Kolfiber/Glasfiber gjutning

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Bumpar tråden med en vakuumgenerator/vakuumejektor:
Bild
Kanske kan funka?

Hur går det?
Nå framsteg på plastningsfronten?
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Ja framsteg kan man lungt säga. Har provat lite bagging, dock med usla resultat.. Vad tar ni för en vacum sug med bra ''tryck'' :wink:
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Tänk på att du behöver en eller flera kopplingar också, dessa tycker jag fungerar utmärkt -de finns även med inbyggd backventil.
Vad är det som ställer till problem med baggingen?
Har du bara bra, eller framförallt rätt prylar -så är det ingen konst..
fugazi skrev:Bumpar tråden med en vakuumgenerator/vakuumejektor
Vad är luftförbrukningen på en dylik pump?
Torbjörn Blomfeldt
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

composite wizard skrev:
fugazi skrev:Bumpar tråden med en vakuumgenerator/vakuumejektor
Vad är luftförbrukningen på en dylik pump?
Bilden är klickbar och då kommer man till en sida med flera ejektorer...
Den största står det så här i texten om:
Norgren skrev:Induced air (@ 6bar op. press.): 910 (Nl/min)
E.Börjesson skrev:...Vad tar ni för en vacum sug med bra ''tryck'' :wink:
Vad är "bra" i det här fallet? :hihi:
5mbar?
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Ok, en sådan borde fungera utmärkt för ändamålet. En ur den mindre ändan räcker bra :thumbright:
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Då jag inte är så insatt i bagging ännu så vet jag inte riktigt hur många mbar som behövs?
Ett vettigt pris då jag nyligen startat upp kan väll vara något att börja med.
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Det beror till stor del på epoxins viskositet, typ av släppfilm och avrivningsduk samt breatherns absorbtionsförmåga.

Epoxin skall bara väta fibrerna, resten skall bort -så rent teoretiskt skall du ha så mycket undertryck som möjligt. Rent praktiskt kommer du knappast att märka skillnad på fibervikten mellan 30-inHg jämfört med 90-inHg.
Torbjörn Blomfeldt
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Lär vara viktigare att grejerna har kapacitet att hålla lågt tryck även när det finns små luftläckor, grejer som som klarar att komma ner till enstaka millibar när allt är absolut tätt kanske knappt klarar att dra något vakuum alls om vakuumbagen inte blir absolut tät.
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Sant, men om man lyckas nå dit, så brukar bagging-påsen ligga fastsugen mot den andra sidan av påsen och på så vis hjälpa till att täta. Man kan gärna ha lite "för stor" påse, då finns också marginal att täta lite i efterhand om man märker av ett litet större läckage.
Torbjörn Blomfeldt
Skriv svar