Vilket sätt är att föredra? Säg att man har ett rosthål stort som en enkrona på en bakskärm. Skärmen är ganska böjd i formen(Datsun 280z) Ska man kapa ett fyrkantigt hål eller är det bättre med runt eller avlångt? Svetsa kant i kant? Falsa en plåt? Helsvetsa eller ej? Mag eller mig eller tig? Om inte helsvets, går det tennspackla då? Tänkte att det börjar rinna underredsmassa genom skarven då? Ska man kanske strunta i tennet på en sån yta så det inte slår sej för det? Om det slår sej kan man krympa med gasen på bulorna?
Tusen frågor, önskar tusen bra svar
Hur byta plåt mitt på en skärm så det slår sej allra minst.
Hur byta plåt mitt på en skärm så det slår sej allra minst.
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
1. slipa rent
2. ta och gör en plåtbit först, gör den med rätt svängning och så pass mycket större än rosthålet så det är frisk plåt att svetsa i.
3. lägg den mot karossen och rita av
4. kapa ur efter det du ritat. (använd en tunn rondellskiva ca1mm och låt rondellen jobba utan att du trycker på)
5. Nu har du ett hål som din plåtbit passar som handen i handsken i.
6. Nu är det bara att svetsa plåten punkt för punkt, så den sitter på plats där den ska. sen är det bara att fylla i mellan alla punkter tills du fått en helsvets. kyl gärna med gas efter varje punkt. skärmen får inte bli för varm då slår den sig. En punkt är ungefär så mycket värme skärmen tål.
7 nu när det är helt svetsat är det bara slipa med en lamellskiva. ta det lugnt. plåten får inte bli het.
8. borsta rent insidan, grunda med en bra grundfärg, lägg karosserikitt. (för annars kan fukt komma bakvägen ocgh rosta bakom lacken.
9 slipa med sandpapper, spackla måla.
klart!
svetsas med vanlig mig/mag svets med valfri gas, (ej flusstråd)
2. ta och gör en plåtbit först, gör den med rätt svängning och så pass mycket större än rosthålet så det är frisk plåt att svetsa i.
3. lägg den mot karossen och rita av
4. kapa ur efter det du ritat. (använd en tunn rondellskiva ca1mm och låt rondellen jobba utan att du trycker på)
5. Nu har du ett hål som din plåtbit passar som handen i handsken i.
6. Nu är det bara att svetsa plåten punkt för punkt, så den sitter på plats där den ska. sen är det bara att fylla i mellan alla punkter tills du fått en helsvets. kyl gärna med gas efter varje punkt. skärmen får inte bli för varm då slår den sig. En punkt är ungefär så mycket värme skärmen tål.
7 nu när det är helt svetsat är det bara slipa med en lamellskiva. ta det lugnt. plåten får inte bli het.
8. borsta rent insidan, grunda med en bra grundfärg, lägg karosserikitt. (för annars kan fukt komma bakvägen ocgh rosta bakom lacken.
9 slipa med sandpapper, spackla måla.
klart!
svetsas med vanlig mig/mag svets med valfri gas, (ej flusstråd)
Rikta med mothåll & hammare efter, även hur försiktigt man än svetsar så kommer de att dra / slå sig.
Kant i kant med en lagom spalt, använd ingen falstång eller sånt.
De finns plåtklämmor som håller plåten på plats.
typ http://www.connyhimport.se/platklamman-nicke/, http://www.verktygsboden.se/?id=88172
El nåt som är bättre än då http://www.verktygsboden.se/?id=85137
Kant i kant med en lagom spalt, använd ingen falstång eller sånt.
De finns plåtklämmor som håller plåten på plats.
typ http://www.connyhimport.se/platklamman-nicke/, http://www.verktygsboden.se/?id=88172
El nåt som är bättre än då http://www.verktygsboden.se/?id=85137
Magnus Helin 0707816992
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