Funderingar på o korta en bil

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Funderingar på o korta en bil

Inlägg av frittjoff »

Har suttit o funderat lite på ett ganska omfattande projekt.

Har just nu en Peugeot 405t16x4 och den bilen som gick på pikespeak är otroligt fet. 2dörrars coupé

Så ja har i ett par dagar suttit o små funderat lite hur man skulle gått tillväga igentligen.

motorvalet var väll tänkt att vara rakställd peugeot eller volvo snurra.
Orginal peugeot 4x4 bakaxel o se gränsen för den (torsen orginal) efter de blir de isåfall bwm klump.

Tänkte korta den mitt i bakdörrarna så man svetsar ihopa dom lite lätt och drar av dom på mitten och följer taklinjen.

Där finns dock inte mycke o gå efter så att de ser rakt o snyggt ut utan jag funderar på om man skulle svetsat stag / profiler på insidan och kapat karossen utanom och sen bara "puttat" ihopa karossen utan att den kan röra sig för den glider i profilerna?

Lite svårt o förklara ska se om ja kan fixa en bild men paint kunskaperna är inte jätte bra.
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Jag tror på din idé med skenor som är svetsade i chassit på något sätt som stärker upp hela konstruktionen, så det inte rör sig.
Väldigt rolig idé, hoppas det bir av och att du kan lägga upp bilder vart efter det händer något :thumbright:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Inlägg av frittjoff »

Mats_L skrev:Jag tror på din idé med skenor som är svetsade i chassit på något sätt som stärker upp hela konstruktionen, så det inte rör sig.
Väldigt rolig idé, hoppas det bir av och att du kan lägga upp bilder vart efter det händer något :thumbright:

Min exakta tanke med skenorna var att man svetsar dom på insidan och sen kapar man karossen den biten man vill. min tanke va väll o korta ner en 15-25cm av bakdörrarna och då tar man helt enkelt bort den biten och sen skjuter ihop bak o fram delen så hamnar automatiskt allting rätt igen.

Självklart får man mäta tills man blir tokig hehe.

Tänkte ha en form av rörams konstruktion sen också vill dock behålla motorrum och en del av bagagen orginal.

Men inne i coupén tänkte ja ha full bur och bygga upp golv osv me stål rör så som man gör när man bygger rörrams chassie.

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag svarar här istället för på pm så kan fler lära sig ;-)

En kortad bil blir per automatik ombyggt fordon, och beroende på hur mycket som ändras och hur kortningen görs kan den också bli amatörbyggt fordon.

Generellt sett kan man säga att det stannar som ombyggt fordon om man "bara" kortar och kanske byter motor. Om man dessutom byter motor, växellåda och kanske från fwd till rwd, närmar det sig amatörbyggt fordon. Och om man istället för att bygga originalliknande golv etc. gör det mesta nytt, liknande en rörram, blir det med största sannolikhet amatörbyggt fordon.

I praktiken har det inte så stor betydelse hur bygget klassas. En fördel med amatörbyggt fordon är att man är lite friare i motorval (inget krav på avgascertifierad motor).

Hälsningar

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Medan vi halkat in på ämnet, kan du berätta lite mer om hur olika karossmodifieringar betraktas? Har inte bygghandboken till hands, men på SFROs hemsida står följande punkt med bland sakerna som blir amatörbyggt fordon:
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
Skulle det då som exempel duga med att svetsa igen bakdörrarna på en 4-dörrars bil för att det ska bli ombyggt? (Motorbyte skulle göras också, eller snarare skulle karossombyggnad göras för att få ombyggt fordon så fler motoralternativ får användas.)

Vad anses om att kapa en sedan "bakom bakrutan", styva upp karossen med t.ex. ett kryss, och ersätta den bortkapade delen av karossen med en glasfiberkopia?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

"Ändring av antal dörrar genom ombyggnad" är när man även flyttar B-stolpe och liknande. Att bara svetsa igen ett dörrpar "räknas" inte.

Den andra frågan är kanske svårare. Om bakdelen inte direkt kan räknas som bärande skulle jag säga att det kanske går som ändrat fordon men eftersom bilens krockegenskaper ändras radikalt är det inte säkert att Bilprovningen godkänner det. Jag måste också fråga...varför?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Mycket bra info :thumbright: :thumbright: , men åter till byggämnet :lol: :lol:
Rikitgt läcker kaross du siktar på, hoippas du inte ångrar dig nu, för den här vill jag se byggas. :thumbright:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Inlägg av frittjoff »

Mats_L skrev:Mycket bra info :thumbright: :thumbright: , men åter till byggämnet :lol: :lol:
Rikitgt läcker kaross du siktar på, hoippas du inte ångrar dig nu, för den här vill jag se byggas. :thumbright:
Har ett litet dilemma dock.

Har en kaross som bara står o väntar på o hämtas o kapas i som ja kan få riktigt billigt, men sen har ja även en 100% rostfri 142a nylackad och bara stått 9år efter de helt rensad med halvfärdig fullbur och 4link. Glasfiber flippfront och rörams motorrum.

Men tycker peugeot 405 coupé är riktigt läcker och det hade varit ett mycket häftigt projekt är ju inte direkt vanligt att se en peugeot komma på brehäng :hihi: :thumbright:

Har inte platts till min volvo iheller men funderar på om man kan hänga upp den i taket / vinden i nya garaget. tråkigt att sälja en såpass fin kaross den är blästrad och var riktigt fin från början också.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

therealpinto skrev:Jag måste också fråga...varför?
Mja, som du vet sitter man framför TVn och får se något någon annan gör, och börjar fundera på om det på något sätt kan vara användbart i verkligheten. Oftast helt befängda idéer, som detta... Och just detta kommer nog från Discoverys program "Thundering Races" där skrotbilar byggs om för att tävla på varierande typer av tävlingsbanor. Några gånger har dom valt att kapa bort allt onödigt från bilarna för att få ner vikten, vilket bland annat leder till att allt bakom bakaxeln förpassas till skrotcontainern...
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det blir sällan lättare att hänga dit glasfiber och istället bygga en stark stålkonstruktion. Självbärande karosser är starka i förhållande till vikten.

På bilar som inte har några direkta belastningar bakom bakaxeln kan det funka. Kanske...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar