Grunda innan spackel eller inte?
Grunda innan spackel eller inte?
Ska man spackla direkt på plåten eller ska den grundas först? När jag gick karosseri i skolan vilket är många år sen så lärde vi oss att alltid spackla direkt på plåten och sen grunda. Men varför grunda spacklet, d är ju plåten som behövs skyddas. Vad är era åsikter?
Finns det nån bra grundfärg som säljs på vanlig sprayflaska?
Finns det nån bra grundfärg som säljs på vanlig sprayflaska?
Varken grunden eller spacklet skyddar väl från fukten speciellt bra, så det spelar nog ingen roll hur du gör.
Kan tänka mig att om man grundar före och sen börjar slipa spacklet kanske man slipar lite djupare på ett ställe så plåten kommer fram igen, då vill man ju lägga på nytt, vilket resulterar i en massa grundfärg i onödan, hela tiden.
Så spackla direkt på plåten du.
Kan tänka mig att om man grundar före och sen börjar slipa spacklet kanske man slipar lite djupare på ett ställe så plåten kommer fram igen, då vill man ju lägga på nytt, vilket resulterar i en massa grundfärg i onödan, hela tiden.
Så spackla direkt på plåten du.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
om du använder dig av metallspackel till en första läggning sen kan du bygga på med vanligt spackel på så vis stoppar du fuktsug inifrån.
Och det skall vara plåtrent, har du gammal lack under spacklet eller grundning försämmrar du spacklets vidhäftning.
metallspackel suger inte fukt såsom vanligt spackel gör.
Och det skall vara plåtrent, har du gammal lack under spacklet eller grundning försämmrar du spacklets vidhäftning.
metallspackel suger inte fukt såsom vanligt spackel gör.
Kom på att metallspackel kanske inte finns tillgängligt på marknaden..Lången skrev:Hmm...metallspackel har jag aldrig hört talas om? Låter tungslipat
Jag jobbar som bilplåtslagare å vi har det i vårat sortiment men det är inte knutet till bilmärket så det borde gå att köpa nånstans.
Visst det e hårdare att slipa men med en bra slipkloss å 80 papper så är det inga problem alls. Det bildar en stark och styv yta att jobba vidare på. Och som sagt det e 100% vatten frånstötande.
Har man väl fått fukt i "vitspackel" så sväller det å krackelerar lacken å sen kommer mr rost jävlit fort.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
häjje
jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Re: häjje
knappast på kundbilar/försäkringsskador det är ju inte det mest hälsosamma att pyssla med. Mina egna grejer däremot tennar jag givetvis skarvarna på En annan nackdel tennet har är att det kräver en väldigt noggrann rengöring efteråt för att inte ställa till med lackjobbet.calle Bengtsson skrev:jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå
Sen bara ett till besserwisser påpekande Aldrig slipa spacklet med grövre papper än 120 ! slipreporna kommer förr eller senare att synas i slutlacken och så billigt som det är att lacka så är det ju jättekul att se sånt och veta att det berodde på genvägar man tagit för att tjäna nån minut
Sen att spackla på plåten eller grunda först ? ja där finns det lika många rätt som det finns billackerare bägge funkar men problemet är oftast otäta svetsfogar som släpper igenom fukt bakifrån
Hur många av er rostskyddar med tunnflytande rostskydd invändigt efter ni lackat klart ????
Eller är det mest bråttom att skruva ihop och ut och sladda först
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
HEJ
joo jag har lärt mig hårda vägen att man måste rost skydda
ser fördjäligt ut om man inte gör det
ser fördjäligt ut om man inte gör det
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: häjje
Är ju inga problem alls med att slipa spackel med 80 papper så länge man slipar bort 80 reporna med 120 papper innan man lägger på nästa varv spackel. Det är ju precis som när man slipar bort 120 reporna med 240 papper innan man lägger på sliprundWhiplash skrev:knappast på kundbilar/försäkringsskador det är ju inte det mest hälsosamma att pyssla med. Mina egna grejer däremot tennar jag givetvis skarvarna på En annan nackdel tennet har är att det kräver en väldigt noggrann rengöring efteråt för att inte ställa till med lackjobbet.calle Bengtsson skrev:jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå
Sen bara ett till besserwisser påpekande Aldrig slipa spacklet med grövre papper än 120 ! slipreporna kommer förr eller senare att synas i slutlacken och så billigt som det är att lacka så är det ju jättekul att se sånt och veta att det berodde på genvägar man tagit för att tjäna nån minut
Sen att spackla på plåten eller grunda först ? ja där finns det lika många rätt som det finns billackerare bägge funkar men problemet är oftast otäta svetsfogar som släpper igenom fukt bakifrån
Hur många av er rostskyddar med tunnflytande rostskydd invändigt efter ni lackat klart ????
Eller är det mest bråttom att skruva ihop och ut och sladda först
De flesta spackel för bilplåt etc. är väl baserade på polyester och diverse förtjockningsmedel, t.ex. talk, mikroballonger och aerosil, även glasfiber och liknande kan blandas i för ökad styrka.
En båt byggd av polyester och glasfiber väger mer efter en sommar i sjön, skrovet suger åt sig vatten. Efter lång tid kan blåsor bildas under ytan på skrovet, så kallad böldpest. Så, om glasfiberspackel drar till sig fukt? Jag vet inte, men jag skulle inte kalla det vattentätt i alla fall!
En båt byggd av polyester och glasfiber väger mer efter en sommar i sjön, skrovet suger åt sig vatten. Efter lång tid kan blåsor bildas under ytan på skrovet, så kallad böldpest. Så, om glasfiberspackel drar till sig fukt? Jag vet inte, men jag skulle inte kalla det vattentätt i alla fall!
när jag jobbade som bilplåtslagare så fick jag lära mej att metallspackel skulle användas där man var osäker på om de va helt tätt i plåten. tex en skarv eller något som e svårt att komma åt med svetsen.Lången skrev:Nån som kan bekräfta till 100 att glasfiberspackel inte drar åt sig fukt? Såg att biltema katalogen att dom hade nått som kallas metall spackel, nån som vet vad det är för nått och har nån provat det?
jag tycker att metallspackel är ganska tung slipat men de e hårdare och lättar att få bra. är man inte så erfaren att jobba med spackel så kanske man ska börja med de då de inte flexar lika mycket som vanligt vit-spackel. de blir svårare att få en buckla i bucklan kan man säga.
sen vet jag inte om metallspackel drar åt sej fukt eller inte, men de e betydligt bättre en vanligt vit-spackel. är man osäker ska man bly spackla anser jag.