epoxigrund innan spackling?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

epoxigrund innan spackling?

Inlägg av sylta nr1 »

Som sagt, kan man lacka med epoxigrund sedan spackla och slipa och sedan epoxi igen där det gått igenom? Epoxigrund är väl bäst om bilen är plåtren?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är ingen hejjare på billack men på min bil körde jag i alla fall etsprimer där bilen var plåtren och sedan spackel/slipgrund och sedan grundfärg på de.
Har då inte sett några problem med detta efter 3år iaf. epoxigrund verkar ju vara nå liknande. En del säger att man kan spackla och köra slipgrund direkt på plåten men det vågar jag mig inte på
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

är nog inga problem med epoxigrund föra spackel dock kan jag avråda från att använda etsande primer före spackling pga härdningsproblem.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Inlägg av sylta nr1 »

vad skiljer etsande primer mot epoxigrund?
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

en riktig etsande primer innehåller syra (kommer inte ihåg vilken) som gör att den fäster bättre på plåt.
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Kan tillägga att man alltid gjorde så förr på lackeringar att man la en epoxy grund som man sedan hade och spacklade på.

Vet själv att vi gjort som så om det vart att man slipade igenom nått färglager till ett annat å man sedan skulle spackla där, så målade vi på lite epoxy primer för att inte kunna få att kanten runt spacklingen reste sig sedan när man måla på färg.(dock Tinner bas)

jag skulle säga att epoxy/ca primer är det bästa du kan ha! Och det farligaste 8) Är mkt giftiga medel i skiten dock så mask rekomenderas helt klart.. :thumbright:


MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Inlägg av _night rider_ »

De sägs ju att spackel biter bäst på ren plåt som är tvättad med ngn sprit som inte lämnar rester.. men ska även fungera bra på epoxi grund dock INTE etsande typ washprimer..
men man bygger ju inga mängder med spackel utan man riktar ju så gott att man bara putsar av ytan så de ska väl inte vara nå problem :thumbright:
ride hard die free!!
sidny
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 29, 2008 1:28 am
Ort: närpes/finland

Inlägg av sidny »

när jag målade bilen sprutade ja etsande primer på plåtrena ytor och epoxy över det sedan spackel och slipgrund om det är korrekt vet jag inte.. men det fungerar iaf

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Inlägg av _night rider_ »

sidny skrev:när jag målade bilen sprutade ja etsande primer på plåtrena ytor och epoxy över det sedan spackel och slipgrund om det är korrekt vet jag inte.. men det fungerar iaf

mvh
Man ska tydligen inte kombinera etsande och epoxi grunder.. men etsande och slipgrund ska vara okej och epoxi och slipgrund..
Vet inte vad som händer om man blandar ihop allt de har ja inte prövat?

Men att spackla på etsande grund har jag prövat å de fungerar inte. däremot på epoxi fungerar de fint..

Ett bra koncept är att rostlaga bilen, dra ut alla bucklor, slipa ner hela bilen (helst plåtren) epoxi grunda hela bilen.. låt torka minst 16tim iaf enl standox epoxi grund i 20*c, matta ner bilen och spackla allt som behövs.. epoxigrunda igen, låt torka,matta ner,slipgrunda,matta ner,lacka :thumbright:
ride hard die free!!
Skriv svar