligt verktyg direkt... Men umassan åker bort fort
Perago "sandbläster", går VÄLDIGT fort att rensa bort massan med en sån. Dock så kommer man inte åt i hörn... Finns bla på Jula, personligen tycker jag den är väl värd pengarna.
Holländaren här på sävar gjorde en film som visar hur fort det går:
http://www.youtube.com/watch?v=IVSxFj9RCTw
Edit: Bör nämnas att det blir en ganska grov yta efter några varv med "blästern", inget finkänsligt verktyg direkt... Men umassan åker bort fort
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Thinner stinker och fungerar sämre än Avfettning X.Woxter_740 skrev:okej okej.. låter ungefär så jag tänkte göra fast ska tvätta av allt under med tinner:) nån förlusaförtunning eller var det heter starkt är det ialla fall heheCpt Tuttle skrev:International Kombi funkar ju, om den finns kvar...
Så här gjorde jag på PV:n
Steg 1, värmepistol och skrapa
Steg 2, tvätta med lantmannas Avfettning X, som tar bort hinnan som återstår.
Steg 3, slipa de rester som finns med stålborste på vinkelslipen...
Du kanske kan hoppa över steg 3 då din bil är minst 20 år nyare än min...
ingen annan som ha fler knep??
//Woxter
Jag har tjatat om det förr men steg ett så sprayar jag på 5:56 Underredsmassan blir då betydligt mjukare och mer lättskrapad Sen så låter övriga steg vettiga och först absolut sist så använda förtunningen för det allra sista resterna inför lackeringen
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån nov 17, 2008 1:43 am
- Ort: Finspång
- Kontakt:
Hade bort gammal underredsmassa av en "ren tillfällighet" när jag greja med hetvattenhögtryckstvätten. Den dieselbrännande Kärschern stod på runt 140 grader och under bilen blev det blank plåt. Funka på den 745:an, men kan ju inte säga att det löser skiten på alla bilar. Bekvämt är det iaf när det gör det..
Allt kan laddas
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån okt 20, 2008 7:48 pm
- Ort: Sikeå