Grunda innan spackel eller inte?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Grunda innan spackel eller inte?

Inlägg av Lången »

Ska man spackla direkt på plåten eller ska den grundas först? När jag gick karosseri i skolan vilket är många år sen så lärde vi oss att alltid spackla direkt på plåten och sen grunda. Men varför grunda spacklet, d är ju plåten som behövs skyddas. Vad är era åsikter?

Finns det nån bra grundfärg som säljs på vanlig sprayflaska?
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Varken grunden eller spacklet skyddar väl från fukten speciellt bra, så det spelar nog ingen roll hur du gör.
Kan tänka mig att om man grundar före och sen börjar slipa spacklet kanske man slipar lite djupare på ett ställe så plåten kommer fram igen, då vill man ju lägga på nytt, vilket resulterar i en massa grundfärg i onödan, hela tiden.
Så spackla direkt på plåten du.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
kungkiwi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 26, 2009 4:35 pm

Inlägg av kungkiwi »

om du använder dig av metallspackel till en första läggning sen kan du bygga på med vanligt spackel på så vis stoppar du fuktsug inifrån.
Och det skall vara plåtrent, har du gammal lack under spacklet eller grundning försämmrar du spacklets vidhäftning.

metallspackel suger inte fukt såsom vanligt spackel gör.
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Hmm...metallspackel har jag aldrig hört talas om? Låter tungslipat :)
kungkiwi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 26, 2009 4:35 pm

Inlägg av kungkiwi »

Lången skrev:Hmm...metallspackel har jag aldrig hört talas om? Låter tungslipat :)
Kom på att metallspackel kanske inte finns tillgängligt på marknaden..
Jag jobbar som bilplåtslagare å vi har det i vårat sortiment men det är inte knutet till bilmärket så det borde gå att köpa nånstans.

Visst det e hårdare att slipa men med en bra slipkloss å 80 papper så är det inga problem alls. Det bildar en stark och styv yta att jobba vidare på. Och som sagt det e 100% vatten frånstötande.

Har man väl fått fukt i "vitspackel" så sväller det å krackelerar lacken å sen kommer mr rost jävlit fort.
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Det där låter intressant, vet du vad det är för märke på det?
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

häjje

Inlägg av calle Bengtsson »

jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: häjje

Inlägg av Whiplash »

calle Bengtsson skrev:jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå :)
knappast på kundbilar/försäkringsskador det är ju inte det mest hälsosamma att pyssla med. Mina egna grejer däremot tennar jag givetvis skarvarna på 8) En annan nackdel tennet har är att det kräver en väldigt noggrann rengöring efteråt för att inte ställa till med lackjobbet.

Sen bara ett till besserwisser påpekande :roll: Aldrig slipa spacklet med grövre papper än 120 ! slipreporna kommer förr eller senare att synas i slutlacken :thumbdown: och så billigt som det är att lacka så är det ju jättekul att se sånt och veta att det berodde på genvägar man tagit för att tjäna nån minut :lol:

Sen att spackla på plåten eller grunda först ? ja där finns det lika många rätt som det finns billackerare :shock: bägge funkar men problemet är oftast otäta svetsfogar som släpper igenom fukt bakifrån :(

Hur många av er rostskyddar med tunnflytande rostskydd invändigt efter ni lackat klart ???? :shock:

Eller är det mest bråttom att skruva ihop och ut och sladda först :doh:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

HEJ

Inlägg av calle Bengtsson »

joo jag har lärt mig hårda vägen att man måste rost skydda :)

ser fördjäligt ut om man inte gör det :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jag brukar köra glasfiberspackel på svetsfogarna, det dra väl inte åt sig fukt så det borde väl funka? :)

hittills har jag inte grundat under spacklet. men om någon skulle övertyga mig om att de va bra så skulle jag givetvis ändra mig :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: häjje

Inlägg av jonte_boy »

Whiplash skrev:
calle Bengtsson skrev:jag har jobbat lite i tyskland tyskar tennspacklar alltid skarvar.. men det kanske är så i sverige åxå :)
knappast på kundbilar/försäkringsskador det är ju inte det mest hälsosamma att pyssla med. Mina egna grejer däremot tennar jag givetvis skarvarna på 8) En annan nackdel tennet har är att det kräver en väldigt noggrann rengöring efteråt för att inte ställa till med lackjobbet.

Sen bara ett till besserwisser påpekande :roll: Aldrig slipa spacklet med grövre papper än 120 ! slipreporna kommer förr eller senare att synas i slutlacken :thumbdown: och så billigt som det är att lacka så är det ju jättekul att se sånt och veta att det berodde på genvägar man tagit för att tjäna nån minut :lol:

Sen att spackla på plåten eller grunda först ? ja där finns det lika många rätt som det finns billackerare :shock: bägge funkar men problemet är oftast otäta svetsfogar som släpper igenom fukt bakifrån :(

Hur många av er rostskyddar med tunnflytande rostskydd invändigt efter ni lackat klart ???? :shock:

Eller är det mest bråttom att skruva ihop och ut och sladda först :doh:
Är ju inga problem alls med att slipa spackel med 80 papper så länge man slipar bort 80 reporna med 120 papper innan man lägger på nästa varv spackel. Det är ju precis som när man slipar bort 120 reporna med 240 papper innan man lägger på sliprund :)
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Nån som kan bekräfta till 100 att glasfiberspackel inte drar åt sig fukt? Såg att biltema katalogen att dom hade nått som kallas metall spackel, nån som vet vad det är för nått och har nån provat det?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

De flesta spackel för bilplåt etc. är väl baserade på polyester och diverse förtjockningsmedel, t.ex. talk, mikroballonger och aerosil, även glasfiber och liknande kan blandas i för ökad styrka.

En båt byggd av polyester och glasfiber väger mer efter en sommar i sjön, skrovet suger åt sig vatten. Efter lång tid kan blåsor bildas under ytan på skrovet, så kallad böldpest. Så, om glasfiberspackel drar till sig fukt? Jag vet inte, men jag skulle inte kalla det vattentätt i alla fall!
odd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån feb 02, 2009 1:49 am
Ort: strömsund

Inlägg av odd »

Lången skrev:Nån som kan bekräfta till 100 att glasfiberspackel inte drar åt sig fukt? Såg att biltema katalogen att dom hade nått som kallas metall spackel, nån som vet vad det är för nått och har nån provat det?
när jag jobbade som bilplåtslagare så fick jag lära mej att metallspackel skulle användas där man var osäker på om de va helt tätt i plåten. tex en skarv eller något som e svårt att komma åt med svetsen.

jag tycker att metallspackel är ganska tung slipat men de e hårdare och lättar att få bra. är man inte så erfaren att jobba med spackel så kanske man ska börja med de då de inte flexar lika mycket som vanligt vit-spackel. de blir svårare att få en buckla i bucklan kan man säga.

sen vet jag inte om metallspackel drar åt sej fukt eller inte, men de e betydligt bättre en vanligt vit-spackel. är man osäker ska man bly spackla anser jag.
e30 m50 turbo

Odd hellberg
oddza@hotmail.com
Skriv svar