volvo multi link vs stel axel

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

volvo multi link vs stel axel

Inlägg av Rikard B »

Hej har en fundering på att sätta stel axel på en 760,hur mycke skiljer fästen osv för det är väl inte bolt on?,Har ju ingen vanlig 740 så jag kan kolla :doh:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
Snuffas
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: fre sep 12, 2008 1:27 pm
Ort: Falun

Inlägg av Snuffas »

allt är bolt on, det du måste göra är att förlänga bromsledningen, enklast är att köpa 2 bromsslangar till 740, sen måste du ha en annan tank (740)
sen måste du svetsa ett fäste för tvärstaget,

annars är allt annat bolt on :thumbright:
242 75. Bur o Turbo
schnauz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jan 05, 2010 10:26 am

Inlägg av schnauz »

Bolt-on och bolt-on...
Vet att ska man byta från stel till multi-link så är det en del pyssel iaf.
Alla fästhål bör finnas där, dock sitter det inte svetsmuttrar på insidan av de hål som inte används. På tidigare årsmodeller ska det tydligen saknas en del hål för multilinken, hur det är tvärtom vet jag inte.
Sen passar inte soppatanken, men den är ju enkel att byta.
Panhardstaget finns det inte fäste till på multilinkbilar, så där får man svetsa ihop nåt eget.
Hastighetsmätarn vettefan hur det funkar med, mycket möjligt att det är olika antal kuggar.
Visserligen ganska enkelt fixat om man har rätt verktyg/maskiner, men ändå...
Användarvisningsbild
mattev
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jan 11, 2008 6:08 pm
Ort: Bålsta

Inlägg av mattev »

Har gjort det ingreppet på min bil. var iof 2 år sen.. men ska försöka minnas vad jag gjorde.. 8)

Det som behövs svetsas dit är fäste för panhardstag. samt övre fästet för momentvaggan behöver tillverkas. har sett lösningar med bara två hål genomgående skruv å mutter.. men jag anser att man nog bör lägga lite tid på att förstärka upp lite där.

sen krävs ju komplett bakaxel med bromsar osv. hastighetskransen skilljer, iaf gjorde den det på min (abs) då den på 760 har 96 tänder tro jag det var och 48 eller nåt sånt på 740/940 med abs.

Tanken skilljer också då den på 760 är betydligt större.. så monentvaggan får inte plats med 760 tanken.

annars så finns alla fästen för stötdämpare, fjädrar, länkarmar osv. orginal.. kan dock vara pluggade.

Lite tricks är det att få till handbromsen då det dkilljer lite vid själa spaken, fick fixa en hylsa som jag trädde över vajjern, då den blev för lång å inte gick att spänna. vajjer tog jag från nån 740 tror jag..

ska tilläggas att jag gjorde det på en 760 88b, vet inte om det skilljer nåt mellan årsmodellerna...

tror jag kan skaka fram lite bilder på mitt bygge om jag hittar dom... pm:a isf.
Matte

760 -88b *turboprojektet*
945 Turbo -94 "brukisen"
Skriv svar