Svänghjuls sprängskydd

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Svänghjuls sprängskydd

Inlägg av Stener »

Tänkte jag skulle bygga sprängskydd till min 240 i vinter, sitter dubbelmassesvänghjulet på det och vill gärna inte att det ska kapa mina fötter så jag tänkte se ifall någon här som har lite mer erfarenhet som vet ungefär hur tjock plåt som kommer behövas?
Chevelle SS -65
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

er det inte enklare at bytta ut svänghjulet?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Oavsett svänghjul så är ett sprängskydd en mkt bra ide, jag har sprängt det solida djupa svänghjulet på min 740 och något sånt vill man inte göra om.
I dragracing har jag hört att en 4a skall ha minst en 6mm plåt monterad i karossen över svänghjulet. Ska den gå på bana så gäller det väl att man har den runt hela svepet men i gatbil borde det ju räcka att ha plåten uppåt/åt sidorna.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

4 cyl så går 5mm bra! om man ska köra dragracing på bana
det är nog dumt att ha tunnare hursomhelst

länk till SBF:s regler för DR

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Det är gatbil, Och som Ersviken säger så spelar det ingen roll vilket svänghjul man har, även ett superlätt svänghjul kan ju lätt kapa fötterna på dig ifall du smäller.

Okej då kör jag på 5-6mm, tack för svaren! :thumbright:
Chevelle SS -65
Skriv svar