Grovlek kardantunnel

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Grovlek kardantunnel

Inlägg av Karlsson »

Har flyttat bak min motor så svepet på lådan kommer närmare föraren. Har kapat bort 25cm av kardantunneln och tänkt bygga en ny brandvägg från den punkten och fram i den gamla brandväggen.

Har tänkt mig att göra en konstruktion av 20x20 fyrkantsprofiler och skruva fast plåtar i. Frågan är vad som är en lämplig tjocklek på plåten? SFRO har jag för mig rekommenderar 2mm plåt. Eftersom jag tänkte skruva dit plåtar (lättservat mao) kan jag lika gärna/hellre använda aluminium.

Farhågan är ju att kopplingen exploderar eller att svängjulet lossnar och kapar av benen på föraren.

Persåker har sprängmatta som man använder i dragracing som kostar 1600kr, hade den varit billigare hade jag nog valt en sådan i kombination med lite tunnare plåtar.
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

1600 låter väldigt billigt för att få behålla fötterna!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Montera en sprängring, och kardanskydd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

ställer man frågan på såvis om det är värt 1600 för att behålla fötterna är ju svaret lätt. Men har alla andra så på sina bilar? FInns ju inget mer som talar för att det ska bli så än innan däremot sitter man ju mer exponerad om det händer något.

Funderar mest på ett skydd ovan svänghjulet som sagt i ex 5mm som i dragracing men funderar på om det behöver sitta runt hela lådan eller om det räcker på ovansidan. Kardanring har jag redan.
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Det är åt sidorna som det behövs, Lr överallt utom undersidan. Löns inte sätta dit när det har hänt!
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Sprängmattor som säljs är Gjorda för Automatlådor !
Köp en sprängkåpa eller bygg en Ring runt svänghjulet om du åker Manuell
Bild
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

jag funderar på att valsa två st 2,5mms plåtar (som i bredd motsvarar tjocklek på kopplingen + 1 tum åt varderar håll.) så det formar två halvmånar och sen svetsa ihop dessa och skruva fast ovan för lådan. VIll inte ha runt hela låda pga praktiska skäl och vikt. Anledningen till att göra 2 tunna är ju att de mer lättbearbetade, sen svetsar jag bara ihop dem på långsidorna. LÅter det vettigt?
Skriv svar