Glasfiber bakskärmar
Glasfiber bakskärmar
Jag funderar på att montera glasfiberbakskärmar på Asconan och har kommit i kontakt med en kille som säljer hela bakskärmar för 1000kr st vilket jag tycker verkar vara rätt bra pris?
Men han säger att det inte är någon gelcoat på dom, jag har ingen erfarenhet av glasfiber så jag undrar vad det innebär? är grejerna sträva då eller? går dom att lacka med ett snyggt resultat?
Mvh Jonas
Men han säger att det inte är någon gelcoat på dom, jag har ingen erfarenhet av glasfiber så jag undrar vad det innebär? är grejerna sträva då eller? går dom att lacka med ett snyggt resultat?
Mvh Jonas
Gelcoat är den (oftast vita) "färg" man först målar i gjutformen, innan man plastar upp själva glasfiberdelen. Detta gör man bland annat för att få en jämn yta (utan t.ex. små luftbubblor), vilket man gärna vill ha om grejerna ska lackas - enklare att utgå från något som är jämnt än att spackla och slipa tills det är det...
En tusenlapp utan gelcoat tycker jag låter onödigt dyrt. Kollade just RP Glasfiber och dom tar 1500kr styck för bakskärmar till Ascona B, och då är det grejer från ett företag. Killen du hittat låter som en privatperson, och jag skulle ha svårt att rättfärdiga 67% av "butikspris" när grejerna är sämre. Dock är förvisso gelcoat/polyester/glasfiber MYCKET dyrare i de småförpackningar privatpersoner brukar kunna köpa, så det är inte lätt att tilverka glasfibergrejer på hobbynivå och tjäna något på det...
En tusenlapp utan gelcoat tycker jag låter onödigt dyrt. Kollade just RP Glasfiber och dom tar 1500kr styck för bakskärmar till Ascona B, och då är det grejer från ett företag. Killen du hittat låter som en privatperson, och jag skulle ha svårt att rättfärdiga 67% av "butikspris" när grejerna är sämre. Dock är förvisso gelcoat/polyester/glasfiber MYCKET dyrare i de småförpackningar privatpersoner brukar kunna köpa, så det är inte lätt att tilverka glasfibergrejer på hobbynivå och tjäna något på det...
Behöver det verkligen vara sämre utan gelcoat?
Jag vet inte, men en jobbarkompis som har en del erfatenhet av att gjuta glasfiber säger att det inte är så.
Jag vet inte, men en jobbarkompis som har en del erfatenhet av att gjuta glasfiber säger att det inte är så.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ptja, be om att få syna ett par färdiga skärmar (eller annat gjutet med samma metod). Kolla särskilt efter småbubblor vid veck/hörn, där är värst att få bort luften.
Är du nöjd med ytfinishen så är det ju bara bra, om inte så får du antingen be honom gjuta upp skärmar med gelcoat, eller köpa på annat håll.
Sedan är det väl ofta så att folk som "har en del erfarenhet" av glasfiber inte alltid har riktigt samma krav på resultatet som vi som faktiskt jobbat med det. Man blir petigare med förarbetet när man insett hur mycket efterarbete man slipper...
Är du nöjd med ytfinishen så är det ju bara bra, om inte så får du antingen be honom gjuta upp skärmar med gelcoat, eller köpa på annat håll.
Sedan är det väl ofta så att folk som "har en del erfarenhet" av glasfiber inte alltid har riktigt samma krav på resultatet som vi som faktiskt jobbat med det. Man blir petigare med förarbetet när man insett hur mycket efterarbete man slipper...
Ok.
Han sade att man helt enkelt lade ett lager polyester i formen innan mattan, men som sagt har inte provat själv ordentligt.
Han sade att man helt enkelt lade ett lager polyester i formen innan mattan, men som sagt har inte provat själv ordentligt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Okej! det är en privatperson som bor söderöver någonstans minns inte extakt var som säljer dom, så jag har inte möjligthet att syna skärmarna så mycket annat än på bild.
Det som var bra med skärmarna han säljer är att det är breddade skärmkanter på dom vilket det inte är på skärmarna som rpglasfiber säljer.
Men frågan är ju om det är värt extrajobbet med slipning osv.
Så det räcker alltså inte med att bara slipgrunda grejerna och slipaner för att få det slätt?
Är det gelcoat på Rpglasfibers grejer?
Det som var bra med skärmarna han säljer är att det är breddade skärmkanter på dom vilket det inte är på skärmarna som rpglasfiber säljer.
Men frågan är ju om det är värt extrajobbet med slipning osv.
Så det räcker alltså inte med att bara slipgrunda grejerna och slipaner för att få det slätt?
Är det gelcoat på Rpglasfibers grejer?
De grejer som finns på bild hos RP har gelcoat.
Fråga säljaren hur han gör som björk sa, om han lägger ett lager polyester istället för gelcoat bör det inte vara någon nämnvärd skillnad jämfört med att lacka gelcoaterade grejer, om han plastar direkt i formen utan att göra det misstänker jag däremot att det kommer finnas en hel del porer i ytan som inte är bra för kommande lack. (Särskilt inte om det skulle finnas formvax/släppmedel kvar i dom!)
Fråga säljaren hur han gör som björk sa, om han lägger ett lager polyester istället för gelcoat bör det inte vara någon nämnvärd skillnad jämfört med att lacka gelcoaterade grejer, om han plastar direkt i formen utan att göra det misstänker jag däremot att det kommer finnas en hel del porer i ytan som inte är bra för kommande lack. (Särskilt inte om det skulle finnas formvax/släppmedel kvar i dom!)
