volvo 240 pickup hur mycket måste man förstärka?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

volvo 240 pickup hur mycket måste man förstärka?

Inlägg av Kirre »

Håller på med en 240 pickup och eftersom att man kapa bort taket så måste man väl förstärka på annat vis. Dock är den redan förstärkt (se bild) Det är en gammal likbil som fått stryka på foten. Den är ju 50cm längre än en vanlig 245a och sen slapp man ju svetsa igen dörrarna

Ful blir den men ack så användbar.

Bild
Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

ingen som har nått förslag?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

på min 145 pickis så är bilen förstärkt iom flakgolvet som är byggt i 4kantsjärn som är fästat helt runtom i alla väggar så att det är hel styvt.

golvet går bara några cm över bakaxel böjen.. sedan går det bara stag upp på sidorna som håller uppe ytterskärmarna.. har bilder men vet inte hur man lägger upp dom. bilen byggdes på 80 talet och är helt godkänd iaf.

tänk på regler med last nät och öglor om du har för ny modell
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man brukar rekommendera att det görs ett rejält kryss i bakstammen, bakom stolarna alltså. Dessutom bör man förstärka längs med flakkantens översida, alltså där nedre delen av sidorutorna fanns. Antingen ett upp-och-nedvänt U längs kanten, eller en fyrkantsprofil.

Det brukar också vara bra att lägga ett kryss under flakbotten, gärna också en tvärsträva från bakre hjulhus upp mot B-stolpe eller bakstam, så högt som möjligt. "Inuti" bakdörren alltså.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Inlägg av jonas landin »

När jag byggde traktor av min 245a så svetsa jag fyrkantsprofil( typ 20x40x2,5 på kanten,
blev stadigt och slätt å fint istället för rutramen! :thumbright:
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

okej okej. Blir nog fyrkants profil där rutlisten varit 40x20x2.5 som landin sa.
borde väl gå att använda samma fyrkants profil till förstärkningen av "bakstammen" och från hjulhuset och upp mot b stolpen?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Kom på en sak till. Behöver jag ha nått lastnät för bakrutan?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om bilen ska lastbilsreggas ska den normalt sett ha en framstam som uppfyller kraven som lastförskjutningsskydd, och då brukar nät behövas.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar