epoxigrund innan spackling?
epoxigrund innan spackling?
Som sagt, kan man lacka med epoxigrund sedan spackla och slipa och sedan epoxi igen där det gått igenom? Epoxigrund är väl bäst om bilen är plåtren?
är ingen hejjare på billack men på min bil körde jag i alla fall etsprimer där bilen var plåtren och sedan spackel/slipgrund och sedan grundfärg på de.
Har då inte sett några problem med detta efter 3år iaf. epoxigrund verkar ju vara nå liknande. En del säger att man kan spackla och köra slipgrund direkt på plåten men det vågar jag mig inte på
Har då inte sett några problem med detta efter 3år iaf. epoxigrund verkar ju vara nå liknande. En del säger att man kan spackla och köra slipgrund direkt på plåten men det vågar jag mig inte på
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 294
- Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
- Ort: hörnefors
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 294
- Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
- Ort: hörnefors
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 811
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
- Ort: Södra Dalsland
Kan tillägga att man alltid gjorde så förr på lackeringar att man la en epoxy grund som man sedan hade och spacklade på.
Vet själv att vi gjort som så om det vart att man slipade igenom nått färglager till ett annat å man sedan skulle spackla där, så målade vi på lite epoxy primer för att inte kunna få att kanten runt spacklingen reste sig sedan när man måla på färg.(dock Tinner bas)
jag skulle säga att epoxy/ca primer är det bästa du kan ha! Och det farligaste Är mkt giftiga medel i skiten dock så mask rekomenderas helt klart..
MVH Andreas
Vet själv att vi gjort som så om det vart att man slipade igenom nått färglager till ett annat å man sedan skulle spackla där, så målade vi på lite epoxy primer för att inte kunna få att kanten runt spacklingen reste sig sedan när man måla på färg.(dock Tinner bas)
jag skulle säga att epoxy/ca primer är det bästa du kan ha! Och det farligaste Är mkt giftiga medel i skiten dock så mask rekomenderas helt klart..
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
De sägs ju att spackel biter bäst på ren plåt som är tvättad med ngn sprit som inte lämnar rester.. men ska även fungera bra på epoxi grund dock INTE etsande typ washprimer..
men man bygger ju inga mängder med spackel utan man riktar ju så gott att man bara putsar av ytan så de ska väl inte vara nå problem
men man bygger ju inga mängder med spackel utan man riktar ju så gott att man bara putsar av ytan så de ska väl inte vara nå problem
ride hard die free!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
Man ska tydligen inte kombinera etsande och epoxi grunder.. men etsande och slipgrund ska vara okej och epoxi och slipgrund..sidny skrev:när jag målade bilen sprutade ja etsande primer på plåtrena ytor och epoxy över det sedan spackel och slipgrund om det är korrekt vet jag inte.. men det fungerar iaf
mvh
Vet inte vad som händer om man blandar ihop allt de har ja inte prövat?
Men att spackla på etsande grund har jag prövat å de fungerar inte. däremot på epoxi fungerar de fint..
Ett bra koncept är att rostlaga bilen, dra ut alla bucklor, slipa ner hela bilen (helst plåtren) epoxi grunda hela bilen.. låt torka minst 16tim iaf enl standox epoxi grund i 20*c, matta ner bilen och spackla allt som behövs.. epoxigrunda igen, låt torka,matta ner,slipgrunda,matta ner,lacka
ride hard die free!!