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Gelcoat lägger man främst för att få en snygg och tät yta, mao. att glasfibrerna (eller vilken sorts fibrer man nu använder) inte skall komma i kontakt med luft, eller andra medium innehållande fukt.
Fukt tenderar att vandra genom glaset och separera fibrerna från varandra. Dessutom skyddar gelcoaten mot nedbrytande UV-strålar.
Visst går det att laminera utan gelcoat eller topcoat, men vad är vinningen annat en att man sparar lite pengar på det (en 20kg gelcoat burk kostar ca. 800sek)?
Porer och luft skall det inte finnas i materialet oavsett man använt gelcoat eller ej.
Om man laminerar med bara ett extra lager polyester som yta, bör detta lager få härda en liten stund, så att det får en "gele-liknande" konsistens, innan man börjar med matta och ny polyester.
Härdar första lagret helt innan andra lagret lamineras, resulterar det i att det första sk. ytlagret inte rent molekylärmässigt (polymerkedjorna binder inte samman mellan härdad och ohärdad polyester) är något vidare sammanbundet med resten av laminatet. Dvs. ytlagret kommer att spricka och krackelera isär vid slag eller belastning.
Läggs hela laminatet på en gång kommer obönhörligen fibrer att tränga ut till ytan vid rullning av laminatet. Fibrerna är torra och kommer att suga i sej färg vid lackering, med ett fult slutresultat. Ett sätt att komma runt detta är att spackla innan lack.
Jag skulle rekomender att vid ev. köp av skärmar, handlar du från en båtbyggare eller Biltema 1-2kg topcoat samt lite härdare, och rollar 2-3 varv innan du slipar och lackar. Då förseglar du porerna, samt slipper den något transparenta färg som skärmarna har. Tänk bara på att tvätta ytan med aceton eller toluen för att få bort vaxrester, samt att rugga upp ytan med sandpapper innan.
Fukt tenderar att vandra genom glaset och separera fibrerna från varandra. Dessutom skyddar gelcoaten mot nedbrytande UV-strålar.
Visst går det att laminera utan gelcoat eller topcoat, men vad är vinningen annat en att man sparar lite pengar på det (en 20kg gelcoat burk kostar ca. 800sek)?
Porer och luft skall det inte finnas i materialet oavsett man använt gelcoat eller ej.
Om man laminerar med bara ett extra lager polyester som yta, bör detta lager få härda en liten stund, så att det får en "gele-liknande" konsistens, innan man börjar med matta och ny polyester.
Härdar första lagret helt innan andra lagret lamineras, resulterar det i att det första sk. ytlagret inte rent molekylärmässigt (polymerkedjorna binder inte samman mellan härdad och ohärdad polyester) är något vidare sammanbundet med resten av laminatet. Dvs. ytlagret kommer att spricka och krackelera isär vid slag eller belastning.
Läggs hela laminatet på en gång kommer obönhörligen fibrer att tränga ut till ytan vid rullning av laminatet. Fibrerna är torra och kommer att suga i sej färg vid lackering, med ett fult slutresultat. Ett sätt att komma runt detta är att spackla innan lack.
Jag skulle rekomender att vid ev. köp av skärmar, handlar du från en båtbyggare eller Biltema 1-2kg topcoat samt lite härdare, och rollar 2-3 varv innan du slipar och lackar. Då förseglar du porerna, samt slipper den något transparenta färg som skärmarna har. Tänk bara på att tvätta ytan med aceton eller toluen för att få bort vaxrester, samt att rugga upp ytan med sandpapper innan.
- ^MeTaNoLiC^
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
- Ort: Trollhättan
inte särskilt troligt.. dom flesta glasfibergrejjer är ojämna som fan..jonte_boy skrev:Så det räcker alltså inte med att bara slipgrunda grejerna och slipaner för att få det slätt?
men man kan ju ha tur att få släta grejjer, eller så har man en räserbil där finishen inte är så viktig..
men enbart slipgrund för att få det slätt.. ska man nog inte räkna med
No Victim - No Crime
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
lite off topic , hur skall jag gå till väga med dessa glasfiber saker innan lack?.
är bara att spackla sen grunda och sen spruta lacken?. eftersom dom här glasfiber sakerna är "släta" ?. det vita antar jag är top coat? ( elr vad det nu hette ? ).
är bara att spackla sen grunda och sen spruta lacken?. eftersom dom här glasfiber sakerna är "släta" ?. det vita antar jag är top coat? ( elr vad det nu hette ? ).
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
öh jaha så ja ska först rugga upp den vita ytan jag har nu?Bamazon64 skrev:Plastgrund är ju ett måste iaf
sen lägga plastgrund ( vad det nu är för nått )
sen lägga Grund sen den riktiga lacken?.
som sagt aldrig gjort det här förr
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Kapa bort överflödigt material runt kanter etc. är du seriös, kan du pensla lite epoxylim i kapfogen. Torka av skärmarna med thinner, aceton el. dyl., rugga upp ytan med sandpapper och skit i plastgrunden. Den använder man på termoplaster, inte på härdplaster. Spackla om det behövs, eller hoppa till slipgrunden, och sedan lackering. Skall du ha hål för montering, gör det gärna innan spackling/slipgrund.
Det vita i detta fall är gelcoat, den yta som legat mot formen. Topcoat brukar vara på motsatt sida, den som inte är i kontakt med formen. Topcoat är gelcoat med några % paraffin i för att det skall vara lättare att slipa.
Det vita i detta fall är gelcoat, den yta som legat mot formen. Topcoat brukar vara på motsatt sida, den som inte är i kontakt med formen. Topcoat är gelcoat med några % paraffin i för att det skall vara lättare att slipa.