Glasfiber bakskärmar

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Glasfiber bakskärmar

Inlägg av jonte_boy »

Jag funderar på att montera glasfiberbakskärmar på Asconan och har kommit i kontakt med en kille som säljer hela bakskärmar för 1000kr st vilket jag tycker verkar vara rätt bra pris?

Men han säger att det inte är någon gelcoat på dom, jag har ingen erfarenhet av glasfiber så jag undrar vad det innebär? är grejerna sträva då eller? går dom att lacka med ett snyggt resultat?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Utan gelcoat är dem skrovliga. Inget jag rekommenderar om du inte vill gelcoata dem själv och sen dö spackel och slipdöden :hihi:

Lite OT: Hur går det ute i bullis byggs det något fränt?
Peter Lindberg
0768032059
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Gelcoat är den (oftast vita) "färg" man först målar i gjutformen, innan man plastar upp själva glasfiberdelen. Detta gör man bland annat för att få en jämn yta (utan t.ex. små luftbubblor), vilket man gärna vill ha om grejerna ska lackas - enklare att utgå från något som är jämnt än att spackla och slipa tills det är det...

En tusenlapp utan gelcoat tycker jag låter onödigt dyrt. Kollade just RP Glasfiber och dom tar 1500kr styck för bakskärmar till Ascona B, och då är det grejer från ett företag. Killen du hittat låter som en privatperson, och jag skulle ha svårt att rättfärdiga 67% av "butikspris" när grejerna är sämre. Dock är förvisso gelcoat/polyester/glasfiber MYCKET dyrare i de småförpackningar privatpersoner brukar kunna köpa, så det är inte lätt att tilverka glasfibergrejer på hobbynivå och tjäna något på det...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Behöver det verkligen vara sämre utan gelcoat?
Jag vet inte, men en jobbarkompis som har en del erfatenhet av att gjuta glasfiber säger att det inte är så.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ptja, be om att få syna ett par färdiga skärmar (eller annat gjutet med samma metod). Kolla särskilt efter småbubblor vid veck/hörn, där är värst att få bort luften.
Är du nöjd med ytfinishen så är det ju bara bra, om inte så får du antingen be honom gjuta upp skärmar med gelcoat, eller köpa på annat håll.

Sedan är det väl ofta så att folk som "har en del erfarenhet" av glasfiber inte alltid har riktigt samma krav på resultatet som vi som faktiskt jobbat med det. Man blir petigare med förarbetet när man insett hur mycket efterarbete man slipper... :roll:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ok.
Han sade att man helt enkelt lade ett lager polyester i formen innan mattan, men som sagt har inte provat själv ordentligt.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det bör fungera rätt bra, gelcoat är egentligen polyester med pigment och andra tillsatser bara.
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Inlägg av jonte_boy »

Okej! det är en privatperson som bor söderöver någonstans minns inte extakt var som säljer dom, så jag har inte möjligthet att syna skärmarna så mycket annat än på bild.

Det som var bra med skärmarna han säljer är att det är breddade skärmkanter på dom vilket det inte är på skärmarna som rpglasfiber säljer.

Men frågan är ju om det är värt extrajobbet med slipning osv.

Så det räcker alltså inte med att bara slipgrunda grejerna och slipaner för att få det slätt?

Är det gelcoat på Rpglasfibers grejer?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

De grejer som finns på bild hos RP har gelcoat.

Fråga säljaren hur han gör som björk sa, om han lägger ett lager polyester istället för gelcoat bör det inte vara någon nämnvärd skillnad jämfört med att lacka gelcoaterade grejer, om han plastar direkt i formen utan att göra det misstänker jag däremot att det kommer finnas en hel del porer i ytan som inte är bra för kommande lack. (Särskilt inte om det skulle finnas formvax/släppmedel kvar i dom!)
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Gelcoat lägger man främst för att få en snygg och tät yta, mao. att glasfibrerna (eller vilken sorts fibrer man nu använder) inte skall komma i kontakt med luft, eller andra medium innehållande fukt.
Fukt tenderar att vandra genom glaset och separera fibrerna från varandra. Dessutom skyddar gelcoaten mot nedbrytande UV-strålar.


Visst går det att laminera utan gelcoat eller topcoat, men vad är vinningen annat en att man sparar lite pengar på det (en 20kg gelcoat burk kostar ca. 800sek)?
Porer och luft skall det inte finnas i materialet oavsett man använt gelcoat eller ej.

Om man laminerar med bara ett extra lager polyester som yta, bör detta lager få härda en liten stund, så att det får en "gele-liknande" konsistens, innan man börjar med matta och ny polyester.
Härdar första lagret helt innan andra lagret lamineras, resulterar det i att det första sk. ytlagret inte rent molekylärmässigt (polymerkedjorna binder inte samman mellan härdad och ohärdad polyester) är något vidare sammanbundet med resten av laminatet. Dvs. ytlagret kommer att spricka och krackelera isär vid slag eller belastning.

Läggs hela laminatet på en gång kommer obönhörligen fibrer att tränga ut till ytan vid rullning av laminatet. Fibrerna är torra och kommer att suga i sej färg vid lackering, med ett fult slutresultat. Ett sätt att komma runt detta är att spackla innan lack.

Jag skulle rekomender att vid ev. köp av skärmar, handlar du från en båtbyggare eller Biltema 1-2kg topcoat samt lite härdare, och rollar 2-3 varv innan du slipar och lackar. Då förseglar du porerna, samt slipper den något transparenta färg som skärmarna har. Tänk bara på att tvätta ytan med aceton eller toluen för att få bort vaxrester, samt att rugga upp ytan med sandpapper innan.
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

jonte_boy skrev:Så det räcker alltså inte med att bara slipgrunda grejerna och slipaner för att få det slätt?
inte särskilt troligt.. dom flesta glasfibergrejjer är ojämna som fan..
men man kan ju ha tur att få släta grejjer, eller så har man en räserbil där finishen inte är så viktig..

men enbart slipgrund för att få det slätt.. ska man nog inte räkna med :(
No Victim - No Crime
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

lite off topic , hur skall jag gå till väga med dessa glasfiber saker innan lack?.

är bara att spackla sen grunda och sen spruta lacken?. eftersom dom här glasfiber sakerna är "släta" ?. det vita antar jag är top coat? ( elr vad det nu hette ? ).

Bild
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

Plastgrund är ju ett måste iaf
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Bamazon64 skrev:Plastgrund är ju ett måste iaf
öh jaha så ja ska först rugga upp den vita ytan jag har nu?
sen lägga plastgrund ( vad det nu är för nått )
sen lägga Grund sen den riktiga lacken?.

som sagt aldrig gjort det här förr
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Kapa bort överflödigt material runt kanter etc. är du seriös, kan du pensla lite epoxylim i kapfogen. Torka av skärmarna med thinner, aceton el. dyl., rugga upp ytan med sandpapper och skit i plastgrunden. Den använder man på termoplaster, inte på härdplaster. Spackla om det behövs, eller hoppa till slipgrunden, och sedan lackering. Skall du ha hål för montering, gör det gärna innan spackling/slipgrund.

Det vita i detta fall är gelcoat, den yta som legat mot formen. Topcoat brukar vara på motsatt sida, den som inte är i kontakt med formen. Topcoat är gelcoat med några % paraffin i för att det skall vara lättare att slipa.
Skriv svar